همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به مذاکره با شرکت‌های اروپایی و روسی برای مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل جایگاه و اعتبار قرارگاه، شرکت‌های بین‌المللی تمایل زیادی به همکاری دارند.

عبادلله عبداللهی

سردار «عبادلله عبداللهی» امروز (یکشنبه 21 آذر) در نشست خبری درباره مشارکت قرارگاه در بخش بالادستی صنعت نفت، در پاسخ به ایرنا افزود: آماده‌ایم با قیمت پایین‌تر از شرکت‌های خارجی در این بخش فعالیت کنیم.

وی به مذاکره با وزیر نفت برای مشارکت در توسعه بخش بالادستی صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: با شرکت‌های بین‌المللی متعددی برای مشارکت در بخش بالادستی صنعت نفت (اکتشاف وتولید) مذاکره شده است.

عبداللهی درباره تامین منابع مالی این طرح‌ها نیز گفت: تامین منابع مالی این طرح‌ها قرار نیست یکباره انجام شود، بلکه سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری که اعلام شده باید در طول یک دوره زمانی چندساله صورت گیرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درباره مهلت وزارت نفت به این قرارگاه برای ارایه پیشنهاد طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، گفت: آماده امضای تفاهمنامه با وزارت نفت هستیم.

عبداللهی بیان داشت: قرار بود این تفاهمنامه هفته گذشته امضا شود، اما به دلیل مشغله کاری وزیر، به تاخیر افتاد اما به زودی این تفاهمنامه امضا می‌شود.

وی تاکید کرد، برای مشارکت در توسعه میدان آزادگان، آماده حضور در کنسرسیوم با حضور شرکت‌های خارجی هستیم.

عبداللهی با تاکید بر لزوم حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بخش بالادستی صنعت نفت، گفت: این قرارگاه در بخش‌های مختلف صنعت نفت مانند توسعه فازهای پارس جنوبی و ساخت پالایشگاه فعالیت داشته است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درباره حضور این قرارگاه در توسعه میدان‌ها و مخازن نفت پرریسک کشور مانند دریای خزر نیز گفت: تاکنون پیشنهادی در این باره به ما ارایه نشده است.

میدان آزادگان جنوبی بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران به شمار می‌رود که با کشور عراق مشترک است.

فاز نخست توسعه این میدان را قرار بود شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) توسعه دهد، اما به دلیل تاخیر چندین ساله و ناتوانی در اجرای طرح، این شرکت چینی پس از اولتیاتوم وزارت نفت از آزادگان جنوبی اخراج شد. اگرچه شرکت سی.ان.پی.سی از آزادگان جنوبی اخراج شد اما توسعه میدان آزادگان شمالی را همچنان عهده دار است و حتی در نظر دارد فاز دوم آزادگان شمالی را نیز در اختیار بگیرد.

به گزارش ایرنا، پس از کنارگذاشتن چینی‌ها از این میدان، توسعه آزادگان جنوبی بر عهده شرکت‌های ایرانی قرار گرفت. هر چند پس از واگذاری این میدان به شرکت‌های ایرانی، توسعه این میدان شتاب گرفت اما به دلیل فناوری پایین، میزان برداشت نفت از آزادگان جنوبی نزدیک به 6 درصد است.

تاکنون تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های بین المللی مانند شل برای مطالعه این میدان نفتی امضا شده، اما به معنای واگذاری قطعی توسعه این میدان به آن شرکت‌ها نیست.

وزارت نفت پیشتر اعلام کرده بود میدان آزادگان جنوبی، از نخستین میدان‌هایی خواهد بود که برای آن مناقصه بین‌المللی برگزار می‌شود.

کد خبر 355199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha