شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

دوازدهمین نشست موسوم به «گفت‌وگوی منامه» که از روز جمعه در پایتخت بحرین آغاز شده، با سخنرانی وزرای خارجه و دفاع کشورهای غربی و مقاماتی از کشورهای عربی، پایان یافت.

وزیر دفاع آلمان از جمله سخنرانان اجلاس منامه بود.

نشست گفت‌وگوي منامه يكي از 2نشست منطقه‌اي است كه از سوي «مؤسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيك» (IISS) مستقر در لندن، به‌صورت سالانه برگزار مي‌شود. نشست «گفت‌وگوي شانگري‌لا» به امنيت منطقه آسيا-پاسيفيك مي‌پردازد و هرساله در سنگاپور برگزار مي‌شود و نشست «گفت‌وگوي منامه» نيز كه هرساله در منامه، پايتخت بحرين، برگزار مي‌شود به مسائل امنيتي منطقه خاورميانه اختصاص دارد.

جنگ با داعش و گروه‌هاي افراطي ديگر، امنيت مشترك كشورهاي منطقه، كردهاي عراق و توافق هسته‌اي ايران از موضوعات مطرح در نشست امسال بود. در اين نشست وزراي خارجه انگليس و بحرين و وزراي دفاع آلمان و آمريكا در كنار معاون نخست‌وزير عراق و وزير دفاع سنگاپور سخنراني كردند و به برخي سؤالات حاضران پاسخ دادند. وزيرخارجه آمريكا در اين نشست از تحويل نخستين هواپيماي اف‌15به عربستان در روزهاي آينده خبرداد. ديگر مقامات غربي شركت‌كننده هم از ضرورت مقابله با افراط‌گرايي و امنيت مشتركشان با كشورهاي عرب خليج‌فارس سخن گفتند و براي مشتريان ميليونر كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي خود سخنراني ‌كردند. اين در حالي است كه امنيت خاورميانه و جنگ‌هاي اين منطقه، سفره‌اي پرسود براي كشورهاي غربي در همه سال‌هاي گذشته بوده و در سال‌هاي آينده هم باقي مي‌ماند.

  • وزير دفاع آمريكا: تا دهه‌ها در خاورميانه مي‌مانيم

اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا سخنانش را با دلگرمي دادن به متحدان عرب واشنگتن در منطقه آغاز كرد. او خطاب به اعراب گفت: ما بهترين شريك امنيتي خاورميانه هستيم و منافع مشترك زيادي در اين منطقه داريم و به‌خاطر همين منافع مشترك امنيتي، آمريكا تا دهه‌هاي آينده همچنان در خاورميانه مي‌ماند.

وزير دفاع آمريكا مهم‌ترين چالش‌هاي نظامي پيش روي اين كشور را تهاجم روسيه، كره‌شمالي، مقابله با ايران و شكست داعش خواند و گفت: اكنون بيش از 58هزار نظامي آمريكايي در خاورميانه هستند كه اين رقم شامل 5هزار نيروي زميني در عراق و سوريه مي‌شود. او همچنين از اعزام 200نظامي ديگر آمريكايي به سوريه خبر داد و گفت كه شمار نظاميان اين كشور در سوريه به 500نفر مي‌رسد.

  • وزير خارجه انگليس: امنيت شما امنيت ماست

بوريس جانسون، وزيرخارجه انگليس در نشست منامه سعي در دلجويي از عربستان به‌خاطر انتشار حرف‌هاي روزهاي اخيرش داشت اما همچنان به جنگ يمن اشاره كرد و آن را مايه نگراني دانست. با اين حال او گفت كه درك مي‌كند سعودي‌ها به‌دليل حفظ امنيت كشورشان در برابر حوثي‌هاي يمن، به اين كشور حمله كرده‌اند.

جانسون گفت:‌ «انگليس جزو تاريخ دويست ساله شما بوده و در قرن‌هاي آينده با شما خواهد بود و امنيت شما امنيت ماست.» جانسون پيش از اين عربستان را متهم كرده بود كه با سوءاستفاده از دين، جنگ‌هاي نيابتي در منطقه به راه انداخته است؛ اظهاراتي كه با واكنش منفي دولت و نخست‌وزير انگليس روبه‌رو شده بود.

  • وزير دفاع سنگاپور: جنگجويان جنوب شرق آسيا به‌دنبال ايجاد خلافت

وزير دفاع سنگاپور نسبت به بروز تهديدهاي تروريستي در منطقه جنوب شرق آسيا هشدار داد و گفت:‌ «افراط‌گرايي را بايد در مبدأ آن خفه كرد.» انگ‌هن گفت كه براساس برآوردها بيش از هزار نيروي داعش از كشورهاي جنوب شرق آسيا آمده‌اند و آنها به‌دنبال بازگشت به كشورهايشان براي ايجاد خلافتي شبيه داعش هستند.

  •  وزير دفاع آلمان: جنگ را به فضاي ارتباطات بكشانيم

فون ديرلاين، وزير دفاع آلمان گفت: تروريسم وجهه نظامي دارد اما نبايد فراموش كرد كه جنبه‌هاي اجتماعي و ايدئولوژيك هم دارد. او گفت كه شبكه‌هاي اجتماعي به ابزار جنگ و به سلاحي در جنگ تبديل شده‌اند و بايد اين مبارزه را به فضاي ارتباطات و اطلاعات كشاند. فون ديرلاين هشدار داد كه پوپوليست‌ها در غرب با ترساندن مردم از اسلام در حال قدرت گرفتن هستند. او همچنين گفت كه آن دسته از گروه‌هايي كه در جوامع غربي از نظر سياسي و اجتماعي منزوي شده‌اند، آمادگي پذيرش تفكرات افراط‌گرايانه را دارند.

  • خطر فرضي ايران

وزيردفاع آمريكا: آمريكا در عين نظارت بر اجراي توافق هسته‌اي، با اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران هم مقابله مي‌كند. آمريكا در حال تهيه طرح اوليه سيستم دفاع موشكي منطقه‌اي براي مقابله با توانايي‌هاي ايران است.وزيرخارجه بحرين: ما وقتي با ايران مذاكره مي‌كنيم كه ژنرال سليماني در بغداد نباشد و به دفترش بازگشته باشد. ايران همه شيعيان جهان را شهروندان خود مي‌داند. پاره كردن توافق هسته‌اي به نفع ايران تمام مي‌شود.

کد خبر 355096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha