سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان اروپا دوباره از ترکیه که نامزد ورود به اتحادیه اروپاست انتقاد کرد.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین از استراسبورگ گزارش کرد، در گزارشی که کمیته خارجی پارلمان اتحادیه اروپا شب گذشته (دوشنبه) با اکثریت آرا آن را تایید کرد، آمده است که روند اصلاحات در ترکیه کند شده است.
بر اساس این گزارش، پیش از هر چیز، در زمینه آزادی بیان و مذهب و همچنین حمایت از اقلیت‌ها در این کشور پیشرفت اندکی حاصل شده است.
این کمیته همچنین این درخواست کهنه را از ترکیه تکرار کرد که آنکارا باید هر چه سریع‌تر به عادی‌سازی روابطش با قبرس بپردازد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا از آنکارا خواسته تا تصدیق کند به کشتار ارمنی‌ها پرداخته است.
کلاوس هنش، نماینده حزب سوسیال دموکرات و رییس پیشین پارلمان اروپا گفت که کمیته خارجی این پارلمان با چنین متنی به انتقادش از ترکیه شدت بخشیده است.
به این ترتیب تمام تلاش‌ها برای آسان کردن ورود ترکیه به اتحادیه اروپا کنار گذاشته شده‌اند. قرار است در پایان ماه سپتامبر این گزارش از سوی تمام اعضای پارلمان اروپا مورد بررسی قرار گیرد.
کارمیل اورلینگز، تهیه کننده این گزارش که یک دموکرات مسیحی هلندی است، گفت مساله ورود ترکیه به اتحادیه اروپا مورد تردید قرار نگرفته است. فقط این کمیته بار دیگر تصریح کرده است که هیچ حالت خودکاری برای ورود به اتحادیه وجود ندارد و امکان خروج از مذاکرات نیز می‌تواند وجود داشته باشد.
اورلینگز تاکید کرد: "تغییرات بسیاری مورد نیاز است. ما برای ترکیه پیامی روشن ارسال کرده‌ایم."
برند پوسلت، نماینده سوسیال مسیحی‌ها در پارلمان اروپا نیز این گزارش را "مدرکی مخرب درباره توسعه ترکیه" خواند و افزود، روند اصلاحات در این کشور نه تنها به بن بست برخورده است، بلکه روندی ارتجاعی را طی می‌کند.
با این حال،‌ یوست لاگندییک، عضو هلندی سبزها در پارلمان اروپا به این موضع کمیته خارجی انتقاد کرد و علیه آن موضع گرفت.
وی گفت: پارلمان اروپا هر ساله خواسته‌هایش از ترکیه بیشتر می‌شود. این حرکت چنین برداشتی را ایجاد می‌کند که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد این کشور را درون خود راه بدهد.

کد خبر 3535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز