با بازنشسته شدن یک مقام ارشد در شرکت ملی نفت ماجرای عرضه نفت در بورس انرژی دوباره تعلیق شد.

به گزارش همشهري، پيچيدگي‌هاي عرضه نفت در بورس انرژي تمامي ندارد. بعد از آنكه اميد‌هاي تازه‌اي براي عرضه نفت در بورس انرژي ظهور پيدا كرده بود بار ديگر يك چالش جديد عرضه نفت خام در بورس انرژي را با ابهام مواجه كرد.عرضه نفت از طريق بازار سرمايه كه ابتدا در قالب تاسيس بورس نفت مطرح شده بود يك فرايند 15ساله را طي كرده است.

علت اصلي طولاني شدن اين فرايند اين بود كه مديران شركت ملي نفت و وزارت اعتقادي به عرضه نفت از طريق بورس ندارند، همين عامل موجب شده است تا اميدي به عرضه نفت در بورس انرژي هم وجود نداشته باشد. البته انتظار مي‌رود مديرعامل جديد شركت ملي نفت به‌دليل سوابق كاري‌اش از عرضه نفت در بورس انرژي حمايت كند.

طرح عرضه نفت در بورس انرژي آنقدر مهم است كه حتي در يك دوره در اوايل دهه80 رسانه‌هاي غربي از نگراني برخي كشور‌هاي منطقه خبر داده بودند كه بيم آن را داشتند كه ايران به قطب منطقه‌اي مبادلات نفت تبديل شود. اين نگراني‌ها حتي منجر شد بورس نفت دوبي با كپي برداري از الگوي ايراني در امارات متحده عربي تاسيس شود اما عرضه نفت خام در بورس انرژي پس از 15سال هنوز اندرخم يك كوچه است.

بورس انرژي كه الگوي توسعه يافته همان بورس نفت سابق است اين توانايي را دارد كه به غيراز نفت و فرآورده‌هاي نفتي ايران محصولات نفتي ساير كشور‌ها را نيز در قالب قرارداد‌هاي مدرن مالي عرضه كند. اين پتانسيل حتي موجب شده است كه برخي شركت‌هاي خارجي از هم‌اكنون متقاضي خريد فرآورده‌هاي نفتي از طريق بورس انرژي باشند.

چند هفته پيش سيدعلي حسيني مديرعامل بورس انرژي از صدور كد معاملاتي براي چند شركت خارجي خبر داده بود كه قصد دارند وارد عرضه معاملات در بورس انرژي شوند. اين خبر حتي گمانه زني در مورد نزديك بودن زمان عرضه نفت را تقويت كرد و مسئولان شركت نفت نيز تأييد كرده بودند كه نفت خام را تا پايان سال در بورس انرژي عرضه مي‌كنند.

اما اكنون بازنشستگي محسن قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت كه در عين حال عضو هيأت مديره اين شركت هم بود باعث شده است كه حمايت از عرضه نفت در بورس انرژي از سوي شركت ملي نفت دچار ترديد شود و مشخص نيست آيا نفت همانطور كه از قبل وعده داده شده بود تا پايان سال در بورس انرژي عرضه شود يا خير. در چنين شرايطي اگرچه پيش‌بيني مي‌شود علي كاردر مديرعامل 62ساله شركت ملي نفت كه قبلا معاون سرمايه‌گذاري و تأمين منابع مالي شركت ملي نفت ايران بود از روند عرضه نفت در بورس انرژي حمايت كند اما از بدنه اجرايي شركت نفت نمي‌توان مطمئن بود.

  • نحوه فعاليت خارجي‌ها

اكنون كه خبر مشخصي درباره زمان عرضه نفت خام وجود ندارداز مديرعامل بورس درباره سرنوشت متقاضيان خارجي كه اخيرا براي خريد نفت خام در بورس انرژي كدمعاملات گرفته بودند پرسيديم و او توضيح داد: حضور سرمايه‌گذاران خارجي صرفا براي خريد نفت خام نبود بلكه آنها مي‌توانند در معاملات ساير محصولات و فرآورده‌هاي نفتي هم شركت كنند.سيد‌علي حسيني همچنين از عرضه ال پي جي شركت ملي نفت خبر داد و گفت: اين محصول با موفقيت به فروش رسيد.

کد خبر 354563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha