سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: در ظاهر، پاییز از نخستین روز مهر شروع می شود. اما واقعیت این است که فصل پاییز همیشه چهره سرد و باد و باران‌هایش را با کمی تأخیر نشان می‌دهد.

خانه‌های گرم زمستانی

بعضي صبح‌ها سرد است، ظهر گرم مي‌شود و عصر باران مي‌زند. با اين تفاسير لازم است كه كم‌كم سراغ لباس‌هاي زمستاني بسته‌بندي‌شده برويد و برنامه‌اي هم براي فضاي داخلي خانه داشته باشيد؛ مثلا يك خانه‌تكاني اساسي. همين كه شما تصميم بگيريد همه قسمت‌هاي خانه را در همه ابعاد تميز كنيد، خانه‌تكاني كرده‌ايد. با يك‌بار تميزكاري اساسي، شما مي‌توانيد براي روزهاي كوتاه پاييزي كه خانه شما كمتر نور خورشيد را مي‌بيند، با خيال راحت براي گعده‌هاي شب‌هاي بلند آن تهيه ببينيد.

  • خانه را دسته گل كنيد

اگر فكر مي كنيد خانه شما نياز به تميز كاري دارد قبل از اينكه خانه را براي روزهاي سرد پاييزي آماده كنيد خيال خودتان را راحت كنيد و يك تميز كاري اساسي انجام بدهيد! درست مثل يك خانه‌تكاني مخصوص عيد كارها را پيش ببريد. براي تميز كردن و گردگيري چك‌ليستي تهيه كنيد و به‌ترتيب اولويت آنها را انجام دهيد. اگر رويه مبل‌ها احتياج به شستن دارد، با شامپو فرش و پودرهاي لكه‌بر سراغ آنها برويد. كابينت‌ها و مواد غذايي درون آنها را يك‌بار بيرون بريزيد و تمام ديوارها و كف آنها را تميز كنيد. اگر خانه به ديوارشويي احتياج دارد مي‌توانيد با محلول‌هاي چند منظوره به سادگي و فقط با 2 دستمال اين قسمت از كارها را هم انجام دهيد. يك‌بار ديگر در خانه بچرخيد و ببينيد كه كدام ناحيه از آن هنوز احتياج به تميز كردن دارد.

  • از پرده‌ها شروع كنيد

براي اينكه خانه‌تكاني پاييزي را به رسميت بشناسيد ابتدا سراغ پرده‌ها و پنجره‌ها برويد. پرده‌هاي تور و زيرپرده‌اي را باز كنيد. اگر ماشين لباسشويي نمي‌تواند آن حجم از پارچه‌هاي نازك و سنگين را بشويد آنها را به اتوشويي بدهيد. سراغ پرده‌هاي ضخيم برويد. سعي كنيد رنگ اين پرده‌ها را به گونه اي انتخاب كنيد كه با پرده‌هاي قبلي متفاوت باشد اما تِم كلي رنگ خانه را حفظ كند. اين تنوع براي روزهايي كه شما كمتر روشنايي خورشيد را مي بينيد و بيشتر سرما به خانه‌تان وارد مي‌شود، لازم است. اگر شيشه‌هاي پنجره‌ها دوجداره نيستند و با اضافه‌كردن پرده‌هاي ضخيم باز هم ممكن است هواي سرد وارد خانه شود، سراغ پلاستيك‌هاي ضخيم برويد و پنجره‌ها را به وسيله آنها بپوشانيد.

  • پتوهاي دوست داشتني

بعد از اينكه همه كارهاي شست‌و‌شو و تميز‌كاري خانه را انجام داديد به انباري يا كمد‌هايي كه پتو‌هاي زمستاني را در آنجا نگهداري مي‌كنيد، برويد. پتو‌هاي ضخيم و رويه‌هاي جديد براي بالش‌ها را از انبار بيرون بياوريد. پتوهاي تابستانه و متعلقاتش را درون كيسه‌هاي ضخيم قرار دهيد و به كمد‌ها منتقل كنيد. با اين كار نيازي نيست شب‌ها دماي كلي خانه را بالا ببريد بلكه با استفاده از روانداز مناسب مي‌توانيد دماي مطلوب خودتان را فراهم كنيد.

كارهاي مردانه را ليست كنيد
انجام بعضي از كارها از عهده شما به‌عنوان خانم خانه خارج است. بهتر است چك‌ليستي تهيه كنيد و آن را روي در يخچال يا هرجاي ديگري كه فكر مي‌كنيد بيشتر به چشم همسر‌تان مي‌آيد، نصب كنيد. بسته به نوع خانه و انواع كارهاي آن مي‌توانيد مواردي را يادآوري كنيد؛ به‌عنوان مثال جمع كردن كولر و تهيه يك پوشش برزنتي يا پلاستيكي براي آن، هواگيري شوفاژها، چك كردن لوله‌هاي آب داخل حياط و درصورت نياز، پوشاندن آنها با پشم‌شيشه و... .

  • گلدان‌ها را نجات دهيد

اگر گلدان‌هاي گل را درون بالكن يا راه‌پله‌ها چيده‌ايد، آنها را به درون خانه بياوريد و فضاي مشخصي را به آنها اختصاص دهيد. حواستان باشد كه با توجه به ويژگي‌هاي مورد نياز هر گل فضاي مشخصي را درنظر بگيريد. عواملي مانند نور، هواي مناسب و آب كافي را درون خانه هم فراهم كنيد. اگر براي بعضي از آنها آشپزخانه را درنظر گرفته‌ايد دقت كنيد كه زياد به اجاق گاز و محل طبخ نزديك نباشند و تحت‌تأثير گرما و چربي‌هاي حاصل از پخت غذا قرار نگيرند.

  • چمدان لباس‌ها

اگر هنوز ضرورتي نمي‌بينيد كه كاپشن‌هاي آستردار ضخيم و كلاه و شال‌گردن‌هاي حجيم را بيرون بياوريد و از طرفي براي جمع‌آوري لباس‌هاي تابستاني فضاي كافي نداريد، مي‌توانيد سراغ چمدان‌هاي خالي برويد. با اين كار مقدار زيادي فضا براي شما به‌وجود مي‌آيد. لباس‌هاي نخي و نازك تابستاني را در آنها قرار دهيد. مانتو‌ها و لباس‌هايي كه احساس مي‌كنيد درون چمدان‌ها آسيب مي‌بينند را در گوشه‌اي از كمد آويز كنيد. حالا با خيال راحت، لباس‌هاي پاييزه خود را در كمد‌ها و طبقات آنها قرار دهيد.

  • محل شب‌نشيني

در خانه‌هاي كوچك، اين روزها ديگر نمي‌شود يك اتاق خاص را براي شب‌نشيني‌ها اختصاص داد اما اينجا انتهاي راه براي اين ايده نيست. درست‌كردن كرسي، يكي از بهترين پيشنهاد‌ها براي اين ايام و شب‌نشيني‌هاي معروف آن است. براي اين كرسي آپارتماني احتياجي به زغال و پتوهاي چهل‌تكه‌دوزي‌شده مادربزرگ‌ها نداريد. يكي از ميز‌هاي عسلي را وسط اتاق بگذاريد، يك چراغ مطالعه كوچك را هم زير آن قرار دهيد. حالا يكي از پتوهاي مورد علاقه‌تان را روي آن بيندازيد. به‌همين راحتي مي‌توانيد با حرارت لامپ چراغ مطالعه، فضاي محدود زير پتو و ميز عسلي را گرم كنيد. اگر از حضور بچه‌ها در كنار لامپ، آن‌ هم در آن سطح از دسترسي، احساس خطر مي‌كنيد، مي‌توانيد آن را هم حذف كنيد. همين حضور شما دور هم و در فضايي صميمي كفايت مي‌كند تا جمع شما را گرم‌تر از قبل كند.

کد خبر 352733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha