چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

هیاهو و جنجال رژیم صهیونیستی علیه قطعنامه‌ای که روز جمعه با اکثریت آرای اعضای شورای امنیت به تصویب رسید، همچنان ادامه دارد.

اسرائیل

در اين قطعنامه كه با 14رأي مثبت و يك رأي ممتنع (آمريكا) به تصويب رسيد، شهرك‌سازي‌هاي صهيونيست‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين و مشخصا كرانه باختري و بيت‌المقدس غيرقانوني اعلام شد. بعد از سخنان تند نخست‌وزير و ديگر مقامات ارشد رژيم صهيونيستي عليه دولت اوباما و احضار بي‌سابقه سفير اين كشور در اعتراض به رأي ممتنع به اين قطعنامه، حالا تل‌آويو از كاهش سطح روابطش با كشورهاي عضو شوراي امنيت خبر داده‌است. اين يعني كاهش روابط ديپلماتيك با كشورهايي چون انگليس و روسيه كه از متحدان اسرائيل هستند.

اما خبرهايي كه ديروز منتشر شد نشان مي‌دهد، اين هياهو بخشي از سياست اسرائيلي‌ها در آستانه نشستي است كه قرار است با موضوع فلسطين در پاريس برگزار شود. برخي رسانه‌ها ازجمله روزنامه‌هاي عربي چون الحيات و القدس ديروز نوشتند، جان كري وزيرخارجه آمريكا قرار است سخنران اصلي نشست پاريس باشد و طرحي را براي مناقشه فلسطين مطرح كند.

به نوشته اين روزنامه‌ها، محور اين طرح، به رسميت شناختن اسرائيل به‌عنوان دولتي يهود توسط فلسطيني‌ها و رسميت يافتن مرزهاي 1967براي كشور فلسطين است. در اين طرح حق بازگشت آوارگان فلسطيني كه در سال 1948خانه و كشور خود را از دست دادند و مجبور به تبعيد شدند، ديده نشده‌است. همچنين شهرك‌هايي كه تا‌كنون صهيونيست‌ها در كرانه باختري ساخته‌اند در اين طرح به رسميت شناخته مي‌شود. وزيرخارجه آمريكا قرار است در نشست پاريس اين طرح را به‌عنوان راه‌حل دولت اوباما براي پايان دادن به مناقشه فلسطين مطرح كند.

انتشار اين خبر تا حد زيادي نشان مي‌دهد كه چرا صهيونيست‌ها اين روزها آنقدر نسبت به قطعنامه تصويب شده در شوراي امنيت واكنش پرهياهويي نشان داده‌اند. بنيامين نتانياهو از مخالفان شركت در نشست پاريس بود و دولت فرانسه را به‌دليل تدارك چنين نشستي مورد انتقاد قرار داده‌بود. اما وقتي ديد كشورهاي اروپايي و آمريكا مصمم به برگزاري اين نشست هستند، براي آن شروطي تعيين كرد.

اكنون باتوجه به اتفاقي كه روز جمعه گذشته در شوراي امنيت افتاد، او تلاش مي‌كند با استفاده از اين موقعيت در نشست پاريس امتياز بگيرد. از سوي ديگر رسانه‌هاي آمريكايي از لابي گسترده دولت نتانياهو با تيم دونالد ترامپ رئيس‌جمهور منتخب خبر داده‌اند. اسرائيلي‌ها اميدوارند كه ترامپ با شروع كارش در اول بهمن‌ماه، رويكردي متفاوت از دولت اوباما اتخاذ كند و در زمينه شهرك‌سازي‌ها و همچنين كمك‌هاي مالي نظامي بيشتر با تل‌آويو همراهي كند.

سفير اسرائيل در آمريكا ديروز در مصاحبه‌اي با سي‌ان‌ان گفت، اسرائيل اسناد و مدارك مربوط به مداخله دولت اوباما در طراحي قطعنامه روز جمعه و همچنين لابي براي تصويب آن در شوراي امنيت را به تيم ترامپ نشان خواهد داد. اين ديپلمات ارشد اسرائيلي در آمريكا گفت، اين اقدام دولت اوباما رويدادي واقعا شرم‌آور بود.

کد خبر 356931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha