شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

احسان ناظم‌بکایی: 20 سال پیش وقتی اوشین پخش می‌شد، بیشتر از یانگوم دیده می‌شد چون آن موقع فقط 2 شبکه نصفه و نیمه داشتیم و تلویزیون بود و همین سریال خارجی اوشین‌اش.

 اما الان بازتاب‌های یانگوم بیشتر از اوشین نمود بیرونی دارد چون این روزها اینترنت و کامپیوتر جایشان را باز کرده‌اند. در اینجا سراغ بازتاب‌های یانگوم در فضای مجازی، نشریات و موبایل‌ها رفته‌ایم.

وقتی موج بیاید
کافی است کلمه فارسی یانگوم را در گوگل سرچ کنید تا بیشتر از 650 هزار صفحه مرتبط پیدا شود. عبارت جواهری در قصر نصف این مقدار را نشان می‌دهد. در تمام محیط‌های وبلاگی مثل پرشین‌بلاگ، بلاگ‌فا، بلاگ‌اسپات و... حتما وبلاگی به اسم یانگوم وجود دارد.

البته چون دست زیاد است، هر وبلاگی با املای متفاوتی ثبت شده، مثل yangom، yangum، yangoom ، jangom. اکثر قالب‌ها هم، رنگ‌های صورتی و نارنجی دارند و‌ خیلی شادند. در گوشه سمت چپ یا راست هم همیشه عکسی از یانگوم یا بازیگر نقش لی یونگ آئه وجود دارد. همه هم وبلاگ اختصاصی یانگوم یا جواهری در قصرند!

یانگوم حیا کن
«این دختر کره‌ای چی داره که حسرتش‌رو می‌خورید؟». ضد یانگوم‌ها هم بخشی از فضای اینترنتی را در اختیار گرفته‌اند که البته بیشتر ماجراها به فحاشی و نسبت‌دادن کم‌عقلی به بیننده‌ها اختصاص دارد؛  اینکه چرا وقتی خودمان این همه آدم معروف داریم، به یانگوم بند کرده‌ایم. البته فقط 35 صفحه مربوط به فروم (صفحات گفت‌وگو) ضد یانگوم‌هاست که  در برابر بیشتر از 350صفحه  فروم طرفداران یانگوم، چیزی نیست و شاید ملاک خوبی برای تعیین وزن 2 طرف در جامعه هم باشد.

تمام سریال در وبلاگ
بعضی عشاق یانگوم واقعا پایه‌اند. آنها یک هفته زودتر، با استفاده از نسخه‌های دی‌وی‌دی قسمت بعدی را به طور کامل در وبلاگ‌شان می‌گذارند؛ توضیح تمام صحنه‌ها و دیالوگ‌ها و عکس‌های آن قسمت. در حقیقت آنها از هر 5 دقیقه سریال عکسی می‌گیرند و می‌گذارند. با این کار اگرچه حجم بارگذاری صفحه بالا می‌رود اما واقعا فک را پایین می‌آورد.

 بعد از پخش هر قسمت هم وبلاگ‌ها تاکیدشان روی سکانس‌های سانسور شده است و با تیتر «سانسوری‌های فلان قسمت» ، عکس و توضیحات صحنه  داده می‌شود؛ البته این تصاویر همچین‌ها هم سانسوری نیست.

مربعات کره‌ای
آموزش گام به گام زبان کره‌ای، ایده دیگر این وبلاگ‌هاست؛ آن هم سر صبر و حوصله؛ هر چند همه فونت‌های زبان کره‌ای به خاطر اجق وجق بودن حروف، در صفحه کامپیوتر به شکل مربع و مستطیل هستند. آموزش زبان کره‌ای بیشتر صرف افعال، ضمایر و کلماتی است که در سریال استفاده می‌شود.

ترجمه انگلیسی و فارسی شعر تیتراژ پایانی سریال هم جزء لاینفک این آموزش است. مطمئن باشید اگر خود کره‌ای‌ها می‌خواستند زبانشان را به خورد ما بدهند، عمرا تا هزار سال بنی‌بشری سراغشان نمی‌رفت.

دانلود، دانلودش کن
«دانلود موسیقی مرگ بانو هن»، «دانلود موسیقی مسابقه آشپزی» و... لینک‌های دانلود موسیقی سریال از اجزای اصلی سایت‌های عشق یانگوم است. وسعت دنیای مجازی، محبوبیت جهانی سریال و حمایت همه‌جانبه کره باعث شده تا فضای اینترنت پر از لینک‌های یانگومی شود و کاربرهای ایرانی هم  که طبق عادت، در هر سوراخ‌سمبه‌ای سرک می‌کشند تا چیز متفاوتی پیدا کنند. به جز دانلود موسیقی ـ که در بین آنها هم دانلود موسیقی پایانی طرفدار دارد ـ کلیپ‌های لی یونگ آئه در تبلیغات و شوهای تلویزیونی (تبلیغ لوازم آرایشی، شامپو و...) با کیفیت پایین برای دانلود سریع هم لینک داده می‌شود که معلوم است اصلا ربطی به جواهری در قصر ندارد و به سرعت هم توسط بلوتوث‌ها، موبایل به موبایل می‌چرخند.

یانگوم از اون نظر
«عکس‌هایی از خوردن، نگاه کردن و نحوه آرایش کردن یانگوم»، «مجموعه هزار عکس جدید از یانگوم» و... عکس‌ها به‌خصوص این اواخر مربوط به سریال نیست؛ این بازیگران نقش‌ها هستند که با لباس‌های امروزی، آرایش غلیظ و فرم‌های مانکنی جلب توجه می‌کنند؛ عکس‌های باکیفیت آینه از بازیگران نقش یانگوم، یون سنگ، گیوم یونگ، مین جو و... که بعضی از آنها طبق قواعد فیلترینگ آن سوی خطوط است؛ عکس از بچگی‌شان تا حالا.

نقاشی و طراحی شمایل بازیگرها، بک‌گراند کامپیوتر و موبایل، تصاویر کوتاه متحرک از یانگوم  ـ که 2 تا 3 ثانیه یک حرکت خاص او راتکرار می‌کند ـ  از جذابیت‌های بصری وبلاگ‌هاست که بعضی جاها به سمت مسائل غیراخلاقی می‌رود.

کی خوشگل‌تره؟
«به نظر شما کدام بازیگر خوشگل‌تر است؟»، «کدام‌یک بهتر بازی می‌کنند؟». در ستون‌های اطراف مطلب اصلی وبلاگ‌ها پر است از این‌جور نظرسنجی‌های خاله‌زنکی که جواب همه‌شان معلوم است؛ اول یانگوم بعد یون‌سنگ. بعضی وبلاگ‌ها هم می‌پرسند کدام وبلاگ اطلاعات بهتری راجع به یانگوم می‌دهد، که جوابش همین وبلاگ است.

نکته بامزه این است که در یک نظرسنجی در برابر این سؤال که بیشتر چه کسانی سریال را تعقیب می‌کنند، خانم‌ها با 70 درصد پیشگامی‌شان را نشان دادند.

می‌فروشه، می‌فروشه مثل نبات
این روزها هر سایت و وبلاگی را باز کنید، در بخش تبلیغات‌اش حتما تبلیغ فروش نسخه دی‌وی‌دی بدون سانسور جواهری در قصر را می‌بینید که تبلیغ تازه‌ای نیست. نکته تازه، تبلیغ فروش فیلم‌هایی است که لی‌یونگ آئه درآن بازی کرده مثل بانوی انتقام‌جو. تبلیغات‌چی‌ها آن‌قدر اغراق می‌کنند که مثلا آثاری را که آئه در آنها بازی کرده، با فیلم‌های تارانتینو مقایسه می‌کنند. معلوم نیست سینمای کره اگر 2 تا یانگوم  دیگر داشت، چه بلایی سر سینمای جهان می‌آورد.

بهانه‌ای برای طنازها
«آگهی ترحیم بانو هن» بامزه‌ترین و عمومی‌ترین طنازی خاص ایرانی جماعت به سریال بود. به جز این آگهی بامزه، اشعار طنز مثل غزلیات عاشقانه مین جو و یانگوم هم استعدادها را بروز داد؛ ضمن اینکه طبق معمول اس‌ام‌اس‌ها نشانه بهتری از این طنازی است.

کافی بود یانگوم وارد کار پزشکی شود تا اس‌ام‌اس تبریک نظام پزشکی به مناسبت ورود یانگوم به جامعه پزشکان بترکاند.

پیروزی یانگوم بر باند بانو چویی و همزمانی‌اش با سهمیه‌بندی بنزین، اس‌ام‌اس  «100لیتر سهمیه اضافه به خاطر پیروزی یانگوم» را بین موبایل‌ها راه انداخت. باید دید چند قسمت دیگر که جواهری در قصر تمام شد، وبلاگ‌های تخصصی و معتادان یانگوم چه کار خواهند کرد.

کد خبر 35649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز