همشهری آنلاین: معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت تاکید دارد که مشارکت‌های مردمی، محور اصلی توسعه سلامت در افق نوین است.

به گزارش ایرنا، محمدهادی ایازی، در کنگره سه روزه توسعه مطالعات اجتماعی در توسعه سلامت در شیراز اظهار داشت: بعد از چهار دهه که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، حوزه اجتماعی در وزارت بهداشت شکل گرفت، رویکردی که در افق جدید دنبال می‌شود برای آن است تا زمینه مشارکت آحاد جامعه را فراهم کنیم .

معاون وزیر بهداشت گفت: اگر مدیریت سلامت بتواند زمینه مشارکت مردم را ایجاد کند بزرگترین موفقیت را به دست آورده، فقط 25 درصد از موضوعات سلامت در اختیار حوزه مدیریت نظام سلامت است و 75 درصد در اختیار سایر دستگاه هاست، این موضوع مشارکت بیشتر نهادهای اجتماعی و مردم در حوزه سلامت را گوشزد می‌کند.

به گفته وی بسیاری از حوادث و رخدادها مستقیم با حوزه سلامت ارتباط ندارد اما اثرات آن بر این حوزه ماندگار است، سالانه 500 هزار نفر مصدوم، معلول و زخمی از تصادفات بر جا می‌ماند، در این تصادفات ما نقشی نداریم اما عواقب این کار بر دوش حوزه سلامت است.
معاون وزیر بهداشت افزود: در ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی مدیران نظام سلامت نقشی ندارند اما پیامدهای موضوع برعهده حوزه سلامت است، پس مدیران سلامت باید زمینه مشارکت مردم و دستگاه‌ها برای کنترل این موارد را فراهم کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: افزایش رضایتمندی مردم ، افزایش کارهای داوطلبانه، ارتقای حمایت اجتماعی در جامعه، افزایش سلامت معنوی از دستاوردهای افزایش مشارکت مردم است، کسانی که کار خیر انجام می‌دهند از روحیه سالم تر برخوردارند، سلامت معنوی بزرگترین دستاورد مشارکت در کار خیر است که به جامعه باز می‌گردد.

وی با برشمردن موانع توسعه مشارکت‌های مردمی گفت : در این زمینه موانعی هم وجود دارد ، خیلی از مردم تلقی درستی از سلامت ندارند، سلامت مفهومی عام دارد فقط به امور بیمارستانی بر نمی‌گردد، باید در این عرصه ارتباط منطقی با مردم برقرار کرد، مدیران ارشد باید در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشند و نظام سلامت را رصد کنند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی به دنبال افزایش زمینه مشارکت مردم درحوزه سلامت است گفت: مشارکت مردم در امور و سیاست‌های سلامت یک اصل عملیاتی است، مشارکت و همکاری‌های بین بخشی باید مورد توجه قرار گیرد.

ایازی اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان در جمهوری اسلامی است، بی عدالتی و تبعیض، فقر فرهنگی و اقتصادی از جمله مسائل غیرقابل کتمان است، این موارد در حوزه سلامت هم تاثیرگذار است و باید با مشارکت مردم مدیریت شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: 620 سازمان مرتبط با سلامت در کشور به صورت تشکل مردمی فعال هستند، این سازمان ها تاثیر بسزایی در پایش سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

وی گفت: 112 هزار مدرسه در کشور وجود دارد، چیپس و پفک و سوسیس و کالباس در مدارس نباید توزیع شود، 85 هزار مدرسه کنترل شده، 95 درصد بوفه‌های مدارس این اقلام را توزیع نمی‌کنند و این قابل تقدیر است.

ایازی به بیان میزان مشارکت‌های انجام شده اشاره کرد و گفت: یک هزار میلیارد تومان مشارکت خیران در سال گذشته و 780 میلیارد تومان مشارکت خیران در امور سلامت و مردمی در سال جاری داشته ایم ، خیران کار رادر این زمینه بیشتر کنند، یک هزار خانه بهداشت ساخته شده که بخش عمده ای با مشارکت این افراد بوده است.

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: ابتلا به ایدز از طریق جنسی از 16 درصد به 24 درصد رسیده است، تشکل‌های مردمی می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

کد خبر 356232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha