دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: آناهیتا زینی‌وند که بیش از یک‌دهه پیش به میان کودکان کار رفته و حس و حال آنها را از نزدیک درک کرده بود، در این سال‌ها برگزاری کلاس‌های بازیگری را در قالب یک فعالیت اجتماعی همواره ادامه داده است.

تئاتر

او سال89 با گروهي از كودكان كار آشنا شد و براي آنها هم كلاس بازيگري برگزار كرد تا اينكه «چهار صندوق» را براساس متني از بهرام بيضايي با حضور همين كودكان كار ديروز و بازيگران امروز به صحنه برد؛ نمايشي كه هر روز در تماشاخانه سه‌ نقطه اجرا مي‌شود.

زيني‌وند درباره چگونگي آشنايي خود با كودكان كار و هموار كردن راه حضور آنها در دنياي تئاتر به همشهري مي‌گويد: از سال84 فعاليت اجتماعي را شروع كردم و همان سال با جمعيت كودكان كار آشنا شدم. آنجا در كنار دوستان و هنرمندان ديگر شروع به‌كار كردم و چون بازيگري خوانده بودم و كارم مستندسازي بود، كلاس‌هاي بازيگري را در كنار انواع كلاس‌هاي خلاقيت راه‌اندازي كرده و فعاليتم را شروع كردم.

وي ادامه مي‌دهد: بعد از 5سال در اوايل89 عده‌اي از بچه‌ها خواستند وارد سينما شوند اما آن زمان تئاتر و بازيگري روي صحنه را چندان نمي‌شناختند. تعداد حاضران در كلاس بازيگري آن اوايل به 40نفر مي‌رسيد كه با جدي شدن مباحث و سخت‌تر شدن تمرين‌ها، يك ريزش اتفاق افتاد. آن زمان خيلي‌ها پيشنهاد مي‌دادند كلاس‌ها تئوري برگزار شود اما باور من اين بود كه تمرين هم باشد. به‌تدريج از تعداد شاگردان كم شد و در نهايت 6نفر باقي ماندند. بعد يكي از شهروندان افغانستاني به آلمان مهاجرت كرد و ما كار را با 5نفر ادامه داديم.

زيني‌وند در پاسخ به سؤالي درباره انتخاب متن بيضايي براي تجربه اول توضيح مي‌دهد: تمام متون ايشان درخشان و عالي است و اگر فردوسي را پاسدار زبان فارسي بدانيم، بيضايي پدر نمايش ايران است. متن چهار صندوق جدا از نمايشنامه‌ بودن، يك متن كاملا اجتماعي و روانشناسانه است و گاهي خودم هم فكر مي‌كردم شايد نتوانيم آن را به مرحله اجرا برسانيم اما بچه‌ها به متن بسيار علاقه‌مند شدند. از سال گذشته متن را 2 بار در تماشاخانه پلاتو13 و تماشاخانه پندار روخواني كرديم كه بازتابي خوب ميان تماشاگران داشت و همين باعث شد براي اجراي عمومي مصمم‌تر شويم.

  • تماشاگران كنجكاو تئاتر

وي با اشاره به نگاه‌ تماشاگران به اجراي نمايش با حضور كودكان كار مي‌گويد: ابتدا پوستر نمايش را چاپ و منتشر كرديم و منتظر واكنش‌ها مانديم. شب اول اجرا برخي رفتارها خوب نبود اما رفته‌رفته مخاطب خودمان را پيدا كرديم. تماشاگران ابتدا بيشتر براي كنجكاوي مي‌آمدند و كار را مي‌ديدند اما اين روزها همان‌ها براي ما تماشاگر تازه مي‌آورند. ما فضا براي تمرين نداريم و اگر ابزار مناسب وجود داشته باشد، مي‌توانيم كودكان كار بيشتري را درگير تئاتر كنيم. ما از سال89 منتظر اين روز بوديم و با حضور اين جوانان كاربلد، پس از اجراي چهار صندوق، كار بعدي را شروع مي‌كنيم.

  • يك نمايش دو پرده‌اي

نمايش «چهار صندوق» به كارگرداني آناهيتا زيني‌وند براساس نمايشنامه‌اي از بهرام بيضايي هر روز ساعت 18:30 در سالن ركن‌الدين خسروي تماشاخانه سه‌‌نقطه روي صحنه مي‌رود. مسعود حيدري، فردين حبيبي، عارف غلامي، امين غلامي و نازيلا احمدي بازيگران اين نمايش 75دقيقه‌اي هستند كه اجراي آن از 16 آذر آغاز شده و اگر تمديد نشود، پنجشنبه 2دي براي آخرين بار ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود. چهار صندوق يك نمايشنامه دو پرده‌اي است كه سال ۱۳۴۶ نوشته شده و داستان 4شخصيت از 4طبقه را روايت مي‌كند كه براي نجات خود از خطرهاي احتمالي مترسك مي‌سازند؛ غافل از اينكه همين مترسك سرآغاز مشكلات بعدي است.

کد خبر 356005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha