دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

امسال هم ارز تک‌نرخی نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد وعده رئیس‌جمهور حسن روحانی برای اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم موکول شود.

نوبخت

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت و رئيس سازمان برنامه و بودجه در حالي روز گذشته از يكسان‌سازي نرخ ارز در سال آينده خبر داد كه پيش از اين هم رئيس‌جمهور، هم معاون اول او، هم وزير اقتصاد و هم رئيس‌كل بانك مركزي از قطعي بودن اجراي طرح تك‌نرخي كردن ارز حداكثر تا پايان امسال خبر داده بودند.

به گزارش همشهري، نرخ ارز كه در هفته‌هاي اخير با التهاب قيمت مواجه شده، روز گذشته با كاهش مواجه شد به‌نحوي كه قيمت فروش نقدي هر دلار آمريكا تا ساعت 16ديروز نسبت به روز قبل با 20تومان كاهش به 3900تومان رسيد. پيش از اين ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي افزايش نرخ ارز در روزهاي اخير را ناپايدار خوانده بود و شنبه هم از مديران بانك‌ها خواست تا عرضه ارز در بازار آزاد را افزايش دهند و از اعلام آمادگي بانك مركزي براي جبران كسري ارز در بازار خبر داد. اين در حالي است كه علي طيب‌نيا 13آذرماه نوسانات نرخ ارز را طبيعي دانسته بود.

  • ابهام در موضع ارزي دولت و بانك مركزي

روز گذشته محمدباقر نوبخت، در مقام رئيس سازمان برنامه و بودجه و يكي از 3 ضلع تأثيرگذار در تصميم‌ها و سياست‌هاي اقتصادي دولت با بيان اينكه دولت از سياست افزايش قيمت ارز استقبال نمي‌كند، گفت: نرخ ارز در بودجه سال آينده بر مبناي دلار 3300تومان پيش‌بيني شده و فكر مي‌كنيم بايد در همين حدود نرخ يكسان آتي را تنظيم كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نرخ اعلام شده در لايحه بودجه كه ۳۳۰۰ تومان است، در راستاي سياست يكسان‌سازي نرخ ارز است؟ تصريح كرد: هم‌اكنون ارز مبادله‌اي برحسب دلار در بانك مركزي حدود ۳۲۰۰ تومان است كه اين عدد براي سال آينده، ۳۳۰۰ تومان پيش‌بيني شده است. سخنگوي دولت نرخ فعلي ارز در بازار ارز را عدد بي‌ثباتي دانست و افزود: بانك مركزي به‌دنبال مديريت بازار است و قطعا نرخ ارز كاهش مي‌يابد.

  • اختلاف نظر ارزي بين دولت و بانك مركزي

موضع رئيس سازمان برنامه و بودجه درخصوص مبنا قرار گرفتن نرخ ارز محاسباتي بودجه سنواتي به‌عنوان قيمت واقعي ارز در حالي تكرار مي‌شود كه رئيس‌كل بانك مركزي چنين موضعي ندارد و همواره بر تعيين نرخ ارز براساس قاعده عرضه و تقاضا تأكيد دارد.
ولي‌الله سيف كه قيمت ارز در بازار آزاد در روزهاي بدون التهاب قيمت را واقعي مي‌داند، در واكنش به افزايش نرخ دلار در بازار آزاد گفته است: بانك مركزي ضمن تأكيد بر ناپايداري تحولات اخير از تمامي تلاش خويش براي مهار اين نوسانات و هدايت نرخ ارز به مسير اصولي و پايدار خود بهره خواهد جست.

  • سوخت گران نمي‌شود

سخنگوي دولت در واكنش به برداشت‌هاي اشتباه برخي رسانه‌ها درخصوص افزايش 5درصدي قيمت بنزين و 20درصدي قيمت گازوئيل اظهار كرد: برنامه‌اي براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و افزايش قيمت بنزين نداريم. گفتني است همزمان با تقديم لايحه بودجه سال آينده به مجلس در روز يكشنبه گذشته، برخي خبرگزاري‌ها به‌دليل برداشت ناقص از لايحه بودجه خبر داده بودند كه دولت قصد دارد در سال آينده قيمت هر ليتر بنزين را 5درصد و هر ليتر گازوئيل را 20درصد افزايش دهد.

  • تورم و رشد اقتصادي در سال ۹۶

رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رشد 10درصدي بودجه كل كشور در سال آينده، گفت: نرخ تورم هدفگذاري شده براي سال آينده حدود 8درصد پيش‌بيني شده كه به اين ترتيب بودجه سال آينده نه انبساطي است نه انقباضي. وي همچنين به آثار اجراي بودجه سال آينده در اقتصاد كشور اشاره داشت و گفت: در نتيجه اجراي بودجه‌اي كه به مجلس تقديم‌ كرده‌ايم، رشد اقتصادي ۷.۷ درصدي، تورم ۷.۶ درصدي، رشد سرمايه‌گذاري ۱۲.۳ درصدي و رشد نقدينگي ۰.۱۹ درصدي محقق خواهد شد.

  • حركت قطار يارانه نقدي روي ريل غيرهدفمندي

نوبخت بدون اشاره به‌دليل عدم‌حذف يارانه نقدي گروه‌هاي درآمدي بالا به استناد قانون بودجه امسال اظهار كرد: مهم اين است كه بار ديگر نحوه تصويب تبصره هدفمندي يارانه‌ها مانند امسال تكرار نشود واميدواريم بار ديگر نمايندگان به‌گونه‌اي پافشاري نكنند كه بخواهند مانند سال‌جاري تأكيد داشته باشند كه بايد چه تعداد و براساس دريافتي چه ميزان حقوقي يارانه‌ آنها قطع شود.

وي با اشاره به اينكه نمي‌توان در مورد حق يارانه‌بگيران اينگونه تصميم‌گيري كرد، گفت: از زماني كه اعلام كردم يارانه هيچ يارانه‌بگير نيازمندي حذف نمي‌شود دائم در تلگرام و موبايل من پيام‌هايي از سوي افراد نيازمند مي‌آيد كه يارانه آنها قطع شده است، درحالي‌كه ما هيچ اصراري به اين موضوع نداريم.

وي در رابطه با عملكرد هدفمندي يارانه‌ها در مورد تعداد يارانه‌بگيران و حذف‌شدگان گفت: هم‌اكنون حدود ۷۷ ميليون نفر يارانه دريافت مي‌كنند و ماهانه رقمي نزديك به ۳۴۰۰ ميليارد تومان از اين بابت پرداخت مي‌شود. نوبخت البته در مورد تعداد حذف‌شدگان اعلام كرد كه اطلاع دقيقي ندارد، ولي به هرحال ماهانه به افراد يارانه‌بگير به‌دليل تولد نوزادان اضافه شده و يا اينكه تعدادي هم حذف شده‌اند.

وي در مورد نحوه‌ تأمين كسري بودجه هدفمندي يارانه نقدي افزود: به هرحال ما نمي‌توانيم همه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را هر‌ماه نپردازيم، اين در حالي است كه براساس قانون بودجه مي‌توانيم هر مقدار كسري را تا سقف ۱۴ هزار ميليارد تومان از خزانه برداشت كنيم كه براي سال بعد هم به همين روال خواهد بود.

کد خبر 354573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha