محمدصادق خسروی‌علیا: تازه‌ترین حکمی که در رابطه با مجازات‌های جایگزین این روزها صادر شده مجازات چوپانی است که به اتهام چرای دام در منطقه چرای غیرمجاز به جای جریمه و حبس به ۳۳۳ساعت درختکاری در همان منطقه ارتکاب جرم، محکوم شده است.

چوپان-چرای دام

چند روز پيش اين حكم صادر شد و قرار است چوپان خاطي امروز به‌عنوان نخستين روز مجازات، خودش را به اداره محيط‌زيست شهرستان شهر كرد معرفي كند. در اين‌باره با حميد‌رضا اسكندري، قاضي صادر‌كننده حكم جايگزين گفت‌وگو كرديم.

  • اتهام چوپان دقيقا چيست؟

در منطقه شهركرد 2گونه اراضي وجود دارد كه چراي دام در آنها غيرمجاز و تخلف محسوب مي‌شود. اراضي ملي و اراضي‌اي كه توسط اداره محيط‌زيست جزو مناطق چراي غيرمجاز مشخص شده است. جرم اين چوپان چراي غيرمجاز دام در اراضي محيط‌زيست بود. شاكي اين پرونده نيز ضابط قضايي محيط‌ زيست هستند.

  • نكات مهم در مورد اين پرونده چه بود؟

متخلف خانواده‌اي پرجمعيت دارد و از نظر مالي در وضعيت مناسبي نيست. وقتي اين پرونده را بررسي كردم حكم در مورد چوپان صادر شده بود، براي بار دوم و بررسي مجدد اين پرونده به‌دست من رسيد. قاضي پرونده در حكم اول چوپان را به جرم چراي غيرمجاز به پرداخت جريمه نقدي يك ميليون توماني محكوم كرده بود. متخلف مبلغ جريمه را پرداخت نكرد، بنابراين براي بار دوم اين پرونده را بنده رسيدگي كردم من ترتيبي دادم تا تحقيقي در درباره اموال و معيشت چوپان خاطي به‌عمل‌ آيد. نتيجه اين بررسي عدم‌تمكن مالي مجرم در پرداخت جريمه بود.

  • به جز جريمه چه مجازاتي شامل حال متخلف مي‌شد؟

چراي غيرمجاز از 3 ماه تا 3سال حبس دارد و مي‌توانستم به‌علت عدم‌تمكن مالي در پرداخت جريمه او را به زندان بفرستم اما اين كار را نكردم.

  • چرا؟

آن دامدار يك نان‌آور بود. اگر او را حبس مي‌كردم مشكلات متعددي گريبانگير او و خانواده‌اش مي‌شد.

  • حكم جايگزين حـبـس كه صادر كرديد، چه بود؟

با رضايت چوپان، انجام خدمات عمومي رايگان در زمينه حفظ محيط‌زيست را جايگزين مجازات جريمه كردم. دامدار متخلف براساس اين رأي موظف به درختكاري در سطح شهرستان شهركرد زير نظر اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان شد. براي هرساعت خدمت اين متخلف مبلغ 30هزار ريال را درنظر گرفتم و او، تا استهلاك كامل جزاي نقدي مقرر، موظف به انجام اين خدمت شده است. به اين ترتيب تقريبا بايد يك‌ماه مجاني كار كند.

کد خبر 352710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha