همشهری آنلاین: محسن حاجی میرزایی، دبیر هیئت دولت، روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه در یادداشتی با عنوان «گامی به سوی نظام مالیاتی نوین» در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت:

محسن حاجی میرزایی

هیئت دولت از دیروز بررسی لایحه اصلاح و دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده که تحولي مهم در نظام مالياتي و از مباحث مهم و تاثیرگذار بر جریان کسب‌وکار و اقتصاد کشور است را آغاز کرد.

این لایحه در شرايطی به صحن اصلی دولت رسیده است که از پشتوانه دو سال مطالعات داخلی و تطبیقی در وزارت امور اقتصادی و دارائی و برگزاری بیش از صد جلسه کارشناسی با حضور ذی‌نفعان متنوع این قانون و مشارکت وسیع کارشناسان در دفتر هئیت دولت و همچنین شانزده جلسه کمیسیون اصلی اقتصاد هیئت وزیران با هدف بررسی دقیق محتوای آن برخوردار بوده است.

در این لایحه به مباحثی از قبیل تعیین دایره شمول قانون، موارد معافیت‌ها، ماخذ و نرخ و نحوه محاسبه، وظايف و تکالیف مودیان و اشخاص ثالث، تخصیص و انتقال و توزیع مالیات و جریمه‌های مالیاتی پرداخته شده است.

مالیات سبز با هدف دستیابی به محیط زیستی سالم‌تر و پایدارتر از جمله موضوعات مهمی است که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است و به موجب آن واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی که حد مجاز و استاندارد محیط زیست را رعایت نمی‌کنند بر اساس معیارهايی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی مشمول مالیات سبز می‌شوند تا ضمن پرداخت هزینه آلایندگی در قبال سلامت جامعه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

شمول یا عدم شمول مالیات به مناطق آزاد، مالیات پیمانکاران، نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا و سیگار نیز از جمله مباحث چالشی این لایحه است که در جلسات بعدي دولت در مورد آنها بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 355992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha