مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

داغ شدن بحث ترافیک سنگین این روزهای پایتخت در جلسه اخیر شورای شهر تهران و پس از آن مطلب منتشر شده از سوی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در فضای مجازی موجب شد تا دیگر اعضای پارلمان پایتخت نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

تهران-ترافیک

رحمت‌الله حافظي، در توييت خود تغيير در مديريت پليس راهور تهران را ناشي از فشارهاي شهردار تهران دانسته و خواستار روشن شدن اهداف اين اقدامات شده بود. در شرايطي كه ادعاي اين عضو شوراي شهر درباره دخالت محمدباقر قاليباف در تغييرات انجام شده در انتصاب رئيس پليس راهور تهران بزرگ تاكنون از سوي مسئولان اين نيرو بي پاسخ مانده است، برخي ديگر اعتقاد دارند نبايد با نگاه سياسي به ترافيك پايتخت نگاه كرد. اين در حالي است كه ترافيك پايتخت قدمتي ديرينه دارد اما اين معضل تهران در شرايط فعلي راه‌حل‌هاي روشني هم پيش رو دارد.

  • سياسي كردن مشكلات پذيرفته نيست

درباره اظهارات مطرح شده از سوي رئيس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر، مرتضي طلايي، نايب رئيس شوراي شهر تهران اظهار داشت: مشکلات تهران مشکل همه ماست و نمی‌شود آن را با عیار سیاست ورزی و سیاسی کاری سنجید. سیاسی کردن مشکلات پایتخت و اظهارات نسنجیده از سوی هیچکس پذیرفته نیست. شورای شهر به‌خصوص در کلانشهرها نباید به سیاست آلوده شود چرا که مردم متضرر می‌شوند. وي در ادامه تاكيد كرد: بنده در سال‌های خدمت در پلیس حتی یک بار نیز با نقش آفرینی مجموعه‌های خارج از نيروي انتظامي برای تغییر فرماندهان و مسئولان روبه‌رو نشده‌ام كه البته به تحقيق عرض مي‌كنم اين روند هم اكنون هم ساري و جاري است، از همین رو اظهار نظر يكي از همکاران محترم شورا در این ارتباط برای بنده قابل قبول نیست و آن را توهینی عجيب و بزرگ به مجموعه خدوم و زحمتکش نيروي انتظامي می‌دانم. طلايي همچنين در ادامه خاطر نشان كرد: راه حل مشکل ترافیک در همه کلانشهرهای دنیا تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است. همکاران بنده از جمله دوستان و همکاران اصلاح طلب در شورای شهر تاکنون بارها به عدم تخصیص بودجه برای افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی توسط دولت اعتراض کرده‌اند که همین موضوع از سابقه این موضوع حکایت دارد.

اما غير از نايب رئيس شوراي شهر، دو عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران نيز در اين‌‌ باره نظرات خود را اعلام كردند. از نگاه محسن پيرهادي مطرح شدن اظهاراتی درباره اينكه جابه جایی فرمانده راهور باعث افزایش ترافيك در تهران شده را صحبت بچگانه، غير منطقي و غير كارشناسانه دانست. وي همچنين يادآور شد: نيروي انتظامي مجموعه‌اي مستقل است و انتخاب و انتصاب مسئولين و فرماندهان آن بر اساس ساز و كار اين ارگان انجام مي‌شود. به طور قطع اگر صحبت همكاران من مبني بر تغيير فرمانده راهور با فشار شهردار تهران به گوش نيروي انتظامي برسد، به آنها بر خواهد خورد چرا كه نيروي انتظامي يك مجموعه مستقل و مقتدر انتظامي در كشور است.

ابوالفضل قناعتي هم در همين ارتباط تاكيد كرد: اینکه یک عضو شورای شهر تهران خارج از ضوابط و مقررات قانونی جایگاهش در حوزه مدیریت شهری و عضویت شورا در امور داخلی نیروی های مسلح و نیروی انتظامی کشور دخالت کرده است، نه به صلاح مردم است، نه به صلاح منافع کشور و نه در شأنیت شورای اسلامی شهر. وي با بیان اینکه کلانشهر تهران به قدری مشکلات ریز و درشت در حوزه مسائل مختلف در ابعاد گوناگون دارد که اگر یک عضوی از شورای شهر بخواهد به آن بپردازد جای کار بسیار زیاد باشد، خاطر نشان کرد: بشخصه پیشنهاد می‌دهم اعضای شورا از اصل موضوعات کاری که در چارچوب قوانین و وظایف تعریف شده فراتر نروند.

  • رسوب هزاران خودرو در تهران

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران هم درباره اظهارات مطرح شده از سوي رحمت‌الله حافظي در فضاي مجازي گفت: به نظر من روابط عمومی شهرداری باید بپرسد دلایل آقای حافظی برای طرح چنین موضوعاتی چیست؟ اینگونه اظهارات بیشتر اهانت به ناجاست و براین اساس این اتهام مطرح می‌شود که ناجا تصمیم گیرنده نیست و شهردار تهران می‌تواند بر آن فشار وارد کند. احمددنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز درباره دلايل ترافيك پايتخت اظهار داشت: 10 سال پیش مشکلات شهر تهران از نظر ترافیکی و بسیاری مسائل دیگر از امروز کمتر بود و شرایط بهتر بود اما وقتی شاهد هستیم در مدیریت کلان در سال یک میلیون خودرو تولید می‌شود که از این مجموع 350 تا 400 هزار خودرو و بعضا بیشتر در شهر تهران رسوب می‌کند، آن وقت نمی‌توان مدعی شد که برنامه‌ها و سیاست‌های کلان دولت به دنبال کاهش ترافیک و آلودگی شهر تهران است. عباس جديدي، معاون نظارت شورای شهر تهران هم در واکنش به ادعاي تغييرات اخير در پليس راهور پايتخت با دخالت‌هاي شهردار تهران گفت: طرح چنین مسائلی در فضای کنونی جامعه نه تنها به نفع شهر و شهروندان نیست و گرهی از مشکلات باز نمی‌کند، بلکه تنها خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد تشویش اذهان عمومی است.

  • پيگير جدي 4 راهكار باشيد

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران نيز درباره ادعاي مطرح شده از سوي رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران گفت: دستاویز قرار دادن مسائل شهری با اهداف سیاسی و بهره‌برداری از جنس جناح بندی‌های سیاسی چیزی جز جفا و خیانت در حق شهروندان تهرانی نیست. اين عضو شوراي شهر تهران خاطر نشان کرد: اگر واقعا اعضای شورا به فکر حل معضل ترافیک تهران هستند، می‌توانند پیگیر تحقق 4 مولفه جدی در زمینه حذف معضل ترافیکی باشند. نخست ممنوعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و سپس نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده، منع پلاک‌گذاری خودروها برای ورود به شهر تهران و از همه مهم تر تحقق سهم معوقه دولت در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو که 6 سال است مغفول مانده است.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم درباره اين موضوع اظهار داشت: اینکه ناجا تصمیم به اعمال تغییرات در پلیس راهور تهران گرفته است چه ربطی به شهردار دارد؟ از نظر سلسله مراتب اجرایی تغییر نیروهای ناجا بر اساس دستورات مقامات ارشد و اجرایی نیروی انتظامی عملیاتی می‌شود. اسماعيل دوستي با یادآوری اینکه از نظر سلسله مراتب اجرایی تغییر نیروهای ناجا بر اساس دستورات مقامات ارشد و اجرایی نیروی انتظامی اجرا و عملیاتی می‌شود و به حوزه عملکردی شهردار تهران ربطی ندارد، بیان کرد: بی شک طرح چنین مسائلی برای شهر و شهروندان دستاورد خوبی ندارد.

مجتبي شاكري، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم با تاکید بر اینکه ترافیک تهران مسئله امروز و دیروز نیست، خاطر نشان كرد: به طور حتم مسائلی همانند برپایی نمایشگاه در شهر تهران یا شرایط فصلی موضوعاتی هستند که پایه و سند علمی و تحقیقاتی دارند اما تکرار عجیب موضوعات بی‌مبنا در اظهارات تعدادی از نمایندگان شورای شهر در خصوص علت ترافیک تهران، گویای آن است که این اظهار نظرها منطقی نبوده بلکه تنها ایجاد جریانی برای وارد کردن یک اتهام بی اساس است. وی با تاکید بر اینکه یک عضو شورای شهر باید بر اساس مستندات صحبت کند، افزود: در مواردی همچون اظهار نظر اخیر در خصوص دلایل تغییر فرمانده پلیس راهور تهران شاهد اظهارات سست، بی دلیل و فاقد سند هستیم که این موضوع در محضر خداوند گناهی بزرگ و نابخشودنی است.

  • به جامعه خيانت نكنيم

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران روز گذشته با انتقاد از فشارهاي سياسي و رسانه‌اي به بهانه ترافيك گفت: ترافیک در تمام دنیا یک مهندسی تخصصی است با صورت مسئله و راه حل های تخصصی مشخص. وقتي علت ترافيك روشن باشد راه حل آن نيز مشخص است. مازيار حسيني همچنين افزود: هر مسئله تخصصی که از جنبه علمی خود خارج شده و با هشتگ‌ها و برچسب‌های اغوا کننده، افکار عمومی را در جهت اهداف سیاسی جریان‌های مختلف به بازی بگیرد در نهایت شهر و جامعه را وارد یک بازی باخت باخت خواهد کرد. وي تاكيد كرد: همه آنان كه با موضوع تهران و ترافيك آن آشنايي دارند مي‌دانند اين شهر از خودرو اشباع شده است، سال‌هاست که قانون‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های مربوط به اسقاط خودروها در مقابل ورود خودروهای داخلی و خارجی به معابر شهر اجرا نمي‌شود اما هر روز بر شمار خودروها و موتورسیکلت‌های شهر تهران اضافه می‌شود و معابر پایتخت هم بیش از این توان رقابت با تیراژ تولید خودروهای داخلی و خارجی را ندارد. به گفته وي حمل و نقل عمومی پایتخت در تمام این سال‌ها بار بی‌توجهی دولت‌ها را بر دوش کشیده و با محروم شدن از سهم مردم تهران از بودجه كشوري، تنها از جیب شهروندان تهرانی تغذیه شده است.

کد خبر 356379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha