جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرطان خون جان رضا جهانی نوازنده تار از دیار قزوین را ستاند تا او در روز پنج شنبه به دیار باقی بشتابد.

مجید جهانی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از روابط عمومی اداره کل ارشاد قزوین رضا جهانی، نوازنده تار و سه تار در اثر ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. این هنرمند قزوینی که مدرس مجتمع فرهنگی - هنری کوثر الوند نیز بود، از سال ٧٧ شروع به آموختن موسیقی کرد و در کشورهایی چون روسیه، اسپانیا، الجزایر و فیلیپین به اجرای زنده پرداخته بود.

جهانی در آلبومی که به مناسبت بزرگداشت استاد فقید «اسماعیل خان مهرتاش» توسط گروه فاخته و با صدای فردین طاهری (از شاگردان استاد) ضبط شده، به عنوان نوازنده تار و نگارنده قطعات همکاری کرده و در شکل گیری این آلبوم نقش فعال داشته است. او مستقلاً گروه خجسته را در سال ۸۸ تأسیس نمود و تابستان همان سال اولین کنسرت از ساخته ها و تنظیم های خود را در قزوین برگزار کرد.

 رضا جهانی متولد ۱۳۶۱، قزوین در رشته‌های کاردانی آموزش انگلیسی و کارشناسی مترجمی تحصیل کرد. موسیقی را به شکل خودآموخته با ساز سه تار در سال ۷۷ آغاز کرد و در سال ۷۸ حدود سه ماه از حضور نادر نظری (از هنرآموختگان جلال ذوالفنون) بهره گرفت. یک سال بعد، در ۱۳۷۹، به تشویق حمیدرضا مقصودی تمرینات تار را نیز به همان شکل خودجوش آغاز کرد.

آشنایی با پژمان پارس‌مهر و پیوستن به گروه او – پژواک – از نقاط عطف زندگی هنری او بود و این همکاری تا پایان سال ۸۹ تداوم داشت. او تدریس و اجرای صحنه ای را از محل تولدش (الوند – قزوین) آغاز نمود. از سال ۸۵ تا ۸۹ در گروه فاخته نیز فعال بود. همکاری‌های کوتاه‌مدت بسیاری هم با گروه‌های مختلف از جمله پارس، ارغنون نو، فریاد، نواحی ایران، رها، عارفانه، گروه موسیقی مقامی مهرآیین و … در کارنامه او ثبت شده است.

او در حیات هنری خود کنسرت های مختلفی را با گروه‌های موسیقی در تالارهای بزرگ داخلی و برخی سفرهای موسیقایی خارجی برگزار کرد.

همشهری‌آنلاین درگذشت این نوازنده جوان را به خانواده و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

کد خبر 352964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha