چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

آصف کاپادیا، فیلمساز بریتانیایی با حضور در جشنواره فیلم دبی جزئیات مستندی را با موضوع زندگی فوق‌ستاره فوتبال آرژانتین و جهان در دسترس رسانه‌ها قرار داد.

مستندساز برنده اسکار سراغ مارادونا رفت

به گزارش همشهري، مستندساز 44 ساله هندي‌تبار كه تقريبا تمام جوايز مهم دنياي مستند را برده، در حال ساختن فيلمي تازه درباره ديگو آرماندو مارادوناست و از آنجا كه اعجوبه پرحاشيه دنياي توپ‌گرد در امارات زندگي مي‌كند، از فرصت حضور در جشنواره دبي براي گفت‌وگو با او استفاده كرده است.

كاپاديا درباره اين مستند مي‌گويد: اسم فيلم را «ديگو» گذاشته‌ام و تازه چند روز پيش آن را كليد زدم. هنوز هم نمي‌دانم چه چالش‌هايي پيش رو داريم. من سال‌ها پيش كتابي درباره مارادونا خواندم و تا آن زمان فقط فيلم داستاني ساخته بودم. يادم هست با خودم گفتم دوست دارم فيلمي درباره اين مرد بسازم، نه صرفا به خاطر اينكه يك شخصيت ورزشي است، از آرژانتين آمده يا كلي دستاورد داشته است، بلكه مي‌خواستم به نقاط تيره زندگي‌اش نور بتابانم.

شخصيت مارادونا از آن نظر براي مستندساز برنده اسكار جالب است كه او را بيشتر يك مبارز خياباني مي‌داند تا بهترين بازيكن تاريخ فوتبال. كاپاديا پيش از اين درباره اسطوره‌هايي چون ايرتن سنا، راننده برزيلي فرمول يك و ايمي واينهاوس، خواننده بريتانيايي فيلم ساخته است؛ شخصيت‌هايي كه در جواني از دنيا رفتند اما مارادونا با وجود تمام فراز و نشيب‌هاي زندگي‌اش هنوز زنده است و سرحال و با دشمنانش مبارزه مي‌كند. ضمن اينكه به واسطه زنده‌بودن مارادونا، فيلمساز ناچار است رويكردي متفاوت به مستند زندگي او داشته باشد.

كاپاديا كه هرگز ايمي و سنا را نديده بود، درباره چالش زنده‌بودن شخصيت اصلي مستند ديگو مي‌گويد: «من حمايت كامل او را با خودم دارم. اينطور نبود كه ما مارادونا را به ساختن فيلم وادار كنيم. اين خود او بود كه از ما خواست فيلم زندگي‌اش را بسازيم. ضمن اينكه قرار است روند توليد فيلم به دلخواه قهرمان داستان پيش برود. من فقط وقتي درگير ساختن يك مستند مي‌شوم كه نسخه نهايي با نظر من تدوين شود.

ماركو ريزي سال 2007 فيلم زندگينامه‌اي «مارادونا، دست خدا» را درباره بهترين بازيكن تاريخ فوتبال ساخت و يك سال بعد نوبت به امير كوشتوريتسا رسيد تا مستندي درباره دوست صميمي خود روانه پرده سينماها كند. كاپاديا كه جزو معتبرترين نام‌ها در دنياي مستندسازي است، سال گذشته با ايمي جايزه اسكار بهترين مستند را به دست آورد. او جايزه بفتا را هم برده و فيلم تحسين‌شده «جنگجو» را در كارنامه دارد».

کد خبر 356210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha