همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: مردم نگران نباشند، ویروس H۵N۸ فقط پرندگان را مبتلا می‌کند و تا به حال مورد ابتلای انسانی حتی در جهان در این مورد مشاهده نشده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت

دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهري آنلاين افزود: نام ویروسي كه از آن نام برده شده است، نوعي از ويروسي نسبتا شديد با عنوان H5N8 است كه یکی از ویروس‌های جدید آنفلوآنزا مي‌باشد كه تنها پرندگان را مبتلا و در آن‌ها ايجاد بيماري مي‌كند. آنفلوانزاي ‌پرندگان چندين نوع است و آن نوعي كه در سال‌هاي گذشته مطرح بوده و به انسان قابل انتقال بوده H5N1 است نه اين نوع از ويروس.

به گفته اين مقام مسئول، ویروس H5N8، براي اولين بار در سال 2014 در مناطقي از جنوب شرق و شرق آسیا شناسایی شده است ودر حال حاضر هم در چندين كشور اروپايي و آسيايي مشاهده شده است.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در عين حال گفت: برخلاف آنچه كه گفته شده اين ويروس در پايتخت مشاهده و شناسايي نشده بلكه در اطراف تهران شناسايي شده است كه البته آن‌هم در حال كنترل است.

دكتر گويا در عين حال تاكيد كرد: گرچه ويروس H5N8 انسان را مبتلا نمي‌كند اما بايد احتياط‌هاي لازم را انجام داد به همين دليل از مردم مي‌خواهيم كه اگر با لاشه پرندگان مواجه شدند از دست زدن به آن خودداري و مراتب را به ادارات دامپزشكي اعلام و گزارش دهند.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت تصريح كرد: هر اقدامي كه در مورد سایر ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان باید انجام شود، برای این نوع از ويروس هم انجام می‌گیرد بنابراين، تمام افرادي که با پرندگان در تماس هستند، تحت مراقبت قرار می‌گیرند، واکسینه می‌شوند و هرنوع علایمی از بیماری که در آن‌ها دیده شود از نظر ابتلا به آنفلوآنزا بررسي مي‌شود.

گويا البته اين مهم را تاكيد كرد كه گرچه ويروس H5N8تنها پرندگان را درگير مي‌كند و ابتلاي انساني حتي در جهان را هم ندارد اما احتمال اينكه در آينده ويروس تغيير كند و توانايي ابتلا به انسان را داشته باشد وجود دارد، بنابراين بايد مراقب بود و احتياط كرد.

به گزارش همشهري آنلاين، سازمان دامپزشکی کشور هم دوم آذر ماه در اطلاعيه اي كه ايسنا منتشر كرد، اعلام نمود:لازم است تولیدکنندگان واحدهای پرورش طیور صنعتی با تشدید ضوابط امنیت زیستی، اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از ورود آلودگی به مزارع انجام دهند و از آنجاکه پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود آلودگی به کشورها مطرح هستند و می‌توانند طیور روستایی را آلوده کنند، از کلیه مردم تقاضا می‌شود ضمن اعلام گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها و قبل از اطمینان از سلامت آن جدا خودداری کنند.

 در  بخش ديگري اين اطلاعيه آمده است: بدیهی است سازمان دامپزشکی کشور به صورت شبانه روزی نظارت کامل خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال کرده و شهروندان می‌توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر و تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.

کد خبر 353508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha