همشهری آنلاین: بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند نتایج انتخابات آمریکا مانند جنگ‌های میان خیر و شر در داستان هری پاتر نوشته جی.کی. رولینگ است.

trump

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از LiteraryHub ـ از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون احساسات مردم تحریک شده است و آنان معتقدند قرار است نیرویی ضد انسانی، نژادپرست، و زن‌ستیز وارد کاخ سفید شود. بسیاری از جوانان ماجرای انتخابات اخیر را از زاویه دید هری پاتر بررسی و تحلیل کرده و ترامپ را به شخصیت وولدرموت همانند می‌دانند.

خواندن «هری پاتر» برای بسیاری لذت‌بخش است. انسان در اوقات سختی و ناراحتی ـ حتی بزرگسالان ـ برای به دست آوردن آرامش به شخصیت‌های داستانی محبوب دوران کودکی خود رو می‌آورد. ما گاهی موسیقی قدیمی گوش می‌کنیم، غذاهای دوران کودکی خود را بار دیگر درست می‌کنیم و برای دیدن مادرمان به خانه او می‌رویم. بنابراین انجام این کار با دنیای ادبیات اصلا عجیب نیست. این روزها دیده می‌شود که بعضی از افراد در متروهای آمریکا چندباره در حال خواندن «هری پاتر» هستند و درک دلایل عمل آنان، کار دشواری نیست!

بسیاری از مردم، آثاری مانند «هری پاتر» را بخشی از ادبیات نمی‌دانند. سؤال اینجاست که چرا همیشه یک نسل ادبیات متعلق به نسلی دیگر را مورد تمسخر قرار می‌دهد. محبوبیت و پرفروش بودن «هری پاتر» و استفاده از جادو در این کتاب به معنی بی‌ارزش بودن آن نیست.

بسیاری از مردم برای تحلیل شرایط کنونی از کتاب «1984» نوشته «جورج اورول»استفاده می‌کنند که البته به چنین شرایطی مربوط نیست که در آن از نظارت و کنترل دولت بر مردم سخن می‌گوید.

در داستان «هری پاتر» یک مرد خبیث از دغدغه‌های مردم سوءاستفاده می‌کند تا به قدرت برسد اما بر خلاف داستان «1984» موفق به انجام این کار نمی‌شود. مردم با هم متحد می‌شوند و با طرفداران افراطی او می‌جنگند و آنان را شکست می‌دهند. بنابراین استفاده از آن در چنین شرایطی دور از ذهن نیست.

یکی از کاربران توئیتر در حساب شخصی خود نوشت: «عکس‌العمل کاخ سفید به انتخاب «ترامپ» درست مانند دیدار «وولدرموت» پس از جنگ «هوگارث» است.»

واکنش‌ها به این مقایسه از این موضوع ناشی می‌شود که بسیاری معتقدند به این دلیل شرایط کنونی با اتفاقات «هری پاتر» مقایسه می‌شود که جوانان کتابی به جز اثر «رولینگ» نخوانده‌اند. شاید این موضوع صحت داشته باشد اما نه برای همه کاربرانی که از چنین کنایه‌ای استفاده کرده‌اند. مردم از این داستان به دلیل ربط آن به شرایط کنونی سخن می‌گویند. مردم در حال مقایسه شخصیتی منفی زندگی واقعی خود با شخصیت داستانی هستند که همگان به آن علاقه دارند.

بسیاری از خوانندگان از این موضوع عصبانی هستند که چرا مردم به اتفاقات تاریخی مهم دنیا بی‌توجه هستند و شرایط کنونی را با اتفاقات رخ داده در آثار تخیلی مقایسه می‌کنند. اما این افراد باید به یاد داشته باشند که اگر به کار خود ادامه دهند و در تلاش باشند اعمال افراد دیگر جامعه را کنترل کنند مانند شخصیت‌های داستان «1984» خواهند شد. همان طور که «جی. کی. رولینگ» اعلام کرد هنگام نوشتن کتاب خود اتفاقات زمان آلمان نازی‌ها را در ذهن داشته است؛ بنابراین نمی‌توان گفت کتاب حاوی حقایق تاریخی نیست.

در نهایت ادبیات دنیای ما را درک و تحلیل می‌کند و گاهی به زندگی بهتر مردم دنیا کمک می‌کند. نکته جالب اینجاست که مطالعات نشان می‌دهد مردمی که «هری پاتر» را خوانده‌اند در این انتخابات طرفدار «ترامپ» نبودند.

کد خبر 356328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha