همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به تولید نوعی جدید از ماهیچه‌های مصنوعی شده‌اند که از جنس فیبرهای نایلونی است تا شاید روزی بتوان با استفاده از آنها به روبات‌های انسان‌نما چهره‌ای واقعی‌تر بخشید.

نایلون

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اين فناوري جديد برخلاف فناوري‌هاي پيشين بسيار ارزان‌قيمت و ساده‌است، از اين رو به گزينه‌اي قابل‌اجراتر با قابليت انعطاف‌پذيري، حركت و خودترميمي تبديل خواهد شد.

محققان دانشگاه MIT در اين رويكرد جديد فيبرهاي نايلوني را حرارت و شكل داده‌اند تا اين ماهيچه‌هاي مصنوعي در انقباض و كشش توانايي بيشتري داشته‌باشند. در اين تكنيك، نخ نايلوني ماهيگيري به اندازه‌اي فشرده مي‌شود كه سطح مقطع آن از حالت دايره‌اي به حالت مستطيلي تغيير شكل دهند.

با استفاده از گرما، كه از تركيبي از گرماي ناشي از مقاومت الكتريكي، واكنش‌هاي شيميايي و پرتوهاي ليزري ايجاد مي‌شود، محققان توانستند سيم را در مسيري مدرو و مسيري 8 مانند به حركت درآورند.

خميدگي سيم به واسطه تمايل طبيعي نايلون در كوتاه شدن طولي و پهن شدن شعاعي پس از دريافت گرما رخ مي‌دهد. محققان دريافتند زماني كه يك سمت فيبر حرارت مي‌بيند، با سرعتي بالاتر از سرعت انتقال گرما به سوي ديگر آن منقبض مي‌شود از اين رو حركت خم شدگي ايجاد مي‌شود.

براساس آزمايش‌هاي اوليه،‌ اين ماهيچه‌هاي نايلوني براي اجراي 17 چرخه خميدگي و كشش در ثانيه و 100 هزار چرخه كلي مناسب هستند. علاوه براينكه چنين ماده‌اي مي‌تواند به روبات‌ها طول عمر بالايي ببخشد، در ديگر موراد از جمله تجهيزات زيست‌پزشكي، پزشكي و صنعتي نيز مي‌تواند كارايي داشته‌باشد.

كارايي ديگري كه دانشمندان براي اين ماده متصور شده‌اند، استفاده در بدنه خارجي خودروها است تا بتوانند خود را به شكل‌هايي آيروديناميك تغيير دهند. همچنين اين مواد در صنعت پوشاك، كفش‌هايي با بند‌هاي خودكار و لباس‌هايي كه با شكل و سايز بدن هماهنگ مي‌شوند، نيز كارايي خواهند داشت.

کد خبر 353677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha