کامران محمدی: محمد عباسی و محمدحسین صفار هرندی دست به دست هم داده‌اند تا سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را در قالب طرحی خلاقانه به اجرا بگذارند.

وزرای تعاون و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای طرح خود حتی تفاهم‌نامه‌ای را هم امضا کردند که براساس آن، اهالی فرهنگ می‌توانند با تأسیس تعاونی در اداره امور فرهنگ و هنر کشور مشارکت کنند.

وزیر تعاون در مراسم امضای تفاهم‌نامه یادشده گفت: «این تفاهم نامه به منظور مشارکت اهالی فرهنگ و هنر در قالب تعاونی‌ها در راستای اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی منعقد می‌شود.

این حرکت فرصتی استثنایی را برای اقشار مختلف جامعه برای مشارکت در مدیریت بخش‌های مختلف از جمله هنرمندان و فرهنگیان را پیش می‌آورد تا از طریق تشکیل تعاونی طرح‌های مختلف را اجرایی کنند. »

ایجاد زمینه‌های اشتغال فارغ التحصیلان و هنرمندان و فراهم کردن زیربنا‌های لازم برای رشد تولید و توزیع محصولات فرهنگی- هنری هدف اصلی طرح این 2 وزیر است که با توجه به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، ماده 104 قانون برنامه چهارم و مواد 17، 18 و 24 قانون بخش تعاونی تنظیم شده است.

بر این اساس و درصورت اجرای کامل تفاهم‌نامه، تعاونی‌های فرهنگی- هنری مورد حمایت جدی وزارت تعاون و ارشاد قرار گرفته و طبیعتا توسعه یافته و توانمندتر می‌شوند و می‌توان انتظار داشت که سهم بخش تعاونی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شکل محسوسی ارتقا یابد.

این سهم هم‌اکنون عملا آنچنان اندک است که به ندرت دیده می‌شود و عملا تمام حوزه فرهنگ و هنر کشور توسط دولت اداره می‌شود.

اما بعد دیگر کار، مربوط به بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه کتاب است؛ توزیع که عملا پاشنه آشیل فرایند چاپ و نشر و کتاب و کتاب‌خوانی است.

وزیران در تفاهم‌نامه خود، ساماندهی عرضه محصولات هنری، فرهنگی، کتاب و مجلات را از مهم‌ترین اهداف همکاری 2وزارتخانه برشمرده‌اند.

البته قرار است ابتدا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ فعالیت‌های فرهنگی و هنری را اولویت‌بندی کرده و برای تشکیل شرکت‌های تعاونی در اختیار وزارت تعاون قرار دهد.

ضمن آن که ارائه خدمات و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به تعاونی‌های فرهنگی- هنری در قالب قرارداد‌های اجاره و اجاره به شرط تملیک از دیگر وظایف وزارتخانه صفار هرندی خواهد بود.

علاوه بر این وزارت ارشاد می‌تواند شرکت‌های تابعه خود را به شرکت‌های تعاونی فرهنگی واگذار ‌کند و بخشی از بودجه در اختیار خود را با عاملیت صندوق تعاون کشور بین این شرکت‌ها توزیع کند.

به این شکل اهل فرهنگ و هنر می‌توانند با کمک دولت، سرمایه‌های اندک خود را روی هم گذاشته و با تشکیل تعاونی، برخی از وظایف دولت را در اختیار خود بگیرند.

کاری که به اعتقاد وزیر ارشاد بسیار هم مفید است: «سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ اعم از حوزه فیلم‌سازی یا انتشار و چاپ می‌تواند مفید و مؤثر باشد، زیرا گستره ایجاد شغل در عرصه فرهنگ بسیار باز است در حالی که در گذشته این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

رقمی‌ که برای هر2 مقوله فرهنگ و تربیت بدنی در کل کشور دیده شد رقم اندکی در حدود 50 میلیارد تومان بود؛ درصورتی که این عرصه، دامنه وسیع‌تری دارد و نوع نگاه به آن صحیح نبوده است.»

به هر روی، مطابق تفاهم‌نامه یادشده، وزارت تعاون نیز متعهد شده است پس از دریافت اولویت‌های فرهنگی و هنری از وزارت ارشاد، برای تشکیل تعاونی‌های فرهنگی و هنری از میان افراد متقاضی به ویژه فارغ‌التحصیلان رشته‌های فرهنگی و هنری و هنرمندان اقدام کند. اقدامی که درصورت انجام، می‌تواند انقلابی در عرصه فرهنگ ایجاد کند.

کد خبر 35720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز