مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

الهام مصدقی راد: نوروز۹۵ اولین حضور رسمی اهالی هرندی در بوستان زندگی کلید خورد.

۱۳روز عید جمع کثیری از کودکان به همراه خانواده‌هایشان برای حضور در ویژه‌برنامه عیدانه تلویزیون ساعت‌ها با آرامش تمام در بوستانی حاضر می‌شدند که تا چند‌ماه قبلش با چند متر فاصله از کنار آن عبور می‌کردند.

بوستان‌ بزرگ حقاني، خواجوي كرماني و بهاران در طرح ارتقاي محله هرندي با نام طرح اميد، به يكديگر پيوستند و فضايي 24هكتاري به نام بوستان زندگي ايجاد شد. بوستان حقاني و بعد 2بوستان ديگر سال‌ها به كلوني اصلي معتادان و كارتن‌خواب‌هاي تهران و حتي كشور تبديل شده و امنيت بخشي از منطقه 12 و تاريخ تهران را ربوده بود. خانواده‌هاي اصيل و آبرومند بسياري يا محله را ترك كردند يا در كنار آسيب‌ها، سخت زندگي‌شان را جلو بردند.

آخرين روزهاي آبان سال گذشته بود كه خود اهالي به همت شوراياران تصميم گرفتند با حضور در بوستان حقاني در روزهاي جمعه، فرصت را از معتادان و كارتن‌خواب‌ها بگيرند، بچه‌هايشان را به زمين بازي بردند و چندين جمعه متوالي اين برنامه را تكرار كردند تا زندگي به هرندي بازگردد.

  • نشاط اجتماعي با زيست‌پذيري شهرها

بوستان زندگي 2هفته گذشته برنده تنديس سومين جشنواره خشت طلايي شد. تلاش براي زيست‌پذيركردن و ارتقاي كيفيت زندگي دليل انتخاب داوران اين جشنواره بين‌المللي بود. «زيست‌پذيركردن از اركان ارتقاي نشاط اجتماعي در زندگي‌ شهرنشينان است. اگر شهرها داراي اماكن زيست‌پذير باشند مي‌توانند مشكلات را بهتر تحمل كرده و نشاط جريان پيدا خواهد كرد.» اين گفته مجيد ابهري، آسيب‌شناس و استاد دانشگاه شهيد بهشتي است. وي به همشهري مي‌گويد نمونه بوستان زندگي محله هرندي مي‌تواند به الگوي خوبي در حوزه ارتقاي كيفيت و زيست‌پذير براي ديگر شهرهاي كشور تبديل شود.

شهردار منطقه 12معتقد است كه تلاش انجام شده براي ارتقاي كيفيت زندگي در اين محله در ابعاد گوناگون برنامه‌ريزي شده اما يكي از اين بخش‌هاي مهم بوستان‌ها آن بود كه به كلوني معتادان تبديل شده بود. عابد ملكي به همشهري مي‌گويد:‌ «نه اينكه الان معتاد در محله ديده نشود اما شرايط بسيار با قبل متفاوت شده و احساس امنيتي كه سال‌ها دراين محل گم شده بود، دوباره بازگشته است.» اقدامات متعدد ديگري در كنار بهسازي بوستان و رفع نقاط آسيب‌خيز آن صورت گرفت كه درعين سادگي تأثيرات مثبتي در افزايش احساس امنيت ايفا كرده؛ نصب 200چراغ ديواركوب در كوچه پس‌كوچه‌هاي محل، برداشتن 72تيرچراغ برق از ميان كوچه‌ها كه امكان تردد راحت‌تر خودرو رافراهم كرده و همچنين از بن‌بست خارج‌كردن برخي كوچه‌ها ازجمله اين اقدامات است.

تا سال قبل اصلي‌ترين خواسته اهالي و ساكنان هرندي، جمع‌آوري معتادان و كارتن‌خواب‌ها بود تا شرايط بهتري براي زندگي و تردد كودكان و زنان و دخترانشان فراهم شود اما به گفته علي‌محمد سعادتي، قائم‌مقام شهرداري منطقه12 چندماهي است اين خواسته‌ها تغيير كرده و اكنون مواردي مانند نصب سطل زباله، ‌تعريض معبر و... در صدر درخواست‌ها قرار گرفته است. به گفته وي، محصوركردن بوستان زندگي به‌دليل محدودكردن اهالي نيست؛ «پايين‌بودن سطح بوستان يك و نيم هكتاري هرندي از سطح خيابان اين بوستان را براي فروشندگان ناامن كرده. اكنون محصور كردن بوستان زندگي هم موجب شده فروشندگان كمترسراغ اين نقطه بيايند.» حفظ و ارتقاي تغييرات ايجاد شده اما نكته مهم ديگري است كه مديران شهري بايد براي آن تلاش كنند. ابهري همكاري مديران شهري، نخبگان اجتماعي و اهالي را مهم‌ترين راهكار دانسته و ضمن اشاره به‌نظريه پنجره شكسته، مي‌‌گويد: «مشكلات ايجاد شده در كالبد شهري را بايد بلافاصله برطرف و از گسترش آن جلوگيري كرد تا يك پنجره شكسته به ساختماني مخروبه و غيرقابل زيست تبديل نشود.»

  • بوستان زندگي همچنان درحال تغيير است

فرهنگسراي موجود در بوستان در حال مرمت است. 4مسجد داخل پارك هم در حال بازسازي و نماسازي است. در محل زمين چمن مصنوعي موجود هم‌اكنون مجموعه تفريحي و فرهنگي شامل شهركودك، رستوران و پاركينگ روباز درحال احداث است كه شرايط استفاده از امكانات اين مجموعه براي كودكان اين محله و شناسايي خانواده‌هاي نيازمند فراهم خواهد شد. در محل استخر معروف بوستان حقاني هم آمفي‌تئاتر روباز با ظرفيت 3000نفر احداث شده است. در مركز بوستان نيز مسير تراموا به طول حدود 900متر احداث شده و قرار است در بخشي از بوستان كه محل دقيق دروازه غار بوده، نمونه اين دروازه قديمي تهران دوباره ساخته شود. اطراف بوستان 24هكتاري زندگي نيز مسير پياده‌روي احداث شده است.

کد خبر 352606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha