جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نشست کشورهای همجوار عراق با حضور اعضای دایم شورای امنیت، سازمان ملل متحد و تعدادی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که به امور عراق توجه ویژه دارند، روز شنبه 12 آبان، در استانبول آغاز می‌شود.

اما هزاران نفر از مردم ترکیه روز پنجشنبه در آنکارا، در اعتراض به سفر کاندولیزا رایس وزیرامور خارجه آمریکا به کشورشان، در اعتراض به سیاست‌های سلطه‌طلبانه و جنگ‌طلبانه کاخ سفید در خاورمیانه، راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که در مقابل سفارت آمریکا در آنکارا برگزار شد؛ با حمل پلاکاردهایی در مخالفت با سیاست‌های آمریکا، اعتراض خود را به سفر رایس به کشورشان نشان دادند.

تظاهرکنندگان شعارهای آمریکای امپریالیست، خونریزی را متوقف کن، رایس به خانه‌ات برگرد سر دادند، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از منطقه شدند و سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را محکوم کردند.

روز جمعه نشست مقدماتی و مشورتی در استانبول برگزارشد و نشست اصلی و گسترده کشورهای همسایه عراق امروز برگزار خواهد شد.

این در حالی است که نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز به استانبول می‌رود تا در این نشست شرکت کند.

علی‌باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرده که هدف از برگزاری این نشست تحکیم اقدامات برای برقراری و ثبات و صلح در سراسر عراق است.

وی افزود: موضوع شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه که به بحران مرزی ترکیه و عراق منجر شده، هرگز بر جدول کاری نشست کشورهای همجوار عراق تأثیرگذار نخواهد بود زیرا ما قصد نداریم که آن را به نشستی جهت مبارزه با پ‌ک‌ک تبدیل کنیم.

باباجان تأکید کرد: شرکت‌کنندگان در این نشست بیانیه‌ای را در حمایت از عراق و تشدید اقدامات علیه سازمان‌های تروریستی که این کشور را هدف قرار داده‌اند، منتشر می‌کنند.

در همین حال علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که نخست وزیر این کشور در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه عراق با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار خواهد کرد.

کد خبر 35619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز