همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند: لزوم برخورد بدون تسامح با دریافت‌کنندگان فیش‌های حقوقی غیرمتعارف بحثی است و ساخت برنامه‌هایی با هدف مغشوش کردن اذهان عمومی جامعه و سیاسی‌کاری در این خصوص، بحثی دیگر.

وزیر بهداشت در برنامه ثریا

خبرگزاری خانه ملت نوشت: اگرچه هنوز چند شبی از پخش آخرین قسمت برنامه تلویزیونی «ثریا» با حضور وزیر بهداشت نمی‌گذرد اما بخش‌هایی از این برنامه در ارتباط با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف برخی پزشکان و پاسخ‌های قاضی‌زاده هاشمی، به کرات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در حال به اشتراک گذاشته شدن است. انتقاد وزیر بهداشت به مجری برنامه درخصوص ارائه اطلاعات اشتباه و غلط بود و پرسش درباره چرایی سکوت دست‌اندرکاران این برنامه تلویزیونی در قبال موارد مشابه و اینچنینی در دولت قبل.

محمدعلی وکیلی و اکبر رنجبرزاده که هر دو از اعضای هیات رئیسه مجلس هستند و یکی در کمیسیون فرهنگی و دیگری در کمیسیون بهداشت مجلس حضور دارند، دیدگاه خود را درباره این برنامه مطرح کردند؛ یکی از منظر رسالت رسانه‌ای و دیگری از بعد پزشکی و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

  • برنامه‌های تلویزیونی سیاه‌نما، خسارتی بیش از فیش‌های حقوقی غیرمتعارف به جامعه می‌زند

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه شک و شبهه‌ای در انتظار مردم به‌منظور برخورد بدون تسامح با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف نیست، رویکرد برنامه‌ تلویزیونی «ثریا» در مورد فیش‌های حقوقی در میان پزشکان و کادر وزارت بهداشت را مصادره به مطلوب توصیف کرد.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به قسمت اخیر برنامه‌ تلویزیونی «ثریا» در مورد فیش‌های حقوقی در میان پزشکان و کادر وزارت بهداشت، گفت: شک و شبهه‌ای در انتظار مردم به‌منظور برخورد بدون تسامح با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف نیست لذا دولت، دستگاه‌های انتظامی و قضایی باید فارغ از اینکه این فیش‌ها در کدام دستگاه‌ها دیده شده با آن‌ها برخورد کنند اما تبدیل این موضوع به بهانه سیاسی یا تسویه حساب سیاسی سازندگان یک برنامه تلویزیونی به منظور تخریب قوه مجریه، نمی‌تواند رفتار جوانمردانه‌ای باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم این مدل برنامه‌سازی‌ها صورت مسئله را به نفع مردم حل نمی‌کند بلکه آن را به نفع جریان‌های سیاسی شکل داده و جلو می‌برد؛ درواقع باید آن را مصادره کردن اراده مردمی به نفع گروه‌هایی خاص دانست، هرچند رسانه ملی باید در مسیر اطلاع‌رسانی برای کشف حقیقت، متناسب با رسالت رسانه‌ای خود عمل کند.

وی تصریح کرد: مجموعه برنامه‌هایی که سیاه‌نمایی و بدبینی مردم به بدنه اجرایی و مدیریتی کشور را باعث می‌شوند، به مراتب خسارتی بیش از فیش‌های حقوقی غیرمتعارف به جامعه تزریق شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براینکه باید با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف برخورد قاطع و بدون تسامح داشت، تصریح کرد: در شرایط فعلی گویا بهره کاسبان سیاسی فیش‌های حقوقی غیرمتعارف از این آب گل‌آلود، بیش از مطالبات مردم شده است؛ لذا باید جلوی این کاسبان را نیز گرفت و اجازه نداد فیش‌های غیرمتعارف تبدیل به آب گل‌آلود برای صید ماهی سیاسی شود.
ارائه اطلاعات به مردم با مغلطه تفاوت دارد

عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است ارائه اخبار و اطلاعات به مردم با مغلطه و منحرف کردن ذهن مردم از واقعیت به شیوه‌ها و شِگردهای مختلف تفاوت دارد.

اکبر رنجبرزاده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به قسمت اخیر برنامه‌ تلویزیونی «ثریا» در مورد فیش‌های حقوقی در میان پزشکان و کادر وزارت بهداشت، گفت: قسمت اخیر این برنامه نشان داد که تولید آن، پشتوانه تحقیقاتی غنی نداشته و گویی هدف تنها مغشوش کردن اذهان عمومی جامعه و سیاسی‌کاری است، در حالیکه دست‌اندرکاران آن باید بدانند مغشوش کردن ذهن جامعه و آسیب به اعتماد عمومی، عوارض ناخوشانید وجبران‌ناپذیری را به دنبال دارد و آن‌ها باید مسئولت این رفتار خود را بپذیرند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارائه اخبار و اطلاعات به مردم با مغلطه و سیاسی کاری و منحرف کردن ذهن آن‌ها از واقعیت به شیوه‌ها و شِگردهای مختلف تفاوت دارد و عملی نابخشودنی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: برنامه‌هایی که ادعای تحلیل و شفاف‌سازی دارند، باید با دقت و انجام تحقیقات لازم به سمت تولید برنامه در موضوعات خاص روند؛ به عبارت بهتر، با اهداف سیاسی و جناحی، "نگرانی" را به جامعه تزریق نکنند لذا در صورت نداشتن اطلاعات کافی نسبت به موضوعی، باید تا روشن شدن آن توسط قوه قضاییه صبر کنند.

وی همچنین درباره ادعای فیش‌های حقوقی غیرمتعارف پزشکان و مجموعه وزارت بهداشت، توضیح داد: دولت برای اینکه درمانِ رایگان را در کشور تسری دهد، سعی بر تقبل دستمزد پزشکان دارد اما اگر دستمزدشان کاهش پیدا کنند به یقین بیمارستان‌های دولتی خالی از پزشک می‌شوند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: با توجه به نظام پرداخت حاکم بر سازمان پزشکی از 23 سال گذشته تاکنون، بخشی از درآمد هر جراحی به پزشک داده می‌شود لذا همانطور که وزیر بهداشت نیز در توضیحات خود مطرح کرد، زمانی که یک پزشک به عنوان مثال 800 آنژیوگرافی در ماه انجام داده و 340 میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کند، طبیعی است که 67 میلیون تومان آن درآمد به او داده شود؛ بنابراین باید توجه داشت، چنین دستمزدی در حیطه حقوق‌های نجومی قرار نمی‌گیرد لذا تولیدکنندگان چنین برنامه‌ای باید به این موضوع عالم باشند که زمانی از حقوق‌های نجومی صحبت کنند و ادعای شفاف‌سازی داشته باشند، که نسبت به ابعاد مختلف مساله آگاهی داشته باشند و از تلاش برای مغشوش کردن ذهن مردم خودداری کنند زیرا «خشت اول چون نهد معمار کج؛ تا ثریا می‌رود دیوار کج».

کد خبر 355708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha