دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

امیر نریمانی: ساختمان شماره ۲۶خیابان یاکوب آبرخت آمستردام زیبا در مجاورت کلیسای قدیمی میزبان ما بود تا بتوانیم گفت‌وگویی با ‌ لارس بوارینگ داشته باشیم.

ورد پرس فوتو

  فضاي داخلي ساختمان بناي دوبلكس ‌ پله‌هاي چوبي و طراحي زيبا و جذاب داشت كه طبقه اول به محل برگزاري جلسات و نمايش عكس و طبقه دوم به دفتر آقاي مدير و ساير همكاران اختصاص داده شده بود.

عكس‌هاي برگزيده و تصاوير جلد كتاب‌هاي سال وردپرس كه با نظم خاصي بر ديوار 2 طبقه نصب شده بودند و شمش‌هاي طلايي رنگي كه عكس‌هاي برگزيده سال بر رويشان حك شده بود، زيبايي دوچنداني به اين بناي قديمي بخشيده بود. در ابتداي ورود به دفتر آقاي بوارينگ با استقبال گرم او روبه‌رو شديم. سوغاتي از ايران برايش برده بودیم که با اشتياق زياد تشكر كرد و خواست هر سؤالي داریم بپرسیم.

  • در ابتدا‌ بابت وقتي كه براي مصاحبه گذاشته‌ايد تشكر ‌مي‌كنم.

بسيار از شما ممنونم. به‌نظر من مهم است كه مي‌بينيم و مي‌شنويم كه ما چنين تأثيري در جهان داريم و اينكه در همه كشورهاي جهان كساني هستند كه كارهاي ما را مي‌بينند، مي‌شنوند و مي‌آموزند و روزنامه‌نگاري تصويري را به‌گونه‌اي تجربه مي‌كنند كه حرفه روزنامه‌نگاري را به‌عنوان يك كل ارتقا مي‌بخشد.

  • در مورد تغييرات احتمالي در نحوه برگزاري وردپرس فتو 2017 برایمان بگویید.

ما سال گذشته قوانين مان را واضح بيان كرديم و فكر مي‌كنم افراد زيادي منتظر اين اتفاق بودند. به‌نظر من بايد هر چند وقت يك‌بار درباره سازمان خود و اينكه چرا اينجاييم و چه كاري انجام مي‌دهيم و چگونه آن را انجام مي‌دهيم، فكر كنيم. امسال مردم بيش از بيش متوجه اين مسئله شده‌اند و به همين دليل است كه فهميده‌اند هدف از شركت در مسابقه صرفا ‌برنده شدن نيست‌ البته همه دوست دارند برنده شوند، ولي مردم مي‌فهمند كه قدرت وردپرس فتو فراتر از برنده شدن است و عكس برگزيده از سوي بقيه جهان ديده مي‌شود و توسط برخي از بهترين داورهاي جهان مورد قضاوت قرار مي‌گيرد. درواقع مردم اين ارزش را درك مي‌كنند. هر سال نتيجه مسابقه متفاوت است و امسال موضوع مسابقه عوض شده است. ما همچنان شاهد عكس‌هايي با موضوع پناهندگي خواهيم بود. قطعا شاهد عكس‌هاي زيادي با موضوع جنگ، به‌ويژه جنگ سوريه خواهيم بود؛ بنابراين موضوعات همواره تغيير مي‌كند، ولي انتظار داريم كيفيت عكس‌ها به خوبي سال‌هاي گذشته باشد.

  • با توجه به تأكيد اين بنياد بر عكس‌هايي كه در يك لحظه و يك فريم گرفته مي‌شوند، جايگاه تكنولوژي‌هاي جديد همچون دوربين‌هاي لايترو، فرمت 4k و عكس‌هاي مالتي اكسپوز در آينده داوري‌ها چگونه خواهد بود؟

با آنكه وردپرس فتو قوانين صريح و واضحي دارد، در عين حال اين مسئله را روشن مي‌كنيم كه فناوري را با آغوش باز پذيرا هستيم؛ چراكه اگر اين كار را نكنيم اسير لحظه خواهيم بود. فناوري در عين حال براي ما چالش به شمار مي‌آيد. فناوري جديد 4Kفقط به سايز فايل مربوط است كار دشواري نيست ما عكس‌ها را با رزولوشن بالاتر داوري خواهيم كرد، ولي مسئله دوربين‌هاي لايترو متفاوت است؛ چراكه مسابقه ما براساس تصويري كه در يك شات گرفته شده قرار دارد و اين در حالي است كه لايترو مولتي اكسپوز است. توليدكنندگان دوربين بازخوردهاي خود را در اختيار ما قرار مي‌دهند؛ براي مثال كانن دوربين Dual pixel Raw File خود را پيش از آنكه به‌طور رسمي به بازار ارائه كند به ما معرفي كرد؛ چراكه اين توليد‌كنندگان مي‌دانند معرفي محصولات‌شان در اين رقابت‌ها بر فروش محصولات‌شان تأثير مي‌گذارد. اول آنكه اين كار فرصتي است براي بررسي گزينه‌هاي جديد و بررسي اين امر كه آيا لازم است هم‌اكنون قوانين‌مان را عوض كنيم يا اينكه لازم است در آينده قوانين جديدي اتخاذ كنيم يا نه. قوانين ما هم‌اكنون كاملا روشن هستند، ولي جهش‌هاي فناوري ما را وادار خواهند كرد درباره اين مسائل بينديشيم و مطمئن باشيم كه بايد با اين صنعت و با رسانه‌ها در ارتباط باشيم و ببينيم آنها با اين فناوري‌ها چه كار مي‌كنند و ما هم طبق آن عمل كنيم؛ چراكه در غير اين صورت در جاي خود بي‌حركت خواهيم ماند درحالي‌كه دنيا هرگز بي‌حركت نمي‌ماند.

  • ملاك بنياد وردپرس فتو براي انتخاب رئيس و اعضای هيأت داوران چيست؟

اين مسئله اهميت زيادي براي ما دارد. اگر به نام وردپرس فتو دقت كنيد، مي‌بينيد كه همه مردم دنيا را در بر مي‌گيرد. ما مطبوعات را هم به‌صورت مفهومي فراگيرتر تعريف كرده‌ايم كه براساس عكاسي قرار دارد؛ حتي با وجود خبررساني چند رسانه‌اي يا ديجيتال باز هم مي‌بينيم مسئله فراتر از عكسبرداري است. آنچه مهم است اين است كه بين شركت‌كنندگانی كه از سراسر جهان هستند برابري برقرار است و در جنسيت زن و مرد و پس‌زمينه‌هاي مختلف آنها تعادل وجود دارد؛ چراكه وقتي اين برابري را برقرار مي‌كنيد، مي‌توانيد به‌خودتان و به كسي كه به عكس‌هاي برنده نگاه مي‌كند اطمينان بدهيد و روشن‌سازي‌ كنيد كه اين عكس‌ها صرفا از سوي كساني از اروپا انتخاب نشده‌اند يا تحت‌تأثير شديد آمريكا كه رسانه‌هايی قوي‌ دارد، قرار ندارند. به‌طور كلي عكاسي همواره تحت‌تأثير شديد آمريكا و اروپا قرار داشته، ولي امروزه مي‌بينيم كه تمركز آن به سمت آسيا و خاورميانه در حال تغيير است؛ بنابراين ما به اين دليل بايد در انتخاب هيأت داوران دقت كنيم كه از سراسر جهان آثاري به مسابقه ما فرستاده مي‌شود. اين بدان معناست كه عكس‌ها بايد از جوانب مختلفي مورد داوري قرار گيرند؛ از این رو مسئله انتخاب داوران براي ما اهميت بسياري دارد. البته داوران بايد افرادي باشند كه اطلاعات زيادي درباره عكاسي داشته و در كل به‌صورت روزانه به عكس‌هاي زيادي نگاه کرده باشند يا عميقا با عكاسي در ارتباط باشند. با اين حال افراد زيادي هستند كه اين ويژگي‌ها را دارند و كار ما اين است كه به‌طور مستمر جست‌وجو كنيم تا اين افراد را پيدا و فهرستي از آنها تهيه كنيم تا روزي داور ورد پرس فتو شوند.

  • منتقدان به نتايج داوري‌ها انتقاد دارند. رئيس هيأت داوران براي انتخاب عكس خاصي گاها اعمال نفوذ مي‌كند. آيا رئيس هيأت داوران اختيار و قدرت تأثيرگذاري بر نتايج داوري‌ها را دارد؟

خير با اين نتيجه‌گيري موافق نيستم؛ اينكه كسي مسئول هيأت داوران باشد بدين معني نيست كه مي‌تواند هيأت داوران را به سمتي هدايت كند. ما سال گذشته همه فرايند انتخاب داوران خود را به‌صورت آنلاين عرضه كرديم تا مردم ببينند كه چطور در اين زمينه عمل مي‌كنيم. خيلي از كساني كه سال‌هاي پيش شيوه انتخاب داوران ما را مورد انتقاد قرار داده بودند با خواندن آن گفتند كه اين بهترين سيستم انتخاب داوراني است كه تا حالا ديده‌اند؛ چراكه بين نظرات مختلف تعادل برقرار مي‌كند.

همچنين شيوه قضاوت مراحل نهايي مسابقه يعني هنگامي كه نوبت امتيازدهي مي‌رسد، به‌صورت گمنام برگزار مي‌شود. همین‌طور در قسمتي از اين فرايند رأي‌دهي گمنام با استفاده از دكمه‌هاي كوچكي كه داريم، صورت می گیرد. همه اينها نشان مي‌دهد كه انتخاب‌ها مستقل هستند؛ ضمن اينكه ترغيب همه اعضای داوران براي انتخاب يك عكس مشخص كار بسيار دشواري است. بايد عادلانه اين مسئله را هم در‌ نظر داشته باشيم كه عكاسان بسياري از اين شركت‌ها يا رسانه‌هاي بزرگ در مسابقه ما شركت مي‌كنند كه اين امر شانس انتخاب شدن آنها را افزايش مي‌دهد. با اين حال از طرف ديگر، اكنون مي‌بينيم كه افراد بسياري از خيلي از كشورهاي جهان برنده شده يا جايزه دوم و سوم را در طبقه‌بندي‌هاي مختلف به‌خود اختصاص مي‌دهند؛ بنابراين براي من فرايند انتخاب داوران كاملا متعادل است و اكنون من در 2 سال پياپي شاهد آن هستم و كاملا مطمئنم كه اصلا چنين چيزي نيست و ما همواره توانسته‌ايم عكس‌ها را به‌طور مستقل و تقريبا عادلانه مورد داوري قرار دهيم.

  • معمولا اعلام نتايج داوري وردپرس فتو سمت و سويي به عكاسي خبري در جهان مي‌دهد و باعث مي‌شود سوژه‌هايي مورد توجه مخاطبان و جهانيان قرار بگيرد. آيا براي سمت و سو بخشيدن به عكاسي خبري در جهان برنامه‌ريزي و هدفگذاري خاصي از سوي بنياد وردپرس صورت مي‌گيرد؟

وردپرس فتو عكس‌هايي را داوري مي‌كند كه سال پيش گرفته شده است و اين سازمان با رسانه‌های‌ سراسر جهان كاملا در ارتباط است؛ بنابراين آنچه در مسابقات ما مورد داوري قرار مي‌گيرد سوژه‌هايي است كه عكاسان تصوير آنها را ضبط كرده و رسانه‌ها آن را به شيوه‌هاي گوناگون منتشر كرده‌اند؛ مانند مستندهايي كه درباره موضوعاتي ساخته مي‌شود كه در سراسر اخبار به چشم مي‌خورند. البته ما هم امسال و هم سال گذشته عكس‌هاي بسياری درباره پناهجويان داشته‌ايم؛ نه‌تنها پناهجويان مديترانه بلكه پناهجويان در همه جهان موضوعي خبري بوده است. از این رو مي‌توان گفت كه ورد پرس فوتو با نمايش اين موضوعات در مسابقه و نتايج آن، كار را به ديگران معرفي كرده و به آن سمت و سو مي‌دهد؛ با اين حال، اين سمت و سو همواره تحت‌تأثير موضوعاتي است كه در سال گذشته خبرساز بوده‌اند. يكي از سنت‌هاي قديمي ورد پرس فتو، تأثيرگذاري بر آن چيزي است كه ما عكاسي خبري مي‌ناميم و همچنين تأثيرگذاري بر ماهيت اين حرفه است. اين مسئله به ما ذهنيتي درباره عكاسي خبري در سال 2016و پس از آن مي‌دهد. وظيفه ديگر بنياد وردپرس فتو اطلاع‌رساني در صنعت عكاسي و اطلاع‌رساني به عكاسان جوان يا به‌طور كلي به همه عكاسان درباره اخبار جاري و معرفي موضوعات روز است.

ما درباره فتوكينا صحبت كرديم كه مبحث فني عكاسي را در برمي‌گيرد؛ موضوع جاري درباره آن روي كار آمدن فناوري و حتي پيشرفت به سوي 8K است. پس اينها موضوع جاري فني هستند و مي‌توان آنها را پيش‌بيني كرد، ولي پيش‌بيني موضوعات جاري در عكاسي خبري دشوار است؛ چرا كه نمي‌دانيم در سال آينده چه اتفاقاتي خواهد افتاد و چه رويدادهاي سياسي يا فرهنگي شكل خواهد گرفت؛ بنابراين هميشه بين موضوعاتي كه نشان مي‌دهد در سال گذشته چه اتفاقاتي در جهان افتاده و موضوعات ارائه شده در ورد پرس فوتو طي ٦١سال فعاليتش تعادل برقرار بوده است. تأثيرگذاشتن بر اين امر با بهره‌گيري از فناوري‌هاي جديد، تصاوير مختلف و انواع مختلف خبررساني در آينده را به همراه خواهد داشت.

  • بنياد ورد پرس برنامه‌اي براي حمايت از فعاليت عكاسان خبري در جهان و به‌خصوص كشورهاي خبرساز و جهان سوم دارد؟

وردپرس فوتو كاملا با اصول اوليه خبرنگاري در ارتباط است. ما قويا از آزادي بيان و جريان آزاد اطلاعات كه در بطن خبرنگاري هستند، حمايت مي‌كنيم. اين بدان معناست كه ما اين حمايت خود را علنا ابراز مي‌كنيم. به‌نظر من، تفاوت‌هاي موجود در ادراك سياسي و فرهنگي تأثيرات خود را دارد، ولي مهم است كه در كنار اين تأثيرات، اصول اوليه آزادي بيان هم مدنظر گرفته شود. ما علنا اين مسئله را اعلام مي‌كنيم؛ البته چنين نيست كه ما براي اين مسئله كمپين راه انداخته باشيم، ولي قطعا ما جزئي از گروهي از سازمان‌ها هستيم كه به‌دنبال آزادي مطبوعات و آزادي بيان هستند. به علاوه ما در برنامه‌هاي آموزشي خود، عكاسان بين‌المللي از سراسر جهان داريم. همين امروز صبح دوره پيشرفته JOOP SWART را آغاز كرديم كه يكي از شركت‌كنندگان آن مانند سال گذشته عكاسی ايراني است. همينطور شركت‌كنندگاني از بلژيك، لهستان و بسياري از كشورهاي ديگر داريم. اين مسئله كاملا روشن است كه ما در برنامه‌هاي آموزشي خود درباره ارزش‌هاي بنيادي خود و آنچه عكاسي خبري مي‌دانيم به صراحت صحبت مي‌كنيم. با اين حال، اين مسئله را هم درك مي‌كنيم كه همواره براي يك عكاس كار ساده‌اي نيست كه در فعاليت‌هاي روزانه‌اش فراتر از حد و حدودي گام بردارد و هميشه مسائلي وجود دارد كه او را محدود كند. اين يك واقعيت است، ولي بدان معني نيست كه ما هميشه آن را مي‌پذيريم. ما سعي مي‌كنيم تا جايي كه ممكن است موانع را برداريم و اطمينان حاصل كنيم كه مردم دنيا بازنمودي عادلانه و قابل اعتماد از موقعيت‌هايي را كه در جهان اتفاق مي‌افتد، مي‌بينند.

  • درباره عكس‌ها و مجموعه‌هايي با موضوع ايران كه برنده مي‌شوند برایمان بگویید و اينكه چرا غالبا مجموعه‌هاي اسيدپاشي و صحنه‌هاي اعدام از ايران مورد توجه داوري‌ها قرار مي‌گيرد در حالي كه مجموعه‌هاي مستند و خبري متنوع و زيادي با موضوع ايران توليد و براي مسابقه ارسال مي‌شود؟!

ما برخي از انتقادها را جدي مي‌گيريم ولي بايد اين نكته را هم در نظر داشت كه اخبار بيشتر اوقات درباره فاجعه‌ها و اتفاق‌هاي بد است. اخبار خوب چنداني وجود ندارد؛ البته اخبار خوب وجود داردكه هم‌اكنون مخاطبان عامي دارد كه از رسانه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام براي نشان دادن جنبه‌هاي مختلف جهان استفاده مي‌كنند. ما به اين نكته پي برده‌ايم كه بايد در جاهاي مختلف جهان به‌دنبال صداهاي ديداري باشيم؛ بنابراين برنامه‌اي را با عنوان «صداي ديداري آفريقا» آغاز كرده‌ايم كه طبق آن، اين دنياي آفريقاست كه داستان آفريقا را به‌جاي اخبار هميشگي مرگ و ويراني و جنگ و قحطي براي ما بازگو مي‌كند. براي من در مورد ايران هم همينطور است. به‌نظر من، ما بسيار خوش‌اقبال بوده‌ايم كه داستان‌هاي خبري مختلفي از ايران و ساير كشورهاي منطقه دريافت كرده‌ايم و ديده‌ايم كه چشم‌انداز كاملا متفاوتي در مقايسه با آنچه رسانه‌هاي غربي بر ما تحميل كرده‌اند، به ما ارائه مي‌دهند. از اين نظر دريافت عكس از سوي ايران بيش از پيش واقعا عالي است؛ البته موضوعاتي مانند اسيدپاشي هم به چشم مي‌خورد، ولي اين موضوع در پاكستان يا ساير كشورهاي جهان هم ديده مي‌شود. طي 2 سال گذشته ما عكس‌هايي از ايران ديده‌ايم كه متفاوت بوده‌اند. سال پيش عكس برنده از يك دختر نابينا در يك تصوير زيبا داشتيم. همچنين شاهد مجموعه عكسي از يك مراسم اعدام بوديم كه با بخشش متهم از سوي مادر قرباني اجرا نشد كه اين براي من واقعا روشنگر بود؛ چرا كه هرگز چنين چيزي نديده بوديم و فكر مي‌كرديم كه اعدام همواره با به دار آويختن و اجراي آن پايان مي‌پذيرد؛ بنابراين ما به‌عنوان يك سازمان از اين مسئله كاملا آگاه هستيم كه بايد به صداهاي ديداري مختلف از سراسر جهان توجه كنيم و اين جهان است كه بايد از اين صداهاي ديداري بياموزد. هم‌اكنون نگاهي تك‌بعدي بر امور دنياي ديداري چيره است و ما بايد مانع اين چيرگي شويم؛ چراكه شيوه غالب غربي براي نگریستن به مسائل مختلف اكنون در حال جايگزيني از سوي صداي دروني است كه از ايران يا آفريقا يا هرجاي ديگري از جهان برمي‌خيزد. اين صداي درون ديدگاهي غني‌تر از آنچه تا‌كنون ديده‌ايم از جهان به ما ارائه مي‌دهد. ما به‌عنوان يك سازمان چنين برنامه‌هايي را پيش مي‌بريم. به باور من وردپرس فتو اين پيشبردها را براي باز كردن نگرش شما نسبت به كشورهاي مختلف جهان رهبري مي‌كند. اين همان جايي است كه ما رهبري خود را نشان مي‌دهيم. در همين جاست كه بنياد وردپرس فتو نه‌تنها آثار سال گذشته را به نمايش مي‌گذارد، بلكه به مخاطبان خود مي‌آموزد نظر و نگرش متفاوتي داشته باشند؛ نگرشي كه اغلب نگرش شخصي است كه در آن مكان زندگي مي‌كند.

  • ‌ آيا برنامه‌اي براي نمايش عكس‌هاي برگزيده سال وردپرس در ايران داريد؟

بله، ما تلاش كرديم تا نمايشگاهي در ايران برگزار كنيم؛ فكر كنم سال گذشته بود. ما بايد هميشه شريكي پيدا كنيم تا اين كار را با ما انجام دهد. ما درواقع كمك‌هاي بسياري از سوي سازمان‌هاي علمي دريافت مي‌كنيم. به‌نظر من برپايي نمايشگاه در ايران بسيار مهم است. ما عكاسان ايراني بسياري را مي‌بينيم كه در مسابقات وردپرس فتو شركت مي‌كنند. عكاسان ايراني موفقي را ديده‌ايم. براي ما بودن در ايران بسيار مهم است؛ چراكه مي‌دانيم منبع الهام شما شده‌ايم و اين نمايشگاه و فعاليت‌هاي وردپرس فتو، منبع الهام مهمي براي مردم است تا خود به يك خبررسان تبديل شوند؛ بنابراين، بله من قول مي‌دهم تلاش كنم به‌زودي نمايشگاهي در ايران برپا كنيم و هر سازماني كه مي‌خواهد براي تحقق اين امر به ما كمك كند، ما براي همكاري آماده‌ايم؛ بنابراين بياييد اميدوار باشيم.

  • ‌آيا تمايل و علاقه‌مندي در مجموعه بنياد وردپرس فتو براي ايجاد همكاري‌هاي مشترك با انجمن صنفي عكاسان مطبوعاتي ايران يا انجمن ملي عكاسان ايران در زمينه برگزاري مستركلاس يا وركشاپ وجود دارد؟

بله، چراكه من فكر مي‌كنم همكاري و دستيابي به چيزهاي جديد و رسيدن به موفقيت اغلب از طريق آموزش به‌دست مي‌آيد و اين همان جايي است كه وردپرس فتو متفاوت بودن خود را نشان مي‌دهد. ما برنامه‌هاي آموزشي بزرگي در آسيا، بنگلادش، مكزيك و شمال آفريقا در زمينه‌هاي مختلفي داريم؛ بنابراين من بسيار مشتاق هستم درباره چنين همكاري‌هايي گفت‌وگو كنم. ما هم‌اكنون دوره‌هاي پيشرفته‌اي داريم كه دوره اصلي آن در آمستردام و دوره بعدي در آفريقا برگزار مي‌شود. گام بعدي ما حركت به سوي خاورميانه و آسياست. بله به‌نظر من اگر بتوانيم كاري در ايران انجام بدهيم علامت و گام بسيار مهمي خواهد بود؛ بنابراين ما بسيار پذيراي اين مسئله خواهيم بود و چنين كاري را تشويق مي‌كنيم؛ چنين كاري براي وردپرس فتو اهميت بسياري دارد؛ چراكه نشان مي‌دهد ما مي‌توانيم در هر جا كار كنيم و مستقل هستيم و دیگر اينكه سازمان خوبي براي همكاري هستيم. ايران قطعا در فهرست كشورهاي مورد نظر ما قرار دارد؛ بنابراين اگر تقاضا و پيشنهادي براي همكاري صورت گيرد، ما هميشه براي گفت‌وگو آماده هستيم و همواره مشتاقيم انجام چنين كارهايي را تحقق ببخشيم. من مطمئن هستم كه تيم من كه بر آموزش و ايجاد چنين همكاري‌هايي كار مي‌كنند مشتاق انجام اين كار هستند.

  • درباره داوران ايراني حاضر در هيأت داوران و اينكه عكاسي و عكاسان خبري ايران را دنبال مي‌كنند برایمان بگویید.

من سعي مي‌كنم كارهاي عكاسان ايراني را به همان اندازه عكاسان سراسر جهان دنبال كنم. اين كار را حتي از پيش از شروع كارم در وردپرس فتو انجام داده‌ام. به اين ترتيب با عكاسان آشنا مي‌شوم و سعي دارم با افرادي مانند منوچهر و ديگران ارتباط برقرار كنم؛ چراكه آنها نام عكاسان جديد و استعدادهاي كشف شده تازه را از طريق شبكه خود به من ارائه مي‌دهند؛ بنابراين من هميشه به نام‌هاي جديد دقت مي‌كنم و اگر اثري را ببينم كه مورد پسندم قرار مي‌گيرد يا مرا تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، چون هميشه مي‌گويم كه عكس بايد قلب يا ذهن يا هردوي آنها را تحت‌تأثير قرار دهد، كاملا مجذوب آن مي‌شوم؛ ضمن اينكه به‌خاطر سپردن اسامي همه دشوار است؛ بنابراين ما سعي مي‌كنيم‌تا جايي كه مي‌توانيم در كشورهاي مختلف مانند ايران حاضر شويم و گفت‌وگوهايي مانند مصاحبه كنوني انجام دهيم. اين كار براي من هم مناسب است تا بتوانم با عكاسان ايراني ارتباط برقرار كنم. لطفا آثار خود را به مسابقات مختلف و نه‌تنها وردپرس فتو بفرستيد تا خود را به جهان نشان دهيد و با جاهاي مختلف در ارتباط باشيد؛ چراكه دنياي عكاسي همواره تشنه استعدادهاي جديد است.

  • چشم‌انداز آينده وردپرس فتو

به‌نظر من درآينده شاهد چالش شگفت‌آوري خواهيم بود. هنگام شروع مصاحبه ‌گفتم ‌ 3 كلمه در نام وردپرس فتو آورده شده ؛ جهان، مطبوعات و عكس. همانطور كه گفته شد كلمه جهان يعني اينكه همه جهان بايد در اين سازمان مدنظر قرار گيرد كه قبلا هم در موردش صحبت كرديم كلمه جهان يعني نظرات مردم مختلف سراسر جهان و اينكه ما بايد در همه جاي جهان حضور داشته باشيم. درباره كلمه مطبوعات؛ مطبوعات امروزه به چه معناست؟ مطبوعات بسيار تغيير كرده است و ديگر آن مطبوعات چاپي سابق نيست و در همه جا حضور دارد؛ در صفحه نمايش‌ها و در سراسر اينترنت و... و در همين راستا هم پيش مي‌رود. و كلمه عكس که يك تصوير بي‌حركت است. درواقع لحظه‌اي است كه عكاس شكارش مي‌كند، ولي در حقيقت عكس يعني رسانه‌اي كه با تصاوير متحرك سروكار دارد؛ بنابراين از اين نظر، عكس مفهوم خبرنگاري تصويري (عكاسي خبري) را به خبرنگاري ديداري تغيير داده كه شامل ديتا ژورناليسم، طراحي و نحوه نشان دادن تصاوير مختلف درباره موضوعات مختلف است. مدت‌هاست كه تصاوير متحرك، چند رسانه ناميده مي‌شود و ما مي‌خواهيم آن را به خبررساني ديجيتال تغيير دهيم. مسابقه چندرسانه‌اي را بايد درواقع مسابقه خبررساني ديجيتال ناميد؛ چراكه چند رسانه‌اي نام مناسبي براي آن نيست. با اين حال به‌نظر من عكس همچنان يك ابزار قدرتمند است و هرگز از بين نخواهد رفت، ولي اگر ما تمركز سازمان را تنها روي عكس نگه داريم، پيشرفت‌هاي شگفت‌انگيز جديدي ‌كه عكس‌ها را جزئي از يك داستان خبري بزرگ‌تر مي‌سازد، ناديده گرفته‌ايم و به پيش‌بيني من، به سازماني تبديل خواهد شد كه تأكيد بسياري بر تصاوير متحرك و خبرنگاري ديداري به قدر كافي و قابل مشاهده خواهد داشت. با اين حال اميدوارم و همچنين انتظار دارم كه عكس هم جزئي قدرتمند از سازمان ما باشد؛ چراكه به‌نظر من آنقدر مردم زيادي در سراسر جهان به شكل‌هاي گوناگون به عكاسي روي آورده‌اند كه تصوير ثابت جزئي قدرتمند از روزنامه‌نگاري ديداري در آينده خواهد بود. اين اتفاق طي چند سال آينده خواهد افتاد و واقعا عالي خواهد بود.

  • ‌ ايران و عكاسان خبري ايران

‌ اكنون مي‌توانم ايران را از درون ببينم، مي‌توانم مردم ايران را به‌طور شخصي‌تر بشناسم، با زندگي روزانه‌شان بيشتر آشنا شوم كه این تصويري غني و زيبا از مردم جهان و در كل مردم اين كشور به ما مي‌دهد؛ مردمي كه نه‌تنها نگران خود و كشورشان، بلكه نگران جهان هستند. اين مسئله ديدگاه شخصي من نسبت به ايران را تغيير داده و تماشاي آنچه را كه اين كشور چه به‌صورت عكس و چه به‌صورت خبر به ما ارائه مي‌دهد، براي من بيش از پيش جذاب كرده است؛ بنابراين از اين مسئله خشنود هستم كه درهاي ايران دوباره به روي ما باز شده؛ چراكه به‌نظر من كشور زيبايي است و مي‌دانم كه حتما عكاسان خوب بيشتري در ميان مردم شگفت‌انگيز ايران حاضر هستند.

  • لارس بوارینگ

مدیر ورلدپرس فتو
در سال 1969 در آمستردام هلند متولد شد. او فارغ التحصیل علوم ارتباطات از دانشگاه آمستردام است که در سال 1998به عنوان متصدی موزه و سپس مدیر عامل سازمان هنر آمستردام مشغول به کار شد.
بوارینگ در سال 2008 به یک مشاور مستقل و کارآفرینی در عکاسی تبدیل و گالری عکس لوکس را تاسیس کرد.

کد خبر 356679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha