مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

پس از اینکه خبرگزاری رویترز در گزارشی از سازمان بهداشت جهانی دام درباره شیوع آنفلوآنزای مرغی در ایران مطلبی منتشر کرد، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هشدار داد که به پرنده‌های مرده در سطح شهر دست نزنید.

دكتر محمدمهدي گويا، رئيس اين مركز گفت: اگر پرنده مرده‌اي را ديديد فورا به سازمان دامپزشكي (3- 88953400) اطلاع دهيد. فعاليت يك ويروس آنفلوآنزاي جديد به نام H5N8 كه تاكنون فقط در پرندگان ايجاد بيماري كرده، در مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي رصد مي‌شود. نام ويروس آنفلوآنزاي پرندگان H5N8 است و يكي از ويروس‌هاي نسبتا جديد آنفلوآنزا به شمار مي‌آيد.

محمدمهدي گويا گفت: اين ويروس، پرندگان را مبتلا مي‌كند اما تا كنون مورد ابتلاي انساني آن ديده نشده است. ولي نمي‌توان احتياط را در اين مورد از دست داد؛ بنابراين تمام اقداماتي كه در مورد ساير ويروس‌هاي آنفلوآنزاي پرندگان بايد انجام شود، براي اين بيماري نيز صورت مي‌گيرد؛ يعني تمام كساني كه با اين پرندگان در تماس بوده‌اند تحت مراقبت قرار مي‌گيرند، واكسينه مي‌شوند و هر نوع علائمي از بيماري كه در آنها ديده شود از نظر ابتلا به آنفلوآنزا مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي در پايان يادآور شد: سازمان دامپزشكي دستورالعمل‌هاي ويژه‌اي را در اختيار صاحبان مرغداري‌ها و كساني كه با پرنده سر و كار دارند، قرار داده است.شيوع آنفلوآنزاي حاد پرندگان در ماه‌هاي گذشته در برخي كشورهاي اروپايي نيز تأييد شده است. اين ويروس از سال‌2010 ابتدا در قسمت‌هاي جنوب شرق و شرق آسيا شناسايي شد.

تنها يك نوع از بيماري آنفلوآنزاي طيور است كه مي‌تواند به انسان منتقل شود كه به آن H5N1 مي‌گويند. ازجمله راه‌هاي انتقال اين بيماري بين انسان و طيور، ارتباط مستقيم انسان با پرنده بيمار يا لاشه اين حيوانات است. سازمان بهداشت جهاني دام احتمال انتقال اين بيماري به انسان را كم اعلام مي‌كند اما درصورتي كه فرد دچار اين بيماري شود با درصد بالا به مرگ وي منجر مي‌شود.

هفته گذشته سازمان بهداشت جهاني دام با اشاره به گزارشي كه وزارت جهادكشاورزي ايران منتشر كرده بود، اعلام كرد كه 2مرغداري در تهران مبتلا به آنفلوآنزاي مرغي با سويه H5N8 شده است. در اين گزارش آمده بود: شيوع آنفلوآنزا باعث كشته شدن 5هزار و 600مرغ از كل 283هزار و 500 مرغي شده كه در اين مرغداري نگه‌داري مي‌شده است، بقيه مرغ‌ها براي جلوگيري از شيوع در كشتارگاه‌ها كشته شده‌اند.

اين در حالي است كه وزارت جهادكشاورزي ايران به سازمان بهداشت جهاني دام گزارش داده است كه بررسي‌ها براي رديابي منشا آلودگي در حال انجام است تا جلوي انتشار آن به ديگر مناطق گرفته شود.پس از انتشار اين خبر معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي كشور به ايرنا گفت: براساس نتايج آزمايشگاهي به‌دست‌آمده اين نوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان با تيپ H5N8 و مشابه ويروس در گردش در اروپا است. در همين ارتباط عمليات معدوم‌سازي‌ گله‌هاي آلوده، پاكسازي و ضدعفوني واحدها به شكل بهداشتي و در حداقل زمان ممكن صورت پذيرفته است.

کد خبر 353944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha