همشهری آنلاین: کمیته تحقیقات مستقل آژانس جهانی مبارزه با مواد نیروزا (وادا) در شرایطی اعلام کرد که بیش از یک هزار ورزشکار روس درگیر مساله استفاده از مواد نیروزا هستند که توماس باخ، خواستار محرومیت مادام‌العمر روس‌ها از حضور در بازی‌های المپیک شد.

Thomas Bach

به گزارش ایرنا، در این گزارش که به سرپرستی ریچارد مک لارن تهیه شده آمده است: بیش از یک هزار ورزشکار روس از حدود ۳۰ رشته ورزشی درگیر مساله تغییر نمونه‌های آزمایشگاهی برای تحقیق درباره دوپینگ هستند. باز بودن درب‌های ظروف حاوی نمونه‌های آزمایشگاهی، خراشیدگی درون ظرف، وجود لکه‌ها و نامعلوم بودن وضع دی. ان. ای دلایل تغییر نمونه‌های ورزشکاران محسوب می‌شود.

کمیته تحقیقات مستقل وادا همچنین اعلام کرده است که این گونه مسائل مربوط به نمونه‌های آزمایشگاهی گرفته شده از ورزشکاران روس در المپیک سال ۲۰۱۲ لندن و المپیاد دانشجویان سال ۲۰۱۳ قازان است.

در این میان توماس باخ، رئیس آلمانی کمیته بین‌المللی المپیک که از بدو بر عهده گرفتن این مسئولیت مبارزه جدی و همه جانبه‌ای را با معضل دوپینگ در دستور کار قرار داده است، در این خصوص گفت: اگر یک ورزشکار یا یک مقام رسمی در یک سیستم اقدام به دستکاری نمونه‌های آزمایش دوپینگ کند، نمی‌خواهم این فرد را در هر تابعیتی که است، دوباره در المپیک ببینم. فرقی هم ندارد که این فرد ورزشکار، مربی یا یک مقام رسمی باشد. این برای من یک موقعیت بدتر را نشان می‌دهد. محرومیت مادام‌العمر از المپیک برای من یک نتیجه منطقی خواهد بود.

باخ همچنین درباره بررسی مجدد آزمایش‌های دوپینگ در المپیک‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ که منجر به محرومیت تعداد زیادی از ورزشکاران از جمله از کشور روسیه شد، عنوان کرد: برنامه موفق ما در بررسی دوباره آزمایش‌های دوپینگ که با همکاری آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ صورت گرفت، باعث افزایش آمار دوپینگی‌ها در برخی از کشورها از جمله روسیه و همچنین برخی رشته‌ها از جمله وزنه‌برداری شد.

در همین حال کمیته بازپرسی دادستانی روسیه تحقیقات درباره استفاده ورزشکاران روس از مواد نیروزا را شروع کرده است.

روزنامه روسی نوویه ایزوستیا به نقل از سوتلانا پترنکو، رئیس بخش رسانه‌ای کمیته بازپرسی دادستانی روسیه نوشت: شماری از مقام‌های ارشد وزارت ورزش روسیه و نیز حدود ۶۰ ورزشکار در مورد امکان استفاده از مواد نیروزا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

روسیه یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی جهان در رشته‌های مختلف ورزشی، در سال جاری شاهد محرومیت کامل سه تیم پرافتخار دو ومیدانی زنان و مردان و وزنه‌برداری از حضور در رقابت‌های ریو ۲۰۱۶ و همچنین ممنوعیت کامل شرکت ورزشکاران پارالمپیکی در رقابت‌های برزیل به اتهام استفاده گسترده از مواد نیروزا بود.

روسیه پیشتر با اعلام این که اتهام‌های مطرح علیه ورزشکاران این کشور مبنی بر استفاده از مواد نیروزا و اعلام محرومیت‌های پیاپی یک فشار سیاسی است، گفت: در زمان حاضر مساله استفاده از مواد نیروزا برای کشورهای زیادی مطرح است، ولی درباره آنها اقدامی نمی‌شود.

 

کد خبر 355309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha