الهام مصدقی راد: طرح جمع‌آوری و ساماندهی دوباره زنان معتاد متجاهر تهران به‌زودی آغاز خواهد شد.

 طرحي كه نخستين‌بار سال گذشته با همكاري شهرداري، بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، قوه‌قضاييه، نيروي انتظامي و وزارت بهداشت اجرايي شد و تنها در حوزه زنان، حدود 600زن معتاد را روانه كمپ ترك اعتياد كرد. قرار است به‌زودي اين طرح دوباره آغاز شود و با همكاري بيش از پيش شهرداري و بهزيستي شرايط ساماندهي و ترك زنان معتاد فراهم‌ آيد.

در آخرين جلسه ميان اين دو دستگاه و استانداري و فرمانداري تهران طي تفاهمنامه‌اي ميان شهرداري و بهزيستي استان تهران مقرر شده شهرداري براي كمك به بهزيستي زيرساخت‌‌ و هزينه نگهداري و درمان حدود 400زن معتاد را آماده و پرداخت كند. بهزيستي استان تهران هم مسئوليت نگهداري، ترك، ‌ارائه خدمات مشاوره و مددكاري اين افراد را در مراكز تحت پوشش خود عهده‌دار مي‌شود. همچنين به گفته رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري دو مكان مجزا هركدام با ظرفيت 200نفر براي نگهداري زنان معتاد و كارتن‌خواب درنظر گرفته و مسئولان بهزيستي و استانداري نيز از آنها بازديد كرده‌اند و قرار است نظر نهايي خود را در مورد مطلوبيت اين دو مكان اعلام كنند. وي تأكيد مي‌كند: «بعد از اعلام نظر، شهرداري كار را آغاز خواهد كرد و با در اختيارگذاشتن خودروهاي گشت، زنان معتاد را از سطح خيابان و معابر جمع‌آوري خواهد كرد. چون چهره ايجاد شده در شهر قابل‌قبول نيست.»

حميدرضا شمسي، معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي استان تهران نيز به همشهري مي‌گويد قرار است در اين دو مكان كه از استانداردهاي نسبتا خوبي هم برخوردار است تيم‌هاي نگهداري و درمان با تأييد بهزيستي فعاليت كنند در واقع سازمان‌هاي مردم‌نهاد كار را زيرنظر بهزيستي در دست خواهند گرفت كه به‌گفته وي اين روش تجربه خوب و موفقي در دنيا محسوب مي‌شود.

اجراي دوباره اين طرح با تفاوت‌هايي نسبت به گذشته پيش خواهد رفت، تجربه همكاري سازمان‌هاي مربوط به كاهش آسيب‌ها هم‌اكنون افزايش يافته و تلاش خواهند كرد نقاط ضعف سال‌گذشته را تكرار نكنند. به جز اين، ‌ماه گذشته با راه‌اندازي مجتمع فوريت‌هاي خدمات اجتماعي كه به پيشنهاد شهرداري تهران تشكيل شد، تمامي اين دستگاه‌ها در اتاق فكر مشتركي كنار يكديگر قرار گرفته‌اند تا در كمترين زمان بهترين نتيجه را به‌دست بياورند و تلاشي براي متحد كردن و نزديك كردن اقدامات شبه‌جزيره‌اي محسوب مي‌شود. عيسي فرهادي، فرماندار تهران در زمان راه‌اندازي اين مجتمع تأكيد كرد كه وظايف همه دستگاه‌ها مشخص است و بي‌ترديد با آغاز فعاليت اين مركز و نظارت سازمان بازرسي، ديگر بهانه‌اي براي عدم‌حضور نمايندگان دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت.

  • اعلام آمادگي شهرداري

طبق قانون مسئوليت ساماندهي زنان و كودكان آسيب‌ديده به‌عهده بهزيستي است و هيچ نهاد ديگري اجازه ورود به اين حوزه و نگهداري اين افراد را ندارد، شهرداري تهران نيز تنها در قالب مددسرا و سامانسرا اجازه نگهداري زنان را آن هم به‌مدت چندساعت محدود دارد. كمبود اعتبارات بهزيستي و مشكل بودجه اين سازمان اجازه فعاليت گسترده و مورد انتظار در اين حوزه را نمي‌دهد. اين مشكلي است كه بارها از سوي كارشناسان و فعالان حوزه آسيب‌هاي اجتماعي نيز عنوان شده و نيازمند توجه بيشتر مسئولان دولتي به تأمين اعتبارات اين سازمان است اما تا مسئولان بخواهند زنگ هشدار اين مشكل را كه سال‌هاست صدايش بلند شده، بشنوند، گستردگي آسيب‌هاي اجتماعي فراگيرتر از قبل شده و مشكلات را عميق‌تر خواهد كرد. سالانه آمار زنان معتاد و كارتن‌خواب، كودكان كار و كودكان متكدي و ديگر آسيب‌هاي اين دو قشر افزايش چشمگيري نسبت به قبل دارد. قديمي مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري مي‌گويد: «ما آمادگي لازم براي به‌عهده گرفتن مسئوليت قانوني ساماندهي و نگهداري زنان و كودكان آسيب ديده را داريم. اين اجازه قانوني نيازمند موافقت قوه‌قضاييه است، همانگونه كه در مورد مردان اين مجوز به شهرداري داده شده است.»

  • خانواده‌هايي كه همراه نيستند

مراكز بهاران براي بازگرداندن معتادان بهبوديافته راه‌اندازي شد تا آنها را به كمك متخصصان به زندگي، كار و مهارت و جامعه و خانواده بازگرداند. اما به‌گفته مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران، يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي موجود در اين مسير، همراهي و نقش خانواده‌هاي بهبوديافتگان است. برخي از خانواده‌هايي كه شايد سال‌ها اذيت شده و فشارهاي روحي بسياري را متحمل شده‌اند، حتي با بهبود حال عزيزانشان از پذيرفتن آنها واهمه دارند و اين بزرگ‌ترين آسيب براي بهبوديافتگان است، آسيبي كه شايد آنها را دوباره به اعتياد سوق دهد. معاون توسعه پيشگيري بهزيستي استان تهران نيز تأكيد مي‌كند، خلأ اصلي خروج بعد از ترك است كه مراكز بهاران تلاش براي پر كردن اين خلأ داشته‌اند اما تا همراهي خانواده‌ها نباشد اين طرح موفق نخواهد بود.

کد خبر 354459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha