همشهری آنلاین: شاید زمان آن رسیده باشد که شما سوار دوچرخه شوید و از سودمندی‌های آن برخوردار شوید.

cycling

دوچرخه‌سواری هم برای تقویت قلب و عضلات است و هم می‌تواند به بهبود توانایی راه رفتن، حفظ تعادل و بالا رفتن از پله‌ها کمک کند.

در عین حال دوچرخه‌سواری سرگرم‌کننده است و فعالیتی اجتماعی به شمار می‌رود و باعث می‌شود که  از خانه بیرون بیایید و ورزش کنید.

در اینجا به پنج سودمندی دوچرخه‌سواری اشاره می‌کنیم:

  • دوچرخه‌سواری فشار چندانی بر مفاصل نمی‌آورد: هنگام نشستن روی دوچرحه وزن‌تان روی برجستگی‌های استخوان نشیمنگاهی در لگن‌تان می‌افتد، اما در هنگام راه رفتن وزن‌تان روی زانوها و پاهایتان می‌افتد. بنابراین دوچرخه‌سواری برای افرادی که دچار درد و سفتی مفاصل پاها مربوط به افزایش سن هستند، مناسب است.
  • پا زدن دوچرخه یک ورزش هوازی است: فعالیت هوازی هنگام پا زدن دوچرخه برای قلب، مغز و رگ‌های خونی سودمند است. این فعالیت هوازی همچنین باعث آزاد شدن اندورفین‌ها با مواد افیونی درون‌زا در بدن می‌شود که احساس خوشی در فرد به وجود می‌آورذ.
  • دوچرخه‌سواری باعث ساخته شدن عضله می‌شود: شما در مرحله قدرتی رکاب زدن (فشار دادن پایی دوچرخه به سمت پایین)، از عضلات سرینی، عضلات چهار سر ران در جلوی آن و عضله دوقلو و عضله نعلی در پشت ساق استفاده می‌کنید. در مرحله بازیابی (مرحله به عقب و بالا آمدن پایی) شما از عضلات همسترینگ در عقب ران و عضلات خم کننده در جلوی لگن استفاده می‌کنید.

            دوچرخه‌سواری عضلات دیگر را هم فعال می‌کند. شما از عضلات شکمی برای حفظ تعادل و راست ماندن و از عضلات بازو و                 شانه برای نگه‌داشتن دسته‌ها و فرمان دوچرخه استفاده می‌کنید.

  •  به فعالیت‌های روزمره شما کمک می‌کند: دوچرخه‌سواری باعث می‌شود که توانایی‌های شما برای حفظ تعادل راه رفتن، ایستادن و بالا رفتن از پله‌ها تقویت شود و بنیه جسمانی‌تان افزایش یابد.
  • پا زدن به دوچرخه استخوان‌سازی را تحربک می‌کند: فعالیت‌های مقاومتی مانند پا زدن به دوچرحه باعث ایجاد کشش در عضله‌ها می‌شود و بعد عضله‌ها در استخوان کشش ایجاد می‌کنند و این کشش باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود.
کد خبر 354747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =