شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

۲۴ ساعت پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا وضعیت معاملات در بازار سهام ایران به حالت عادی برگشت و چراغ معاملات در بورس تهران و فرابورس سبز شد.

به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران كه روز چهارشنبه معادل 1.8درصد نزول كرده بود در مبادلات صعود كرد. روز چهارشنبه شاخص فرابورس هم نزديك به 2.5درصد كاهش يافته بود و در مجموع بيش از 7400ميليارد تومان معادل 2ميليارد دلار از ارزش سهام بازار سهام ايران كاسته شده بود.

با وجود اين مقدار نزول در مبادلات روز چهارشنبه ديروز، شنبه شاخص بورس تهران با يك صعود مطمئن 600واحد معادل 0.76درصد رشد كرد، به غيراز اين شاخص فرابورس هم صعود مطمئني داشت و در پايان مبادلات ديروز معادل 2درصد افزايش يافت. ديروز همچنين ارزش معاملات بازار سهام كه پس از شاخص، مهم‌ترين نماگر بازار است با رشد مواجه شد.

در مبادلات ديروز سهامداران 730ميليارد تومان سهام، اوراق بدهي و اوراق مشتقه در بورس و فرابورس خريداري كردند كه نسبت به معاملات روز‌هاي گذشته رشد بسيار زيادي نشان مي‌دهد. در مبادلات ديروز شركت‌هاي ملي مس، فولادمباركه، گل گهر، چادرملو، سرمايه‌گذاري اميد، فولاد خوزستان و توسعه معادن و فلزات بيشترين اثر را روي شاخص برجاي گذاشتند و بيشتر شركت‌ها نيز دنباله روي اين شركت‌ها بودند اما گروه خودرو‌سازي‌ از اين قافله عقب ماند.

شركت فولادمباركه كه هم‌اكنون از نظر سرمايه اسمي بزرگ‌ترين شركت بورس است، بخش زيادي از معاملات را به‌خود اختصاص داد و در مجموع 110ميليون سهم اين شركت به ارزش 15ميليارد تومان دادوستد شد. در عين حال درپايان مبادلات ديروز براي سهام شركت ملي مس، چادرملو و گل گهر صف خريد تشكيل شد.

در همان روز چهارشنبه هفته قبل هم كه بسياري از سهامداران حقيقي در حال فروش سهامشان بودند سهامداران حقوقي كه عموما تحليل‌هاي بلندمدت تري نسبت به رويداد‌ها دارند بخش زيادي از سهامي كه توسط سهامداران فروخته مي‌شد را خريداري مي‌كردند.
هنوز تحليلگران علامت‌هاي كاملي از دلايل نزول و صعود بورس پيدا نكرده‌اند اما تحليلگران نزول روز چهارشنبه را ناشي از شوك سخنان قبلي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور جديد آمريكا در مورد لغو برجام مي‌دانند. در چنين شرايطي بسياري از تحليلگران معتقدند ترامپ نخواهد توانست در مفاد برجام خللي ايجاد كند.

بر همين اساس روز گذشته هم بلومبرگ در گزارشي كه به اقتصاد ايران پس از ترامپ اختصاص داده بود مسير اقتصادي ايران را پس از انتخابات اخير دشوار و در عين حال تلاش براي لغو برجام را هم بسيار سخت توصيف كرده بود. با همه اين رويداد‌هاي سياسي تحليلگران داخلي بيش از هر چيز اثر عوامل اقتصادي را بيشتر از رويداد‌هاي سياسي بر بورس مي‌دانند. روند صعودي بورس تهران در مبادلات روز قبل هم مهر تأييد بر اين سخنان بود.

در عين حال برخلاف نظر تحليلگران بعد از يك شوك كوچك بر بازار‌هاي سهام دنيا وضع بازار‌هاي سهام در آسيا، اروپا و آمريكا به شرايط قبل برگشت و در عين حال شرايط بازار طلا هم عادي شد.

  • رشد وال استريت

برخلاف پيش‌بيني تحليلگران بازارهاي مالي، پيروزي دونالد ترامپ نه فقط باعث سقوط ارزش سهام در وال‌استريت نشد، بلكه اين بازار از چهارشنبه تا جمعه با افزايش ارزش سهام شركت‌ها در بازار‌هاي مالي آمريكا روبه‌رو شد. با وعده‌هاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب آمريكا براي توانبخشي به اقتصاد آمريكا، ميانگين ارزش سهام وال استريت روز جمعه 3درصد رشد كرد.

شبكه سي ان بي‌سي هم در اين‌باره گزارش داد:با وجود تأثير بسيار منفي مناظره‌هاي رقباي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بر بورس‌هاي جهاني و حتي آمريكا، ارزش بازار‌هاي سهام در وال استريت در روز جمعه با يك رشد قابل توجه تا 3، 7درصد رشد كرد.

اين بازار تا يك روز قبل از انتخابات، يعني روز دوشنبه با 800واحد كاهش ارزش مواجه شده بود، اما روز چهارشنبه نيم درصد و روز پنجشنبه 1، 17درصد رشد كرد.شاخص اس‌اند پي ۵۰۰ (Standard and Poor's index) كه فهرستي از ۵۰۰ سهام برتر در وال استريت است هم در روز جمعه با رشد زيادي مواجه شد. در عين حال ارزش سهام بانك‌ها در برخي ساعت‌ها حتي تا 4درصد رشد كرد.

شاخص داو جونز يكي از 3 شاخص عملكرد بورس اوراق بهادار نيويورك كه از فهرستي متشكل از سهام 30شركت بزرگ بورس نيويورك ازجمله‌اي بي‌ام و گلد من ساكس است هم با 200واحد رشد معادل 1.7درصد افزايش يافت.تري سنَدوِن تحليلگر استراتژيك بورس نيويورك ديروز ميانگين رشد سهام همه شاخص‌هاي بازار وال استريت را 2درصد اعلام كرد و گفت: هنوز بايد تا شفاف شدن گزارش همه شاخص‌ها صبر كرد تا بتوان با رشد بيشتري نيز در اين بازار روبه‌رو شد.

  • رشد وال استريت طلا را پايين كشيد

به‌دنبال رشد بازار‌هاي سهام در بورس‌هاي دنيا قيمت طلا به شرايط قبل برگشت. رئيس اتحاديه طلا و جواهر در همين رابطه گفت: با فروكش كردن تب انتخابات، مجددا ارزش سهام و شاخص بورس آمريكا بالا رفته و اين موضوع باعث افزايش قيمت دلار و كاهش ۲۴ دلاري قيمت هر اونس طلاي جهاني شده است.

محمد كشتي‌آراي در ارتباط با آخرين وضعيت بازار طلاي جهاني گفت:‌ پس از فروكش كردن تب انتخابات در آمريكا و آرامش ايجاد شده در اين كشور دوباره ارزش دلار بالا رفت تا شاهد كاهش قيمت طلاي جهاني باشيم.هم‌اكنون هر اونس طلاي جهاني با كاهش قيمت ۲۴ دلاري به رقمي معادل ۱۲۶۱ دلار رسيده است.

کد خبر 352435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha