مدیرعامل بورس‌کالای ایران اعلام کرد: قصد داریم در تفاهم با بانک ملت، با ایجاد یک تالار جدید بورس‌کالا، در خیابان فردوسی تهران، فعالان بازار غیررسمی ارز را به‌صورت شناسنامه دار وارد بازار رسمی کنیم.

حامد سلطاني‌نژاد، ديروز در حاشيه امضاي تفاهمنامه بورس‌كالا با بانك ملت تأكيد كرد: ۶۶درصد از ارز كشور در سامانه‌ها و شعب بانك ملت در حال گردش است، با توجه به اعطاي مجوز ورود بانك‌ها به معاملات بازار آزاد ارز، درصدد هستيم كه يك تالار معاملاتي را به‌عنوان شعبه بورس‌كالا در مركز مبادلات غيررسمي ارز در خيابان فردوسي ايجاد و فعالان ارز را كه هم‌اكنون به‌صورت غيررسمي فعاليت مي‌كنند، به‌صورت شناسنامه دار وارد بازار رسمي كنيم. او در عين حال از تسهيل شرايط تسويه ارزي در معاملات رينگ صادراتي بورس‌كالا خبرداد. به گفته او بورس‌كالا و بانك ملت براي اين منظور هم به تفاهم رسيده‌اند.

  • تسويه ارزي معاملات رينگ صادراتي

حامد سلطاني‌نژاد ادامه داد: امسال روند مبادلات طلا در بورس‌كالا قابل توجه بوده، قرار است شيوه خزانه‌داري بانك‌ها براي معاملات طلا را پيشرفته و به حالت خزانه‌اي تبديل كنيم. اين خزانه از قابليت انتشار اوراق بهادار برخوردار خواهد بود و در اين حوزه هم زمينه همكاري با بانك ملت وجود دارد.

  • بازار ارزي براي طلا

مديرعامل بورس‌كالاي ايران ادامه داد: حجم معاملات انجام شده در بازار آتي بورس‌كالا در ۸‌ماه امسال به ۴۷ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان رسيده است. با توجه به‌وجود چنين بازار پر رونقي، همكاري با بانك ملت براي ايجاد بازار معاملات ارزي روي محصولات مختلف، به‌ويژه طلا در دستور كار قرار خواهد گرفت.

او گفت: با توجه به تجربه موفق تاسيس بازار قراردادهاي آتي سكه، در بورس‌كالاي ايران زيرساخت‌هاي لازم براي معاملات ارزي فراهم است به‌طوري كه مي‌توانيم به پشتوانه زيرساخت‌هاي موجود در بازار اوراق آتي، يك بازار مبادلاتي در چارچوب مبادلات ارز با طلا را ساماندهي كنيم تا بتوانيم پوششي براي مبادلات طلا با ارز و طلا با ريال ايجاد كنيم.

  • تأمين مالي صنايع كوچك و متوسط در بورس‌كالا

بورس‌كالاي ايران و بانك ملت براي تأمين اعتبار خريداران و ايجاد بازار خرده فروشي محصولات مورد معامله در بازار سرمايه تفاهمنامه امضا كردند. در اين تفاهمنامه براي خريداران بورس‌كالا شرايط ويژه‌اي درنظر گرفته شده است. حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس‌كالاي ايران در حاشيه امضاي اين تفاهمنامه گفت: در گذشته عمده بازيگران بورس‌كالا، كارخانه‌ها و خريداراني بودند كه توان مالي زيادي داشتند درحالي‌كه صنايع پايين دستي عمدتا شركت‌هاي متوسط و كوچك هستند و براي توسعه و تأمين مالي مشكلاتي دارند.

از اين‌رو براي رفع معضلات تأمين مالي صنايع كوچك و متوسط و همچنين براي حذف واسطه‌هايي كه براي اين صنايع تأمين مالي انجام مي‌دهند، تفاهمنامه‌اي با بانك ملت منعقد شد. او افزود: مشتريان فعال در صنايع پايين‌دستي كه حضور مستمري در بورس‌كالا دارند مي‌توانند در صف اول تأمين مالي و دريافت تسهيلات و اعتبار قرار گيرند.

کد خبر 354562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha