شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

مقام‌معظم رهبری، آبان ماه با تعدادی از دانش‌آموزان تهرانی دیدار کردند تا به بهانه جشن تکلیف آنها، نکته‌های مهمی را برای نسل آینده‌ساز کشور بگویند. اما این نکته‌ها و تأکیدات چه بودند؟

رهبر و جوانان

1- راز پيشرفت
عزيزان من، فرزندان من! من توصيه مي‌كنم از همين حالا، از همين روزها و ماه‌هايي كه تشرف به تكليف پيدا كرده‌ايد، رابطه خودتان را با خداي متعال مستحكم كنيد. راز پيشرفت يك انسان به‌صورت شخصي و فردي و يك جامعه به‌صورت جمعي، اين است كه بتواند رابطه خود با خدا را حفظ كند. ارتباطتان را با خدا حفظ كنيد.

2- نماز با توجه يعني؟
بهترين راه ارتباط با خدا، در درجه اول همين نمازي است كه مي‌خوانيد. از همين حالا، از همين دوران آغاز تكليف، سعي كنيد نماز را با توجه بخوانيد. توجه يعني چه؟ يعني اينكه در حال نماز، احساس كنيد داريد با مخاطب عظيم خودتان حرف مي‌زنيد؛ با خدا داريد حرف مي‌زنيد؛ اين احساس را در خودتان به‌وجود بياوريد. وقتي انسان با خداي متعال حرف مي‌زند، هم به او اعتماد و توكل مي‌كند، هم از او طلب و درخواست مي‌كند؛ اين اعتماد و توكل به خدا، به انسان شجاعت مي‌بخشد. شما در زندگي بايد با شجاعت حركت كنيد؛ با اعتماد‌به‌نفس حركت كنيد؛ اين حالت شجاعت و اعتماد‌به‌نفس، در ارتباط با خدا به‌دست مي‌آيد. سعي كنيد نماز را اول وقت بخوانيد؛ با توجه بخوانيد.

3- صميمي با قرآن
عزيزان من! با قرآن انس داشته باشيد؛ با قرآن انس پيدا كنيد. هر روز مقداري- ولو چند آيه- قرآن بخوانيد و توجه به معاني قرآن پيدا كنيد. قرآن انسان را هدايت مي‌كند: اِنَّ هذَا القُرءانَ يهدي لِلّـَتي هِي اَقوَم؛(۱) انسان را به راه راست هدايت مي‌كند.

4- نوجوان شاداب اثرگذار
در محيط مدرسه و در محيط خانه، به‌عنوان يك نوجوان شاداب، فعال، كاري و مثبت، حضور خودتان را مؤثر قرار دهيد. سعي كنيد در اطرافيان خودتان اثر بگذاريد؛ هم در مدرسه، هم در محيط خانه، هم در محيط بازي؛ هم روي همسالان و ديگران سعي كنيد اثر بگذاريد؛ مي‌توانيد اثر بگذاريد.

5- سلامت؛ هم جسمي هم فكري، هم معنوي
با دانش، خودتان را مجهز كنيد؛ من توصيه مي‌كنم به همه شما جوانان عزيز كه درس‌خواندن را جدي بگيريد. توصيه ديگر من اين است: ورزش و سلامت جسماني را هم جدي بگيريد؛ امروز جوان‌هاي ما بايستي هم سلامت جسمي، هم سلامت معنوي و هم سلامت فكري را با هم داشته باشند و براي خودشان نگه دارند؛ سلامت جسمي را با ورزش و با تغذيه مناسب و سلامت معنوي و قلبي را هم با توجه به خدا، با نماز، با دعا، با توسل، با ياد شهدا؛ سلامت فكري را هم با كتابخواني تأمين كنيد؛ از كتاب‌هاي خوب، راه‌گشا، راهنما-كه از سوي متفكران و نويسندگان خوب ما تهيه شده و در اختيار ما گذاشته شده- استفاده كنيد و بخوانيد. آن‌وقت اين، آينده كشور را تأمين مي‌كند.

6- آماده شويد
عزيزان من! امروز شما از دوران كودكي و بچه بودن خارج شديد؛ امروز شما نوجوانيد؛ در آغاز جواني هستيد، در حال شكوفايي هستيد. استعداد شما امروز براي فراگيري و خودسازي خيلي زياد است. از اين فرصت استفاده كنيد، خودسازي كنيد؛ هم خودسازي جسمي، هم خودسازي معنوي و روحي و هم خودسازي فكري، با همان ترتيبي كه عرض كردم. بعد از آنكه شما نوجوانان عزيز در اين ميدان باعظمت و در اين بهار باطراوت نوجواني، حركت درست را انجام داديد، آن‌وقت انسان مي‌تواند مطمئن باشد كه فرداي اين كشور، فرداي بهتر از امروز است؛ شما مردان فردا، مديران فردا، فعالان فردا و شخصيت‌هاي فردا هستيد. فرداي اين كشور متعلق به شما نوجوانان است؛ شماها هستيد كه اين كشور و اين ملت را و اين حركت را و اين تاريخ را اداره خواهيد كرد؛ خودتان را براي آن‌ روز آماده كنيد.

7- به ياد شهيدان باشيد
عزيزان من! از توسل و از دعا غفلت نكنيد. عزيزان من! از ياد شهيدان غفلت نكنيد. شهيدان عزيز ما كساني بودند كه در عين جواني و بعضي در عين نوجواني حاضر شدند براي خير كشور، مصالح كشور، حفظ استقلال كشور و دفع دشمنان كشور، جان خودشان را فدا كنند؛ اين خيلي ارزش والايي است. باارزش‌ترين دارايي انسان، عمر انسان و جان انسان است؛ خيلي همت لازم است، خيلي شجاعت لازم است كه اين را در راه خدا بدهد. من توصيه مي‌كنم اين كتاب‌هايي را كه درباره شهدا نوشته شده، درباره ايثارگران دوران دفاع مقدس نوشته شده و شخصيت‌هاي اينها را تشريح مي‌كند، بخوانيد؛ هم كتاب‌هاي شيرين و كتاب‌هاي پرجاذبه‌اي هستند، هم ذهن شما را با مسائل بسياري آشنا مي‌كنند.

8- قدر پدر و مادر را بدانيد
فرزندان عزيز من، نوجوانان عزيز! شماها يك دسته‌گلي از بوستان بزرگ اين كشور هستيد. ميليون‌ها نوجوان مثل شما در سراسر كشور هستند. شما يك نمونه از آنها هستيد كه اينجا حضور داريد. اميدوارم كه خداي متعال به شما و همه نوجوانان عزيز كشورمان در سراسر كشور، نظر لطف و تفضل خودش را به‌طور دائم مبذول كند و ان‌شاءالله شما زندگي خوشي را براي خودتان، براي پدر و مادرتان و براي آينده كشورتان بتوانيد فراهم ببينيد. به مناسبت نام پدر و مادر، اين را هم به شما نوجوانان عرض كنم: قدر پدر و مادر را بدانيد، احترام اينها را حفظ كنيد، محبت اينها را جبران كنيد؛ به شما محبت مي‌كنند، اين محبت را جبران كنيد.

کد خبر 356437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha