همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون انتخابات تاکنون اصلاحات متعدد داشته، نه تنها در بعضی موارد مشکلات را رفع نکرده بلکه نقایصی نیز در کار بوجود آورده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که امروز 20 آذر در دانشگاه شهید بهشتی با موضوع "سیاست‌ های کلی ناظر بر انتخابات" برگزار شد با اشاره به چالش‌‌های قوانین انتخاباتی گفت: همان گونه که بارها گفته شده ما در یک دهه گذشته یک نظام انتخاباتی جامعی نداشته‌‌‌ایم.

وی افزود: قوانین و مقرراتی انتخاباتی ما یک قوانین حداقلی است و بخشی از آنها مربوط به دهه‌های اول است. انتخابات یک کنش سیاسی از سوی فعالان سیاسی که پویا است و قوانین آن نیز باید فعال باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: قوانین مربوط به شرکت‌ها و قوانین تجاری تا حد نیاز مسائل را رفع می‌کنند اما در مباحث سیاسی نیاز به دقت و اهمیت زیادی وجود دارد که نیازمند قوانین جامع تری هستیم.

  • اصلاح قانون انتخابات مشکلات را رفع نکرده بلکه نقایصی نیز در کار بوجود آورده است

کدخدایی با اشاره به نقایص قانون انتخابات گفت: قانون انتخابات تاکنون اصلاحات متعدد داشته، نه تنها در بعضی موارد مشکلات را رفع نکرده بلکه نقایصی نیز در کار بوجود آورده است ما اگر بخواهیم در کشور یک چارچوب مناسبی را جهت انجام امور جاری در کشور داشته باشیم وجود قوانین مرتبط یک الزام خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در بحث قانون انتخابات نیز باید یک قانون شایسته و مطلوب جهت برگزاری یک انتخابات شفاف داشته باشیم و این قوانین که چه در بحث صلاحیت ها و تبلیغات که موضوع بسیار مهم ایام انتخابات است، باید وجود داشته باشد و در بحث تخلفات نیز نیازمند قانون جامع هستیم.

  • بدون اعتقاد مجریان به قانون نمی توان به اجرای آن امیدوار بود

این عضو حقوق‌دان شورای نگهبان با بیان اینکه علاوه بر وجود قانون خوب در انتخابات باید اجرای مناسب نیز وجود داشته باشد گفت: در انتخابات‌های گذشته نمایندگان مجلس سعی می‌کردند با ارائه اصلاحاتی به کمک قانون انتخابات بیایند که همان اصلاحات بعضی مواقع با اشکالاتی مواجه می شد. اگر قانون مناسب باشد اما اجرای آن نامناسب و بدون هماهنگی اعمال شود در روند انتخابات تاثیر منفی خواهد داشت و تا زمانی که مجریان ما به قانون اعتقادی نداشته باشند، نمی توان به اجرای آن نیز امیدوار بود.

کدخدایی با بیان اینکه علاوه بر اجرای قانون متأسفانه نظارت بر اجرای قانون نیز در کشورمان جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: پیرامون انتخابات قوانین بسیاری وضع می‌شود که در برخی موارد لزومی به تصویب آن نیست و در حال حاضر به تولید انبوهی از قوانین رسیده‌ایم که نه تنها مشکلات ما را در زمینه انتخابات حل نکرده‌اند بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات به عنوان نقشه راه انتخابات کشور می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که ما تا به الان در زمینه انتخابات با آن درگیر بودیم برطرف کنند.

وی با اشاره به مشکل تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخابیه گفت: لازم است عدالت انتخاباتی در تقسیم حوزه‌های انتخاباتی به وجود بیاید تا مشکلات اجرایی کمتری داشته باشیم که این مسئله به خوبی در بند 1 سیاست‌های کلی انتخابات تعریف شده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه عدم شفافیت هزینه‌های انتخاباتی یکی دیگر از مشکلات ما است، متذکر شد: متأسفانه پیرامون هزینه‌های انتخاباتی کاندیدا حداقل قوانین و مقررات وجود دارد و کاملا از آن غفلت شده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در همه کشورها در رابطه با هزینه‌های انتخاباتی نامزدها مکانیزم‌های روشنی وجود دارد و کاملا مشخص است که منابع مالی آنان از کجا تأمین می‌شود و تا چه اندازه می‌توانند هزینه کنند.

وی با بیان اینکه آیا انصاف است که در یک حوزه انتخابیه کوچک یک فرد میلیاردها تومان هزینه انتخاباتی کند، تأکید کرد: متأسفانه مکانیزم خاصی در کشور ما برای بررسی هزینه‌های انتخاباتی وجود ندارد و شورای نگهبان گاهی براساس گزارشاتی که به دستش می‌رسد هزینه‌های انتخاباتی یک فرد را بررسی می‌کند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: اگر درخصوص هزینه‌های انتخاباتی کاندیدا مکانیزم معینی تعریف شود، هم منابع مالی تبلیغات و هم میزان آن به خوبی مشخص می‌شود که خوشبختانه این مسئله در سیاست‌های کلی انتخابات تعریف شده است.

کدخدایی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات شورای نگهبان در زمینه انتخابات یعنی بحث تأیید و یا رد صلاحیت‌ها، تصریح کرد: شورای نگهبان همواره در رابطه با این مسئله متهم می‌شود و اعتراض‌هایی به آن وارد می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه بگوییم کشورهای دیگر بررسی صلاحیت نامزدها را ندارند کاملا نادرست است، گفت: اصل نظارت در صلاحیت نامزدها در همه نظام‌های انتخاباتی وجود دارد و صحبت ما الان این است که مکانیزم‌های اجرای آن باید به خوبی تعریف شود.

وی افزود: از آنجایی که اصل نظارت و بررسی صلاحیت نامزدها در همه کشورها مورد توجه است، ما نیز باید این مسئله را شفاف کنیم و مکانیزم‌ها و شرایط عینی و ملموس بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.

کدخدایی با اشاره به اینکه اگر شرایط بررسی صلاحیت کاندیدا کمی است، عینی و ملموس باشد شورای نگهبان راحت‌تر می‌تواند پاسخگو باشد تا زمانی که شرایط کیفی باشد، بیان داشت: بحث شایسته گزینی از جمله مسائلی است که در نظام انتخاباتی ما حل نشده است و به همین دلیل در سیاست‌های کلی انتخابات مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: سیاست‌های کلی انتخابات می‌تواند به عنوان نقشه راه و مشعلی برای نظام انتخاباتی ما باشد و قوانینی که در این راستا در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، می‌تواند وضعیت انتخابات ما را روشن و شفاف کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مرحله اجرا، بحث باور و فرهنگ سیاسی مردم و نامزدها مسئله‌ای است که باید بیشتر به آن پرداخته شود تا انتخابات ما با مشکلات کمتری مواجه شود.

 

کد خبر 355041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha