سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

نیلوفر قدیری: صحنه سیاست آمریکا روزهای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.

 35 روز از انتخابات رياست‌جمهوري گذشته و تا 35 روز ديگر رئيس‌جمهور منتخب به كاخ سفيد مي‌رود اما هنوز دعواي انتخابات در اين كشور تمام نشده است. از رئيس‌جمهور گرفته تا مقامات ارشد اطلاعاتي، دمكرات و جمهوريخواه، نماينده و وزير، همه درباره يك موضوع صحبت مي‌كنند: نفوذ روسيه در انتخابات.

منظور آنها از نفوذ، هم موضوع هك اطلاعات كميته‌هاي مركزي حزب دمكرات و جمهوريخواه است و هم نزديكي اعضاي تيم دولت ترامپ به روسيه. تيتر روزنامه‌هاي آمريكايي براي ركس تيلرسون، وزير خارجه انتخابي ترامپ اين بود: وزيرخارجه‌اي براي حفظ منافع آمريكا يا روسيه؟ اين ماجرا فقط به نامزد وزارت خارجه محدود نمي‌شود. طي هفته‌هاي اخير هر گزينه‌اي كه براي صندلي‌هاي كابينه ترامپ معرفي شده، نخستين نكته‌اي كه درباره او در رسانه‌هاي آمريكايي برجسته مي‌شود، نوع رابطه اش با روسيه بوده است.

اينكه اعضاي كابينه ترامپ و خود او باتوجه به سخناني كه قبلا درباره رابطه با روسيه گفته‌اند، واقعا در عمل با روسيه چه مي‌كنند، موضوعي است كه از حالا قابل پيش‌بيني نيست. اما فضاسازي‌اي كه درباره شدت نفوذ روسيه در ميان تيم ترامپ يا حتي اعمال نفوذ اين كشور در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي صورت مي‌گيرد، فراتر از واقعيت است.

استناد گزارشي كه سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا درباره مداخله روسيه به نفع ترامپ در انتخابات اخير مطرح كرده‌اند، يك جمله است: هكرهاي روس ايميل‌هاي كميته مركزي حزب دمكرات و جمهوريخواه را هك كردند اما تنها ايميل‌هاي دمكرات‌ها را منتشر كردند و اطلاعات جمهوريخواهان را منتشر نكردند. اين عاملي تعيين‌كننده در انتخابات نبود.

آمريكا (سياستمداران، نخبگان و رسانه‌ها) هنوز باور نكرده كه ترامپ انتخاب آمريكايي‌ها بوده ‌است. همانطور كه جهان همچنان با حيرت به اين انتخاب مي‌نگرد. اين ناباوري دركنار آشفتگي و نااميدي و شكاف عميقي كه جامعه آمريكا را دربرگرفته، نياز به پيدا كردن يك دشمن خارجي به‌وجود آورده كه همه تقصيرها را به گردن بگيرد.

اين دشمن خارجي اكنون روسيه است. بخشي از راي‌دهندگان جمهوريخواه، دولت اوباما را باعث تضعيف قدرت آمريكا در جهان مي‌دانند و با شعار احياي قدرت آمريكا در جهان، جذب ترامپ شدند. از سوي ديگر در رقابت ميان هيلاري كلينتون با دونالد ترامپ، دو قطبي با محوريت ضديت يا دوستي با روسيه شكل گرفت. ترامپ برخلاف همه سياستمداران حاكم آمريكايي، از دوستي با روسيه به جاي رويارويي سخن گفت.

نسبت دادن شكست در مقابل روسيه در جنگ‌هاي اوكراين و سوريه به اوباما، در كنار دوقطبي دوستي و دشمني با روسيه ميان ترامپ و كلينتون، عواملي هستند كه نفوذ مسكو در انتخابات آمريكا را تعريف مي‌كنند. اگر سياستمداران دمكرات و جمهوريخواه همگي اين روزها از روسيه خشمگين هستند و دست اين كشور را در انتخابات رياست‌جمهوري امسال آمريكا دخيل مي‌دانند، به‌دليل همين عوامل است.

کد خبر 355514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha