قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران از روز چهارشنبه هفته گذشته روندی کاهشی پیدا کرد و از ۴ هزار و ۱۳۴ تومان در روز سه‌شنبه به ۴ هزار و ۴۰ تومان در پایان معاملات روز پنجشنبه کاهش یافت.

 اين اتفاق در حالي رخ داده كه روز چهارشنبه گذشته فرشاد حيدري، معاون نظارتي بانك مركزي در اظهارنظري اعلام كرده بود: بانك مركزي در راستاي برخورد با فعاليت‌هاي سوداگرانه بازار ارز، اسامي اشخاصي كه مبادرت به خريد و فروش عمده ارز مي‌كنند را به‌منظور بررسي به سازمان امور مالياتي و همچنين اسامي صرافي‌هاي متخلف را به نيروي انتظامي ارسال مي‌كند.

بانك مركزي سرانجام جزئياتي از آمارهاي كلان اقتصادي در بهار امسال را به روز رساني كرد، اما با گذشت نزديك به 2هفته از اعلام نرخ رشداقتصادي 7.4درصدي در نيمه نخست امسال، بازهم بانك مركزي در گزارش جديد خود نرخ رشد اقتصادي 3درصدي سال 93را روايت كرده است.براساس گزارش جديد بانك مركزي ميزان توليد نفت در 3ماه نخست امسال به 3.544ميليون بشكه در روز رسيده و ايران توانست به‌طور ميانگين روزانه بيش از 2ميليون بشكه صادرات داشته باشد.

اين ميزان نفت 4.9درصد در توليد و 12.4درصد در صادرات نسبت به‌مدت مشابه سال قبل (بهار 94) رشد نشان مي‌دهد.گذشته از توليد نفت و صادرات آن، روز گذشته خبر رسيد سرانجام ايران و تركمنستان پس از رايزني‌هاي فشرده به توافق گازي رسيدند. گويا دولت تركمنستان يكي از پيش‌شرط‌هاي صادرات گاز به ايران را دريافت يكجاي يك ميليارد دلار گاز فروخته شده به ايران در سال‌هاي قبل را تعيين‌كرده بود كه با مخالفت مقامات ايراني مواجه شده است.

البته يك مقام آگاه در وزارت نفت گفته است: پيش‌بيني‌هاي لازم براي قطع گاز تركمنستان انجام شده و چنانچه اين موضوع روي دهد، هيچ مشكلي در تأمين گاز مناطق شمال شرقي و شمال كشور نخواهيم داشت كه به‌نظر مي‌رسد اين سناريو با شكل‌گيري توافق روز جمعه منتفي شده باشد. شركت كشتي‌سازي‌ «دوو» كره‌جنوبي هم اعلام كرد كه توافقي را با ايران براي ساخت پايانه كشتي‌سازي‌ امضا كرده است. اين خبر در حالي اعلام شده كه اخيرا بر سر عقد قرارداد با كره‌اي‌ها براي خريد كشتي انتقادهايي مطرح شده بود.

خبر ديگر از عرصه تجارت داخلي ايران اينكه سازمان توسعه تجارت با تأخير ۵ ماهه ممنوعيت واردات ۱۸ گروه لوازم‌خانگي بدون نمايندگي مجاز فروش توسط شركت‌هاي خارجي را به گمركات و مناطق آزاد اعلام و ثبت سفارش‌هاي انجام شده از تاريخ از ۲۶ مرداد را تا تعيين تكليف نهايي غيرفعال كرد.

از سوي ديگر شركت‌هاي خودروسازي داخلي كه تا چندي پيش به‌دليل ركود حاكم بر بازار، از افزايش قيمت برخي محصولات خود بر مبناي مجوز شوراي رقابت خودداري كرده بودند، اكنون سقف مجاز قيمت‌ها در پيش فروش و فروش خودروهاي توليد به مشتريان را لحاظ مي‌كنند.

کد خبر 357155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha