همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود به سئوالاتی در مورد تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برجام و ارتباط با تیم جدید کاخ سفید پاسخ گفت و افزود: در شرایط فعلی نیاز به اقدامی در رابطه با استفاده روسیه از پایگاه نوژه نداریم اما اگر نیاز باشد بر اساس اطلاع قبلی و تفاهم‌های صورت گرفته همکاری خواهیم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، دوشنبه -15 آذر ماه- در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

قاسمی که به دلیل شکستگی پا با عصا در این نشست حضور یافته بود، در پاسخ به سوالی در مورد دیدار علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و اینکه چه ضمانتی وجود دارد اوباما مانع مصوبه کنگره مبنی بر تمدید تحریم‌ها شود گفت: صالحی در دیدار با مونیز، موانع ایران را مطرح کرد.

وی افزود: این دیدارها طبیعی است. آمریکا به بدعهدی و روش‌های خشن در مورد ایران عادت داشته و در دهه‌های قبل هم شاهد رفتار این‌ کشور بوده‌ایم.

اهم اظهارات قاسمي به اين شرح است:

  • اینکه در دولت بعدی آمریکا چه خواهد شد، پیش‌بینی نمی‌کنم و باید منتظر ماند و روند تحولات را باید رصد کرد و انتصابات صورت گرفته مورد نظر خواهد بود.
  • تصور بر این بود که اوباما بر اساس تعهداتی که آمریکا در برجام پذیرفته است، مصوبه کنگره را وتو کند اما اخبار آمریکا حکایت از این دارد که وتو نخواهد کرد و مصوبه کنگره را تصویب خواهد کرد. آنچه که در سنا اتفاق افتاد، یک خلف وعده برخلاف توافقات قبلی و یک خلاف روشن است. برجام یک توافق دوجانبه نیست و تصویب شورای امنیت و استقبال جامعه جهانی یک پشتوانه بسیار قوی برای آن است.
  • نقض برجام چیزی نیست که به سادگی اتفاق بیفتد و قطعاً آمریکا نمی‌تواند بر خلاف برجام حرکت کند. من خوشبین هستم آن‌ها مسیر خود را تغییر دهند و آمریکا قدرت آن را ندارد که به تنهایی در جهت مخالف حرکت کند. ما به عنوان ملت متمدن و اسلامی پیشقدم برای نقض برجام نخواهیم بود و تا دیگران اقدامی نکنند، حرکتی نمی‌کنیم ولی اگر دیگران بخواهند در هر لحظه و شرایطی نقض برجام کنند، ما دستمان باز است و همانگونه که هوشمندانه وارد مذاکرات شدیم، به همان میزان در درون کشور پیش‌بینی‌های لازم برای هرگونه خلف وعده را انجام داده‌ایم و برای همه شرایط، طراحی داریم و اقدام عملی خواهیم داشت.
  • ملت ایران برای رسیدن به این نقطه زحمت کشیده و ما اجازه نمی‌دهیم حق ملت ایران ضایع شود. از این مرحله به بعد که آیا رئیس‌جمهور آمریکا این را امضا می‌کند یا نه باید منتظر ماند و دید و هشدارهای لازم از سوی دیگر اعضای 5+1صورت گیرد.
  • (رابطه پوتين و ايران)رابط پوتین مجدداً سفری به تهران داشت و حامل پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران بود. وی در این سفر، مطالبی را در حوزه‌های مختلف مطرح کرد. در مورد سوریه مباحثی داشت و پاسخ‌هایی را دریافت کرد و با توجه به رابطه نزدیک دو کشور خصوصاً در دوران اخیر، این قبیل سفرها وجود دارند.
  • (در مورد نقش اروپا در برجام و مسأله اخیر یعنی اقدام کنگره آمریکا در رابطه با تمدید تحریم‌ها) انتظار ما از اتحادیه اروپا این هست که بر تعهدات خود باقی بماند و قاعده کار نیز همین است اما اگر فکر کنید آن‌ها تا آخر با شما خواهند بود اشتباه است.
  • انتظار طبیعی این است که اروپا و سایر کشورها در کنار ایران بر اساس تعهدات خود باقی بمانند و نقش خود را نشان دهند. ما با تمام توان تلاش خود را خواهیم کرد و مذاکراتی را هم با آن‌ها داریم و تماس‌هایی با طرف مقابل داشتیم و دیروز هم در چین، گفتگویی صورت گرفت و فکر می‌کنم آن‌ها هم به راحتی به سمت نقض برجام حرکت نکنند، در مسیر منطقی کار کنند و اجازه ندهند دیگران در مسیر تخریب جلو بروند.
  •  (در مورد طرح ممنوعیت همکاری تجاری با آمریکا) حق طبیعی نمایندگان است که هر سوالی داشته باشند و هر اقدامی را انجام دهند. در مورد تجارت با آمریکا ما در حد مشخص و محدودی یک بخشی از اقلام را وارد یا صادر می‌کردیم و رقم قابل اعتنایی نیست و این بحث مجلس، یک سیگنال برای طرف آمریکایی است و صبر می‌کنیم و شاهد روندهای آتی خواهیم بود.
  • (در مورد مذاکرات روسیه با ایران مبنی بر استفاده مجدد این کشور از پایگاه نوژه همدان) همکاری ما و روسیه همکاری عمیقی است و منافع مشترک داریم و در گذشته هم تجربه کردیم و به آن ادامه می‌دهیم.در شرایط فعلی نیاز به اقدامی در رابطه با استفاده روسیه از پایگاه نوژه نداریم اما اگر نیاز باشد بر اساس اطلاع قبلی و تفاهم‌های صورت گرفته همکاری خواهیم کرد.همکاری‌های ما و روسیه رو به جلو است و با دقت و منظم و با سرعت لازم پیش رفته است. این مسیر ادامه خواهد داشت و ما همکاری‌های خود را در حوزه‌های دفاعی خواهیم داشت.
  • (در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات عربستان در یمن و اظهارنظر روزنامه گاردین) بسیاری از موسسات اروپایی در مورد جنایات جنگی عربستان سخن گفتند. عربستان یکجانبه و به طور فجیع مردم بیگناه را هدف قرار داده است لذا اظهارنظر روزنامه گاردین مبنی بر اینکه اتفاق حقوق بشری در یمن صورت نگرفته، حرف نادرستی است و اگر چنین نوشته شده، یک طنز سخیف است.
  • اینکه بتوانیم با پول ملی با کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردار هستند کار کنیم، از گذشته مطرح بوده و هنوز هم هست اما در عمل خیلی اجرایی نشده اما گفتگوها در این باره ادامه دارد. آنچه که امروز ترکیه مطرح می‌کند، دارای یک کلان‌نگری و ایده‌ای قابل استقبال است.
  • با توجه به تفاهمی که بین ایران و 5+ 1 ایجاد شد، بخشی از موضوعات که در روند توافق تداخل ایجاد می‌کرد، غیرفعال است اما اگر آن بخش غیرفعال، اجرایی شود، همان سنگ قبری است که آمریکایی‌ها بر برجام خواهند گذاشت.هیچ اقدام منفی آمریکا را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت و این کشور باید پاسخگوی همه خسارت‌های ناشی از بدعهدی خود باشد.تغییرات در دولت‌ها تغییری در معاهدات و توافقات صورت گرفته ایجاد نمی‌کند و تأثیری در روابط ما ایجاد نیز نمی‌کند چه در کره چه در فرانسه و چه در هر جای دیگر.
  • ارتباط دادن بحث اوپک با آنچه در آمریکا اتفاق افتاده را نمی‌پسندم. گروهای تندرو در آمریکا و اسرائیل می‌خواهند تلاش کنند تا دولت جدید را در مقابل ایران قرار دهند و تصور می‌کنند ایران در نقض برجام پیش‌قدم می‌شود و ایران را در جامعه جهانی مقصر جلوه دهند.
  • در روزهای آینده، تشکیل جلسه کمیته نظارت بر برجام را خواهیم داشت و منتظر نتیجه جلسه خواهیم بود. بعد از آن یکی از راهکارها بردن موضوع به کمیسیون حل اختلاف است که یکی از ابزارهای پیش‌بینی شده در برجام است. البته تاریخ دقیقی مشخص نکردیم و منتطر نتیجه کمیته نظارت و تصمیمات اتخاذ شده هستیم.
  • تحول خاصی در مورد روابط ما با کانادا ایجاد نشده است. این امر الزاماتی دارد که بخش مهمی از آن‌ها حقوقی است و تا انجام نشود به این روابط خوشبین نیستیم.
  • هنوز تيم رئيس جمهور جديد به صورت رسمی كارش را آغاز نكرده و تا زمانی كه به صورت رسمی در كاخ سفيد حضور نيابند، در مورد برجام بين ايران و آن‌ها مباحثی مطرح نمی‌شود.
  • در مورد دولت انگلیس، خبر موثقی مبنی بر اینکه این کشور در مورد برجام سم‌پاشی می‌کند ندارم. آن‌ها به دنبال منافع خود هستند و می‌توانند عناد خود را داشته باشند.  البته این‌ها مانع داشتن ارتباط نیست اما در مورد سم‌پاشی‌های این کشور در مورد برجام اطلاع ندارم.
کد خبر 354530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha