چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: طی چند‌ماه گذشته توقف یا کاهش شدید عرضه برخی خودروهای تازه وارد مونتاژ داخل مانند انواع ساندرو و خودروهای برلیانس، هایما، رنو کپچر و... موجب دونرخی شدن و اختلاف قیمت ۲تا بیش از ۱۴میلیون تومانی این خودروها در بازار آزاد با کارخانه شده است.

خودرو

اين در حالي است كه براساس آيين‌نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت متولي نظارت و صدور مجوز فروش و پيش‌فروش خودرو است. در ماده5اين قانون تأكيد شده كه عرضه‌كننده خودرو موظف است قبل از اقدام به پيش‌فروش خودرو، مجوز مربوط شامل تعداد خودروي قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت كند.

  • تشديد فاصله قيمتي تازه واردها

عرضه دو نرخي خودروهاي تازه‌وارد مونتاژ داخل با پيش‌فروش نيم ساعته محصول مشترك رنو و سايپا(ساندرو استپ وي) آغاز شد و قيمت اين خودرو را از 52ميليون تومان مصوب به بيش از 65ميليون تومان در حاشيه بازار افزايش داد، متعاقب آن برخي خودروهاي پرتقاضاي مونتاژ داخل يا وارداتي مانند هايما و برليانس و محصولات رنومانند كپچر به‌دليل توقف يا عرضه قطره‌چكاني شكاف قيمت چند ميليون توماني در بازار را شاهد بود كه با شكايت مشتريان به شوراي رقابت، مسئولان سايپا وعده افزايش عرضه ساندروي استپ وي براي حذف قيمت‌هاي حاشيه بازار را مطرح كردند؛ وعده‌اي كه هنوز هم محقق نشده است. با وجود اين سايپا اخيرا با توقف عرضه 2 خودروي ساندرو (دنده معمولي و اتوماتيك) و برليانس زمينه افزايش قيمت 2تا 2.5ميليون توماني اين خودروها در بازار را فراهم كرده است.

به گزارش فارس، طي 20روز گذشته سايپا، عرضه ساندروي اتوماتيك سفيد را متوقف كرده كه باعث افزايش 2.5ميليون توماني قيمت اين خودرو و رسيدن قيمت آن از 51به 52.5ميليون و نرخ 53ميليون توماني قيمت نقره‌اي اين خودرو در بازار شده است اما قيمت مصوب كارخانه اين خودرو 49ميليون تومان است. همچنين توقف عرضه برليانس H330توسط سايپا باعث رشد 2ميليون توماني قيمت اين خودرو در بازار شده و اين خودرو در حالي با نرخ 58ميليون تومان به مردم عرضه مي‌شود كه قيمت كارخانه‌اي آن 54ميليون و 220هزار تومان بوده و اختلاف 4ميليون توماني در بازار آزاد دارد.

  • ورود شوراي رقابت به بازار دونرخي‌ها

رئيس شوراي رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار ما به شكايات برخي مشتريان از عرضه دو نرخي خودروهايي مانند ساندروي استپ وي، تذكر اين شورا به سايپا و ساير شركت‌هاي خودروسازي و قول مساعد آنها براي افزايش عرضه و حذف قيمت‌هاي حاشيه بازار خبر داد و اعلام كرد: اكنون كارگروه خودرو، مركز ملي رقابت در حال بررسي شرايط بازار اينگونه خودروهاي وارداتي يا مونتاژ داخل است و درصورتي كه عرضه دونرخي اين خودروها تداوم يافته و حاشيه بازار آن برطرف نشود، شوراي رقابت چنين خودروهايي را مشمول ضوابط و دستورالعمل‌هاي تعيين قيمت مي كند.

رضا شيوا تأكيد كرد: خودروسازان ملزم بودند تا با از بين بردن اختلاف قيمت كارخانه و بازار آزاد محصولات‌شان، از شكل‌گيري دلال‌بازي و بازار سياه براي برخي خودروهاي پرتقاضا جلوگيري كنند. اما شكاياتي به شوراي رقابت در مورد چند نرخي شدن اين خودروها رسيده و شورا در حال بررسي اين موضوع است. اگر ببينيم كه بازار تعيين‌كننده قيمت اينگونه خودروها نيست، دستورالعمل‌ تعيين قيمت را براي اينگونه خودروها لحاظ مي‌كنيم.

  • مقابله با بازار گرمي و عرضه دو نرخي خودروهاي تازه وارد

رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه شكل‌گيري بازارهاي حاشيه‌اي و دو نرخي شدن خودروهاي تازه وارد در بازار را در كارگروه رقابت مطرح كرده‌ايم تا سازوكاري براي رفع اين مشكل بينديشيم اعلام كرد: گرچه نمي‌توانيم توليد‌كننده را مجبور به توليد بيشتر كنيم اما بنابر آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، عرضه‌كنندگان خودرو ملزم هستند هنگام اقدام براي فروش و پيش فروش خودرو، تيراژ مناسبي از خودروهاي توليد داخل و وارداتي را در اختيار داشته، اين تيراژ را به وزارت صنعت اعلام كنند و سپس با صلاحديد اين وزارتخانه نسبت به فروش يا پيش‌فروش محصولات‌شان اقدام كنند.

به گفته رضا شيوا، خودروسازان نمي‌توانند براي بازارگرمي بيشتر و ترغيب مشتريان به خريد يك خودرو، فروش يا پيش فروش اينگونه خودروها در تيراژ محدود را در دستور كار قرار دهند. وزارتخانه بايد از شكل‌گيري حاشيه بازار براي برخي خودروهاي تازه وارد توليد مشترك يا مونتاژي جلوگيري كند.

کد خبر 352935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha