چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انعقاد تفاهمنامه این سازمان با کانون جهادگران به‌منظور ترویج خیرین آبخیزداری خبر داد و گفت: ۷۳۶ روستا در استان فارس آب شرب ندارند و با تانکر به آنها آب منتقل می‌شود.

کم آبی

به گزارش همشهري، اكنون پديده مباركي در كشور درعرصه محيط‌زيست و منابع طبيعي رخ داده است؛ ‌آن طور كه مسئولان منابع طبيعي مي‌گويند شماري از خيرين به كمك منابع طبيعي آمده‌اند تا با كمك‌هاي خود گره از معضلات زيست‌محيطي باز كنند؛ پديده‌اي كه ترويج آن مي‌تواند تحولي در حفاظت و صيانت از منابع طبيعي و محيط‌زيست ايجاد كند. كما اينكه آيين نذر طبيعت هم كه مردادماه امسال به همت يك محيط‌بان قمي در فضاي مجازي شكل گرفت به جنبش اثر‌گذاري تبديل شده و روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان به حيات‌وحش و محيط‌زيستي كه مايل به كمك به حيات وحش و محيط‌زيست هستند، افزوده مي‌شود.

حالا محمدعلي فتاحي‌اردكاني كه به فارس سفر كرده است با اشاره به اينكه خيرين آبخيزداري افرادي هستند كه براي كار خير در بحث آبخيزداري هزينه مي‌كنند، به ايسنا گفته است: اين افراد خير ماندگارتري از خود بر جاي مي‌گذارند. آب، مايه حيات است و درصورت وجود آب در هر منطقه مي‌توان كارهاي ديگر را هم با اتكا به آن شروع كرد. اين مقام مسئول معتقد است: ساخت مدرسه، مساجد و پرداختن به ازدواج جوانان همگي امور خير محسوب مي‌شوند ولي آبخيزداري در زمره خيراتي است كه خيري پرفايده، كم‌هزينه، ماندگار و منشأ ساير خيرات است.

فتاحي درپي اين اظهارات روز گذشته از انعقاد تفاهمنامه‌اي بين سازمان جنگل‌ها و كانون جهادگران، خبر داد و گفت: اين كانون سازمان مردم‌نهادي است كه مشتمل بر جهادگران قديمي و بازنشسته جهاد سازندگي است. اعضاي اين كانون جزو افراد خوشنامي هستند كه سابقه كار در روستاها را دارند و بين روستاييان شناخته شده هستند. اين افراد از آنجا كه با نوع كار آشنايي دارند كار تسهيل‌گري را در زمينه آبخيزداري انجام مي‌دهند.

وي افزود: اعضاي كانون جهادگران واسطه ارتباطي ما با خيرين هستند. در حقيقت سازمان جنگل‌ها بحث‌‌هاي مربوط به نظارت‌هاي فني را كنترل و پيگيري مي‌كند و خيرين نيز تأمين مالي را براي آبخوانداري انجام مي‌دهند.

  • خيرين منابع طبيعي

اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها با اشاره به اينكه از ابتداي دهه80 بحث خيرين آبخيزداري را از استان هرمزگان شروع كرديم، گفت: خيرين اين استان هم‌اكنون مجمعي تشكيل داده و اين كار را پيگيري مي‌كنند. ما نيز دنبال گسترش اين طرح در كل كشور هستيم و تاكنون 6استان هرمزگان، فارس، مركزي، گلستان، خراسان رضوي و كرمان در اين زمينه فعال شده‌اند.

کد خبر 354753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha