شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - فرانک عطیف: هنگامی که ماجرایی رخ می‌دهد بیشتر چشم‌مان به دنبال فرد دیگر یا سازمانی است تا ببینیم مسئولیتش را انجام داده یا نه و در این بین به خصوص در بحث مسائل شهروندی بد نیست یادمان باشد گاهی خودمان هم به عنوان یک شهروند مسئول‌ایم.

برف

هميشه از كودكي تا به حال وقتي برف آمده و با صحنه‌هاي برف‌هاي انباشته در مقابل خانه‌ها و پياده‌روها و يخ‌زدگي معابر روبه رو شده‌ام يك موضوع ثابت ذهنم را مشغول كرده و اغلب اذيت شده‌ام كه چرا خيابان‌هايمان‌ تصويري ناخوشايند به خود مي‌گيرد و براي عبور و مرور افراد پياده تبديل مي‌شوند به يك صحنه كارزار.

درست كه در اين مواقع مسئولان شهري بايستي كارشان را به بهترين وجه انجام دهند و حواسشان به پاكسازي معابر باشد اما هيچ شده فكر كنيم خودمان به عنوان ساكنان اين شهر آيا مسئوليتي داريم يا نه؟

دوران كودكي‌ام با يك ايده‌ال سر شد. يكي از بستگان كه ساكن يك كشور اروپايي است درباره شيوه‌هاي زندگي و برخي قوانين محل زندگي‌اش صحبت مي‌كرد و در اين بين به قانوني اشاره كرد كه هنوز كه هنوز است مدام در ذهنم مي‌چرخد.

ماجرا از اين قرار است كه در محل زندگي آنها هنگام بارش برف اگر شهروندان مقابل منزل‌شان را تميز نكنند و برف و يخ اطراف خانه آنها (جلوي در و كنار ديوار ) سبب شود فردي سُر بخورد و آسيب ببيند، صاحب ملك موظف است طبق قانون هزينه‌هاي درمان شخص آسيب‌ديده را بپردازد و اگر اين آسيب‌ديدگي منجر به بروز مشكلي مادام‌العمر شود كه فرد نتواند بي‌دردسر و مثل قبل كار و زندگي كند آن صاحب ملك موردنظر بايستي تا آخر عمر تاوان بي‌توجهي‌اش به پاك كردن برف و يخ را بپردازد.

اين موضوع قطعا فقط صاحبان خانه‌ها را شامل نمي‌شود و صاحب ملك مي‌تواند صاحب يك فروشگاه يا سازمان و موسسه باشد.

شايد برخي فكر كنند اين ديگر چه قاوني است چه‌قدر سخت گرفته‌اند به طفلكي مردمي كه اهميتي به دور و برشان و ديگران نمي‌دهند.اما اگر كمي واقع‌بين باشيم و روز‌هاي برفي را كه اين سال‌ها زياد نبوده‌اند، و نوشتن يادداشتم را شايد به همين خاطر هر سال موكول كرده‌ام به وقتي ديگر، جلوي چشم‌مان چندين بار به تصوير دربياوريم؛ بعد بپذيريم كه ممكن است شهر ما و شهرهاي ديگر به چنين قانوني نياز دارد.

چند لحظه چشمان‌‌تان را ببنديد و تصور كنيد وارد خيابان فرعي و كوچه‌اي شده‌ايد، شبيه اغلب كوچه و خيابان‌هاي برفي اين روزهاي شهرمان. نه مي‌توانيد از پياده‌رو مسيرتان را طي كنيد نه از وسط خيابان؛ چون هر دو پر است از برف و يخ.

يا از مقابل فروشگاه‌هايي با مشتري زياد يا ساختمان هاي اداري و ورزشي رد بشوي و چشمانت از حدقه بيرون بزند كه اين همه برف و يخ مقابل محلي كه پر رفت‌و‌آمد است، چه مي‌كند؟!! درست مثل آن‌چه صبح امروز شنبه ششم آذر در چهار راه پارك‌وي ديدم.

اين موضوع كه ما خودمان هم مسئول‌ايم هرگز سبب نمي‌شود فراموش كنيم مسئولان شهري بايستي كارشان را به درستي انجام بدهند. كم‌كاري مسئولان هرگز و هيچ زماني توجيه‌پذير نيست.اما بايد واقع‌بين باشيم و بپذيريم قرار نيست هيچ سازمان دولتي و شهري در هيچ جاي دنيا برف و يخ مقابل و اطراف همه ساختمان شركت‌ها، موسسه‌ها، فروشگاه‌ها و منزل‌ها را در هر كوچه و خياباني پاك و تميز كند.ما هم مسئول‌ايم.

کد خبر 353706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha