یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

پیروز ایزدی: بعد از بحران جهانی اقتصاد که باعث شد وضعیت اروپا هم وخیم شود، شکاف میان فقیر و غنی بیشتر شد و جریان‌های راست افراطی مشکلات اقتصادی را ناشی از بی‌کفایتی‌ دولت‌های حاکم و مهاجران می‌دانستند و معرفی می‌کردند.

پیروز ایزدی

به‌نظر آنها مهاجران از مزاياي اقتصادي استفاده كرده و فرصت‌هاي شغلي را از بومي‌ها مي‌ربودند. به‌خاطر بحران اقتصادي دولت‌ها مجبور شدند كه ماليات‌هاي سنگين وضع كنند، مردم تحت فشار بيشتري قرار گرفتند و آمار بيكاري هم افزايش پيدا كرد. حملات تروريستي اخير كه اتفاق افتاد هم راست‌هاي افراطي آنها را به مهاجران نسبت دادند.

احزاب راست افراطي به همين‌خاطر در انتخابات كشورهاي مختلف اروپا برنامه‌هاي خود را براساس اقتصاد و همچنين مسئله مهاجرت و امنيت قرار دادند. عدم‌اعتماد به نخبگان سياسي جامعه و همچنين مانور روي مسائلي كه دلمشغولي مردم هستند باعث اقبال بيشتر به اين احزاب شده است.

يكي از وجوه مشترك اين احزاب كه پيش از اين در كشورهاي اروپايي در حاشيه قرار داشته‌اند مخالفت با اتحاديه اروپا و واحد پول مشترك است. اين احزاب معتقدند كه اتحاديه اروپا با بوروكراسي كه دارد نفع چنداني براي كشورها ندارد و مقام‌هاي اين اتحاديه كه در بروكسل نشسته‌اند بدون اطلاع از وضعيت مردم عادي در كشورهاي اروپايي سياست‌هايي را اتخاذ مي‌كنند كه به ضرر آنها خواهد بود.

آنها نوعي بي‌اعتمادي را نسبت به اتحاديه اروپا ترويج مي‌دهند و مي‌گويند كه واحد پول يكسان دست دولت‌ها را در سياست‌هاي پولي بسته است و كشورهاي اروپايي نمي‌توانند به‌عنوان نمونه با كاهش ارزش پول ملي از بار بدهي‌‌هاي خود كم كنند. با توجه به نابرابري‌هايي كه در اروپا وجود دارد واحد پول مشترك يورو باعث شده تا كشورهاي برنده و بازنده خاصي وجود داشته باشد.

آلمان از اين مسئله سود برده اما كشورهاي جنوب اروپا از اين ماجرا ضرر كرده‌اند. احزاب راست افراطي به همين‌خاطر پس از به قدرت رسيدن دنبال برگزاري همه‌پرسي براي خروج از اتحاديه يا كنار گذاشتن واحد پول مشترك هستند.

اين احزاب و جنبش‌هاي پوپوليستي در اروپا موفقيت‌هايي داشته‌اند. پوپولسيم پديده‌اي است كه تلاش مي‌كند از نارسايي‌هاي جامعه استفاده كرده و براي آنها راه‌حل‌هايي واضح و عامه‌پسند ارائه كند. در آمريكا پيروزي فردي مانند ترامپ براي جنبش‌هاي پوپوليستي اروپا قوت قلبي بود و به آنها اين اميد را داد كه آنها هم مي‌توانند در انتخابات پيروز شوند. به همين‌خاطر پس از پيروزي ترامپ اكثر رهبران اين احزاب براي او پيام‌هاي تبريك فرستاده و ابراز اميدواري كردند كه در آينده در كشورهاي خودشان هم‌چنين وضعيتي رخ دهد.

  • كارشناس مسائل اروپا
کد خبر 355241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha