مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

نظارت مجلس بر طرح تحول سلامت، با حضور وزیر رفاه در صحن علنی و پاسخ به ابهامات نمایندگان وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش همشهري، دو‌ماه پس از آنكه توسط كميسيون بهداشت مجلس اعلام شد، عبدالرضا مصري نماينده كرمانشاه از پاسخ وزير رفاه به سؤالش درباره هزينه‌هاي طرح تحول سلامت قانع نشده است، علي ربيعي به مجلس آمد تا در صحن علني و در حضور ساير نمايندگان پاسخگوي ابهامات طرح تحول سلامت باشد.

در ابتداي اين جلسه، محمد نعيم اميني‌فرد سخنگوي كميسيون بهداشت ضمن قرائت سؤال مطرح شده، با بيان اينكه اجراي طرح تحول سلامت در سازمان تأمين اجتماعي بيش از 10هزار ميليارد تومان هزينه داشته است، گفت: سؤالي كه آقاي ربيعي بايد پاسخ بدهد اين است كه علت اجبار وزارت رفاه به اجراي اين طرح چيست؟

وي به بخش ديگري از اين سؤال نيز اشاره كرد و گفت: طرح تحول سلامت كه توسط وزارت بهداشت انجام شده است و منابع آن از محل يارانه‌ها و يك درصد ارزش افزوده تأمين شده است و پس از آن نيز تعرفه‌هاي اين بخش به‌شدت افزايش داشته است لذا علت اينكه هزينه افزايش تعرفه‌ها براي بخش دولتي توسط دولت تأمين شده و براي تأمين اجتماعي تأمين نشده است چيست؟

  • آمارهاي وزير رفاه از طرح تحول

علي ربيعي كه پيش از اين نيز بارها با حضور در كميسيون بهداشت از عملكرد وزارتخانه خود دفاع كرده بود، ديروز هم به بيان آمارهايي پرداخت و از اين طرح دفاع كرد. وي با بيان اينكه سهم بيماران از جيب خود در دولت گذشته 54.8درصد بود كه در دولت يازدهم اين سهم به كمتر از 10درصد رسيد، گفت اجراي طرح تحول آن قدر مشكل است كه نظام سلامت آمريكا نتوانست آن را انجام دهد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه هزينه بيماري در كشور آنچنان بالااست كه مي‌تواند درصورت بروز، يك خانواده را به زير خط فقر ببرد، گفت: پوشش بيمه سلامت براي 10ميليون نفر، كاري بود كه آرزوي امام راحل بود و همچنين آرزوي رهبر معظم انقلاب اسلامي است.

  • انتقادات وزير اسبق از وزير فعلي

با پايان بخش اول صحبت‌هاي علي ربيعي وزير رفاه، عبدالرضا مصري وزير اسبق رفاه و نماينده فعلي كرمانشاه پشت تريبون قرار گرفت. وي سخنان خود را با انتقاد از بي‌قانوني در طرح تحول آغاز كرد و با اشاره به اينكه هيچ بند قانوني و مصوبه‌اي براي اجراي طرح تحول سلامت وجود ندارد، از تبعيت وزارت رفاه از طرحي كه به گفته او باعث ورشكستگي بيمه‌ها شده، انتقاد كرد.

مصري افزود: شما تكاليف برنامه پنجم در حوزه سلامت را انجام نداده‌ايد. پزشك خانواده را اجرا كنيد، نظام ارجاع را ايجاد كنيد، گايد‌لاين‌ها را بدهيد و راهنماهاي باليني را ارائه دهيد، سطح‌بندي خدمات وظيفه شما بوده است، يكپارچگي بيمه‌ها وظيفه شما بوده است و استقرارسامانه پرونده الكترونيك وظيفه شما بوده است. 5سال هم قانون وقت داده تا سامانه اطلاعاتي متمركز پزشكي راه‌اندازي شود و وزارت رفاه موظف بوده كه ظرف 2سال خدمات بيمه سلامت را يكپارچه با سامانه اطلاعاتي و پرونده الكترونيك انجام دهد اما هنوز انجام نشده است.

عضو كميسيون برنامه مجلس با اشاره به اينكه تمام قوانين را بررسي كرده‌ايم و اثري از اين قانون طرح تحول در قوانين ما وجود ندارد، گفت: كاري كه بيش از 30هزار ميليارد تومان تحميل منابع مالي به كشور تحميل كرده يك بند قانوني در موردش وجود ندارد.شما به جاي اينكه تكاليف قانوني را انجام دهيد چه كار كرده‌ايد؟

مصري با اشاره به معطل بودن قانون پزشك خانواده و نظام ارجاع و اجراي طرح هزينه‌بري همچون طرح تحول گفت: به‌طور مثال سال 91، 23درصد تعرفه جراحي بالا رفت؛ سال 92، 18.9درصد به آن اضافه شد و سال 93، به‌عنوان طرح تحول 120درصد تعرفه جراحي را افزايش دادند و يا تعرفه‌هاي هتلينگ هم كه در اين 3سال، 571درصد افزايش يافته است. بعد آقاي وزير گفته‌اند كه افتخار مي‌كنم اين تعرفه‌ها را برده‌ام در هيأت وزيران و با ضريب 2k آنها را دوبرابر كرده‌اند. اين كار، صيانت از حقوق بيمه شد‌گان است؟

وي افزود: اين رشد در تعرفه‌ها مخالف سياست‌هاي ضد‌تورمي دولت است. مصري افزود: شعار دولت كنترل تورم بوده و مي‌گويد آن را به زير 10درصد رسانده و يك رقمي كرده است؛ اما مشخص شده كه سال 93تعرفه جراحي را120درصد افزايش داده‌ايم، هتلينگ را 80درصد افزايش داده‌اند و ويزيت پزشك متخصص را 60درصد افزايش داده‌اند.

  • خطا كرده‌ايم اما اصلاح مي‌كنيم

بعد از پايان صحبت‌هاي مصري، ربيعي دوباره به پشت تريبون آمد و ضمن قبول اشتباهات طرح تحول سلامت با بيان اينكه ادعاي بي‌نقصي در اجراي طرح تحول سلامت ندارم، گفت: خطا كردم، اما كار بزرگي انجام دادم. روش‌هايي در اجراي طرح بود كه در حال اصلاح آن هستيم.

وي افزود: بدون ايجاد زيرساخت‌ها كار را در بيمه‌ها شروع كرده‌ايم و هزينه‌هايي ايجاد شد كه نتوانستيم سهم خود را به سرانجام برسانيم. در پايان اين جلسه، مصري با بيان اينكه از اظهارات وزير قانع شده ولي ترجيح مي‌دهد با تبادل‌نظر مشكلات حل شود، از راي‌گيري براي دريافت كارت زرد توسط ربيعي جلوگيري كرد.

کد خبر 354458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha