دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

با ممنوع‌شدن نمایش فیلم‌های هندی در سینماهای پاکستان، حالا شهروندان همسایه شرقی ایران می‌توانند به تماشای برخی از بهترین فیلم‌های کارنامه سینماگرانی چون عباس کیارستمی و اصغر فرهادی بنشینند.

سینما

به گزارش همشهري، با وجود محبوب‌بودن فيلم‌هاي باليوودي در پاكستان، بالا گرفتن تنش در روابط سياسي ميان اين دوكشور فرصت را در اختيار آثار سينمايي تركيه و ايران قرار داد تا در سالن‌‌هاي تاريك شهرهاي بزرگ و كوچك پاكستان روي پرده بروند. اين يك خبر خوشحال‌كننده براي سينماداراني است كه شايد در چند دهه اخير چيزي جز محصولات باليوود براي عرضه به مخاطبان خود نداشتند و حالا مي‌توانند به اكران بهترين‌هاي سينماي ايران افتخار كنند.

«درباره الي»، «جدايي نادر از سيمين» و «طعم گيلاس» زنده‌ياد كيارستمي فيلم‌هايي هستند كه در يك هفته اخير در پاكستان به نمايش عمومي درآمده‌اند. هر چند نمايش اين 3 فيلم تحسين‌شده محدود بوده اما همين هم حسابي به مذاق تماشاگران پاكستاني خوش آمده و رسانه‌هاي اين كشور شرقي را به تحسين سينمايي واداشته كه جزو بهترين‌هاي دنياست. نويسنده سايت اخبار يكشنبه در گزارشي با عنوان «لذت‌هاي پارسي» به معرفي فيلم‌هاي ايراني پرداخته است.

به نوشته اين سايت، طعم گيلاس كه نخستين و تنها فيلم ايراني برنده جايزه نخل طلايي بهترين فيلم از جشنواره كن است، از سوي اروپايي‌ها بيشتر تحويل گرفته شد تا آمريكايي‌ها، اما ديدن آن براي تماشاگران آسيايي پس از حدود 20سال هنوز هم لذتبخش و سرگرم‌كننده است. نويسنده اخبار يكشنبه پاكستان با دادن 4 و نيم ستاره به طعم گيلاس، در پايان چنين نتيجه‌گيري كرده است:

«به اين ستاره‌ها دلخوش نكنيد و برويد فيلم را ببينيد». جدايي نادر از سيمين كه خارج از مرزهاي ايران با نام يك جدايي شناخته مي‌شود، تحسين‌شده‌ترين فيلم كارنامه پربار فرهادي است. يك جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان، يك نامزدي اسكار بهترين فيلمنامه، خرس طلايي بهترين فيلم از جشنواره برلين، گلدن‌گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان و بيش از 70 جايزه و 50 نامزدي ديگر از جدايي فرهادي فيلمي ساخته كه شايد به اين زودي‌ها در سياهه جوايز هيچ ‌فيلمي به پاي آن نرسد.

درباره الي هم يك درام روانشناسانه است كه آغازگر مسير بين‌المللي‌شدن فرهادي بود. اين فيلم در جشنواره پنجاه‌ونهم برلين جايزه خرس نقره‌اي بهترين كارگردان را برد و نماينده رسمي ايران در اسكار هشتادودوم بود. نويسنده پاكستاني معتقد است اگر كسي تحت‌تأثير جوايز و افتخارهاي جهاني فيلم‌هاي فرهادي قرار نمي‌گيرد، كافي است كمي به‌خودش زحمت بدهد و به تماشاي اين آثار درخشان در سالن تاريك سينما بنشيند.

کد خبر 353267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha