همشهری آنلاین: سخنگوی نیروی انتظامی گفت: قرارگاه امنیت انتخابات در ناجا به منظور تامین امنیت انتخابات در قبل، حین و بعد از آن، ایجاد می‌شود.

سعید منتظر مهدی

به گزارش ایرنا، سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری افزود: پلیس به منظور تسریع در پاسخ به استعلامات از مراجع چهارگانه است که در کنار وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و سازمان ثبت به ارایه خدمات می‌پردازد.

وی اضافه کرد: شروع به کار شورای عالی کلانتری و پاسگاه‌ها با 234 کلانتری و با تاکید فرمانده ناجا مبنی بر تسریع در ارایه خدمات مضاعف به شهروندان و کاهش دغدغه آنان فعال شده است تا ضمن تشکیل پرونده‌ها و جرائم، بازدهی کار، افزایش یابد و شاهد آموزش و استانداردسازی رفتار و جلب مشارکت مردمی باشیم.

وی به سامانه پیامکی 110 اشاره کرد و گفت: این سامانه، آماده دریافت گزارش شهروندان در سراسر کشور به منظور اعلام مشکلات در جامعه به صورت 24 ساعته است براین اساس، گزارش‌های این سامانه ثبت و به پلیس‌های تخصصی آنها ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه یاد شده در واقع پل ارتباطی برای ارایه گزارش‌های مردمی به پلیس به شمار می‌آید و پلیس، گزارش‌ها را بررسی می‌کند و به صورت نامحسوس اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

به گفته وی سامانه 110 ، تلفن اورژانس پلیس است که مردم در مواقع ضروری تماس تا در کمترین زمان ممکن پلیس در صحنه حضور یابد.

  • موتورسیکلت کاربراتوری شماره گذاری نمی‌شود

سخنگوی نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری توسط پلیس کماکان انجام نمی‌شود؛ این این در حالی است که اکنون در کشور 11 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری وجود دارد و از این شمار، سه میلیون در تهران موجود است که یک میلیون و نیم از آنها در سطح شهر تردد می‌کنند.

وی افزود: موتورسیکلت‌ها به ازای یک کیلومتر 15 گرم آلودگی و به ازای هر 16 کیلومترپیمایش 380 تن آلایندگی ایجاد می‌کند بر این اساس موتورسیکلت‌های کاربراتوری پنج تا هشت برابر خودروهای استاندارد آلایندگی دارند.

وی به کاهش سه درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: شاهد کاهش حدود 2 / 6 درصدی جانباختگان در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.
این مقام انتظامی همچنین از افزایش 42 درصدی ارزش ریالی کشفیات قاچاق کالا در هشت ماه نخست نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

  • بیش از 17 تریلیون ریال ارزش ریالی کشفیات قاچاق در هشت ماهه امسال

وی اضافه کرد: 17 تریلیون و 144 میلیارد و 627 میلیون و 901 هزار و 984 ریال ارزش ریالی کشفیات قاچاق در هشت ماه نخست امسال است.

  • تهران در صدر نزاع‌ها

منتظرالمهدی به کاهش 19 درصدی نزاع و درگیری در 9ماه امسال نسبت به مدت مشابه از نظر تعداد، خبر داد و گفت: تهران با 69 هزار و 851 مورد نزاع در صدر جدول قرار دارد و بعد از این استان ، استان فارس و استان خراسان رضوی در رده بالا قرار دارد.

سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: این در حالی است که استان‌های خراسان جنوبی، یزد، کهکیلویه و بویر احمد و کیش در رده پایین جدول نزاع قرار دارند البته استان‌ها براساس مقیاس جمعیتی متفاوتند به عنوان مثال جمعیت کیش یک هزار برابر کمتر از تهران است.
این مقام انتظامی شمار نزاع‌های ثبت شده در 9 ماهه امسال را 520 هزار و 188 عنوان کرد.

  • افزایش 50 درصدی کشفیات مواد مخدر

سخنگوی نیروی انتظامی بااشاره به افزایش 50 درصدی افزایش کشفیات در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: 478تن مواد مخدر توسط همکاران در مبارزه با مخدر کشف و ضبط شد.

منتظرالمهدی از شناسایی و دستگیری 300 کانال تلگرامی و اینستاگرامی خبر داد که این کانال‌ها با انجام تبلیغات مزین با صفحات جعلی و سایت‌های همسریابی و صیغه، مباردت به سرقت اطلاعات شخصی و اخاذی مالی و حیثیتی از مردم می‌کردند.

وی افزود: 24 درصد جرائم فضای مجازی در حوزه سرقت اطلاعات شخصی و عکس‌های خصوصی افراد است که به دنبال اخاذی و کسب درآمد هستند که با تشکیل پرونده بیش از 90 درصد آن منتج به نتیجه و کشف می‌شود.

  • بیش از 160 هزار مشمول پرداخت جریمه غیبت بیش از 8 سال

وی ادامه داد: در حوزه نظام وظیفه 160 هزار و 639 تن مشمول پرداخت جریمه غیبت بیش از هشت سال بودند که در 9 ماه امسال ثبت نام و 120 هزار تن از آنان وضعیت خدمتی خود را مشخص کردند. منتظر المهدی افزود: طی این مدت، ‌بیش از 45 هزار کارت معافیت صادر شد در حالی که سال گذشته 320 هزار تن،ثبت نام و 200 هزار تن نیز کارت معافیت دریافت کردند.

وی به این دسته ازافراد که شمار آنان به یک میلیون تن می‌رسد توصیه کرد تا در فرصت باقیمانده، پرونده پرداخت جریمه را تشکیل دهند.

وی در مورد تمدید طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی گفت: لایحه‌ای در مجلس تصویب شده است ولی هیچ ضمانتی برای اجرای آن در سال آینده نیست. همه مبالغ جریمه، مستقیم به خزانه دولت ریخته می‌شود. در سازمان وظیفه عمومی بعد از اینکه همه مدارک کامل و مبالغ، یکجا پرداخت شد، کارت‌های هوشمند و برگه موقت داده می‌شود اما در مورد افرادی که به صورت اقساطی جریمه‌ها را پرداخت می‌کنند در 24 برگ قسط، کارت معافیت بعد از این پرداخت‌ها صادر می‌شود.

منتظرالمهدی در مورد افزایش بودجه ناجا افزود: در مورد افزایش بودجه با مجلس و دولت صحبت‌هایی انجام شده است اما تاکنون برای سال 96 افزایشی ندیده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسیم.

  • ترافیک تهران

وی درمورد موضوع ترافیک ساختگی در تهران اظهار کرد: توصیه می‌شود به دوستان از اعلام اخبار غیر موثق در حوزه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی خودداری کنند چون پلیس کارهای مهم‌تری دارد و پلیس را وارد بازی‌های خود نکنند.

وی گفت: ترافیک، زاییده چندین مولفه و پررمز و راز از مدیریت شهری و قوانین ناظر بر شهرسازی گرفته تا سیستم‌های نوین و خودروهاو نیروی انسانی است و پلیس هم به عنوان ناظم شهری، دخیل است از سوی دیگر در کشور ما شرایط جوی اثر مستقیم در ترافیک اثر دارد.

منتظرالمهدی اضافه کرد: در تهران با بکارگیری بیش از 45 هزار نفر و امکانات و تجهیزات، تلاش شده تا روان‌سازی ترافیک انجام شود. روان‌سازی تابعی از نظم ترافیکی است که مشمول سایر مولفه‌ها مثل رانندگان، عدم توقف در مناطق ممنوعه، استفاده از خودروهای سالم و درست رانندگی کردن است براین اساس پلیس تنها مسئولیت حوزه ترافیک شهری را ندارد.

وی در مورد کشف ماده خوشبو کننده اعتیاد آور در کیش گفت: به چنین چیزی نرسیدیم و شکایتی از نظر موادمخدر و امنیت نداشته ایم اما سوداگران مرگ و مواد مخدر تلاش کرده‌اند تا با اسامی جذاب و بسته بندی متفاوت مواد مخدر را عرضه و به دنبال سودجویی خود هستند.
به گفته وی بیش از 300 نوع مواد مخدر در دنیا موجود است که بیشترآن‌، شیشه و آمفتامین است که حتی یک بار مصرف آن احتمال اعتیاد به مخواد مخدر را 90 درصد افزایش می‌دهد.

منتظرالمهدی اضافه کرد: ماده شادی‌زای بیتل که البته جدید نیست و ریشه آن از درختی به نام ناز است که در هند و پاکستان رشد می‌کند با آهک و تنباکو مخلوط می‌شود و در قالب آدامس یا پاستیل عرضه می‌شد که البته در سبد اعتیاد ایران دسته بندی نمی‌شود اما در عین حال بسیار مضر و سرطان زاست.

سخنگوی ناجا درباره انتصابات این نیرو گفت: پلیس کارهای مهمی دارد ضرورت ندارد در این موارد جزء، ورود کند هر کسی که به نوعی با پلیس آشنایی دارد می‌داند انتصاب براساس منطق درون سازمانی و تابع روابط درون سازمانی است.

منتظر المهدی در مورد ساماندهی کانال‌های تلگرامی اظهارکرد: این موضوع به وزارت ارشاد بر می‌گردد و این مساله در حال تدوین استغ ضمن اینکه زیرساخت‌ها و دستورالعمل‌های آن باید تدوین شود.

وی در مورد حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی لازمه زیست هنجارمند است اما در ازای تکالیف شهروندی میسر می‌شود.

منتظرالمهدی در مورد قتل عام خانواده‌ای در کرمان توسط همسر خانواده که در این جریان 11 تن کشته شدند هم چنین اظهار کرد: این فرد که متواری بود در ایرانشهر، حین سرقت یک موتورسیکلت دستگیر شد.

وی در مورد فیلم‌های قاچاق گفت: همکاری خوبی بین سازمان سینمایی و پلیس امنیت از چند سال گذشته شروع شده است.

کد خبر 356599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha