مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن یک فضاپیمای مجهز به کمندی ۷۰۰ متری را برای جمع آوری زباله‌های فضایی راهی مدار زمین کرد.

ژاپن

براساس گزارش BBC، این فضاپيما به رشته‌های آلومینیومی و سیم‌کشی فولادی مجهز است تا بتواند از سرعت زباله‌ها كاسته و آنها را از مدار زمين خارج كند. ژاپني‌ها براي ساخت اين رفتگر فضايي از يك شركت توليد‌كننده تور ماهيگيري استفاده كرده‌اند.

براساس تخمين‌هاي موجود بیش از 100 میلیون قطعه زباله در مدار زمین وجود دارد كه در ميان آنها تجهیزات متروکه ماهواره های کهنه، ابزارها و قطعات موشک‌ها نيز وجود دارند.

بسیاری از این زباله‌ها با سرعتي بالا، نزديك به 28 هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمين در چرخشند و مي‌توانند با برخورد با فضاپيماها يا ايستگاه فضايي بين‌المللي فاجعه به بار آورند یا حتي به شبکه ارتباطات راه دور در مدار زمین آسیب وارد آورند.

انسان طي بيش از 50 سال فعاليت فضايي، از زمان پرتاب ماهواره اسپوتنیک روسيه به فضا در سال ۱۹۵۷ تا به امروز،‌اين حجم از زباله‌ را در مدار زمين تلنبار كرده‌‌است، معضلي كه تاكنون راه‌حل اثرگذاري براي آن يافته نشده‌است؛‌ درحالي كه برخورد ماهواره‌ها با يكديگر و آزمایش سلاح‌های ضدماهواره‌ای این معضل را روز به روز بزرگتر مي‌سازد.

دانشمندان ژاپني مي‌گويند رفتگر فضايي آنها بيشتر براي دفع زباله‌های بزرگتر مناسب است. فضاپيماي کونوتوری که حامل اين رفتگر فضايي است از مرکز فضایی تانگاشیما در شمال اقیانوس آرام به مدار زمين پرتاب شده و راهی ایستگاه بین المللی فضایی شد.

محققان ژاپني می‌گویند این کمند الکترودینامیکی از انرژی کافی برخوردار است تا بتواند مسير زباله‌هاي بزرگ را تغيير داده و آنها را در مسير برخورد با اتمسفر زمين قرار دهد تا در نهايت زباله‌ها در اتمسفر سوخته و نابود شوند.

شبكه بلومبرگ ماه پیش گزارش داده بود که آژانس فضایی ژاپن برای ساختن تور این دستگاه با نیتو سیمو، یک شرکت قدیمی سازنده تورهای ماهیگیری، همکاری کرده است. اين رفتگر فضايي بخشی از طرح ابتكاري بین‌المللی با هدف پاکسازی فضا و ایمن کردن مدار برای فضانوردان و ماموريت‌هاي فضايي است.

همچنين محققان اميدوارند این پروژه باعث كاهش تهديد زباله‌های فضایی براي ایستگاه فضایی، ماهواره های آب و هوایی و ارتباطی شود كه میلیاردها دلار ارزش دارند.

کد خبر 355145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha