دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

با وجود تکالیف موجود در قانون نظام صنفی و سایر اسناد بالادستی برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان محصولات صنعتی، سهم بیش از ۹۰درصدی گوشی تلفن همراه قاچاق از بازار مصرف کشورمان، ارائه خدمات پس از فروش به حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون گوشی هوشمند بدون گارانتی خریداران را با مشکل مواجه کرده است.

تلفن همراه

علاوه بر گوشي‌هاي فاقد گارانتي معتبر، گوشي‌هاي مختلفي نيز هستند كه مدت گارانتي آنها به پايان رسيده و درصورت افزودن اين تعداد گوشي به فهرست گوشي‌هاي فاقد گارانتي، اكنون چندين ميليون گوشي در كشور وجود دارد كه هنگام بروز مشكل، پيدا كردن تعميركاري مناسب براي آن‌ تبديل به يك معضل شده است. اين شرايط موجب شده تا براساس تحقيقات اتحاديه تجهيزات مخابراتي حتي درصورتي كه بحث قاچاق گوشي‌هاي موبايل برطرف شود حداقل طي ۲ تا ۳ سال آينده نيز گوشي‌هاي فاقد گارانتي وجود خواهد داشت كه نيازمند ارائه خدمات است.

با توجه به آشفته‌بازار موجود در خدمات پس از فروش گوشي‌هاي تلفن همراه به‌نظر مي‌رسد ساماندهي تعميركاران خياباني فاقد تخصص و تجهيزات لازم براي شهروندان همچنان مشكل‌ساز خواهد بود.به گزارش ايسنا، مراجعه به تعميرگاه‌هاي غيرمجاز نيز در موارد مختلف براي مردم مشكلات متعدد ايجاد مي‌كند؛ به‌عنوان مثال ممكن است در مواردي قطعات غيراصلي براي تعمير گوشي مورد استفاده قرار گرفته و براي آنها هزينه قطعه اصلي دريافت شود.

گاهي نيز ممكن است هزينه‌هاي چندبرابري از مشتري دريافت شده و حتي دستگاه‌ها بدون آزمايش كنترل كيفيت، تحويل مشتري شده و پس از مدتي بسيار كوتاه دوباره دچار مشكل شوند. همچنين در مواردي هزينه تعويض قطعاتي مانند ال‌سي‌‌دي با قيمت‌هايي بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان انجام مي‌شود اما تعميركاران براي اين قطعات هيچ گارانتي ارائه نكرده و اين احتمال وجود دارد كه فرد پس از مدتي بار ديگر با هزينه بالا مجبور به تعميرات مجدد شود. حتي گاهي بهتر آن است كه اصلا براي تعمير يك گوشي هزينه‌اي صرف نشود.

  • لزوم طبقه‌بندي تعميركاران

رئيس اتحاديه تجهيزات مخابراتي نيز با تأكيد بر لزوم طبقه‌بندي تعميركاران تلفن همراه، اين موضوع را از برنامه‌هاي آتي اتحاديه مذكور دانسته و اعلام كرد: به‌طور طبيعي در مورد گوشي‌هاي تلفن همراه كه داراي گارانتي هستند فرد در مدت زمان گارانتي نبايد هزينه‌اي براي تعمير گوشي خود پرداخت كند. البته در اين زمينه شرايطي نيز وجود دارد كه گارانتي گوشي ابطال مي‌شود. غلامحسين كريمي، به ايسنا اعلام كرد: گاهي نيز ممكن است مدت زمان گارانتي به پايان رسيده باشد يا گوشي فاقد گارانتي باشد كه در اين موارد لازم است ميان سرويس‌دهنده و سرويس گيرنده توافقات لازم پيش از انجام كار صورت بگيرد.

از سوي ديگر ضروري است مردم از حقوق خود آگاه شوند تا بتوانند شرايط بهتري را تجربه كنند. وي به مردم توصيه كرد پيش از انتخاب تعميرگاهي براي تلفن همراه خود به مواردي مانند داشتن مجوز معتبر يا امكانات و تجهيزات مناسب تعميركاران توجه كنند. به گفته كريمي اكنون در كشور بالغ بر ۵۰‌ميليون گوشي هوشمند در دست مردم قرار دارد كه به هنگام تعمير آنها لازم است افراد، مجموعه‌اي معتبر را پيدا كنند.

  • طرح رجيستري در اغما

اجراي طرح رجيستري گوشي‌هاي تلفن همراه به‌عنوان شاه‌بيت طرح سازمان تعزيرات حكومتي براي تشديد برخورد با گوشي‌هاي قاچاق تلفن همراه در سطح بازار هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار داشته و گوشي‌هاي تلفن همراه قاچاق و فاقد گارانتي به‌راحتي وارد كشور شده و بدون هرگونه خدمات پس از فروش و گارانتي به مشتريان عرضه مي‌شود.

اجراي طرح تشديد برخورد با گوشي‌هاي تلفن همراه قاچاق در بازار توسط بازرسان تعزيرات و اصناف نيز گرچه منجر به جمع‌آوري برخي محموله‌هاي قاچاق و الزام برند آيفون به ثبت نمايندگي رسمي واردات شد(تا‌كنون 7شركت مجوز دريافت كرده‌اند) اما تأخير در اجراي طرح رجيستري زمينه تداوم عرضه قاچاق در بازار و نابساماني خدمات پس از فروش را فراهم كرده است. طرحي كه متولي اصلي اجراي آن وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است اما به‌دليل فراهم نبودن زيرساخت‌ها، حتي تا پايان امسال نيز وارد مرحله اجراي سراسري نخواهد شد.

کد خبر 353297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha