چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از آغاز طرح توانمند‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ دانش‌آموزان دوره متوسطه در ۱۲ استان کشور خبر داد.

حميد صرامي گفت: ‌اكنون در 7 استان قم، قزوين، مركزي، لرستان، سيستان و بلوچستان، كرمان و آذربايجان غربي اين طرح اجرا شده و در استان‌هاي خراسان، گلستان، تهران، هرمزگان و خوزستان نيز اين طرح تا ‌ماه آينده اجرايي مي‌شود.

وي تصريح كرد: در اين طرح چند نكته ازجمله كاهش تمايل به مصرف مواد در نوجوانان براساس آموزش‌هاي تخصصي، افزايش دانش و آگاهي دانش‌آموزان درباره تبعات و عوارض مصرف مواد از طريق آموزش‌هاي مهارتي، ارتقاي توانمندي رواني و اجتماعي و آموزش سبك فرزندپروري به پدر و مادر و آگاهي از شيوه‌هاي آموزش سبك فرزندپروري، دنبال مي‌شود. صرامي با بيان اينكه توانمندسازي دانش‌آموزان، اوليا و معلمان 3حلقه اصلي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي است، خاطرنشان كرد: در اين طرح به دنبال يكپارچه‌سازي‌ خدمات پيشگيرانه در بين والدين، دانش‌آموزان و مدارس هستيم.

صرامي تصريح كرد: ماري‌جوانا، گل، حشيش، ترياك، قرص روانگردان و ريتالين به‌ترتيب بيشترين مصرف را در كشور به خود اختصاص داده كه در آذربايجان غربي برخلاف اين الگو در حوزه نوجوانان بيشترين مصرف به‌ترتيب قرص‌هاي روانگردان، ترياك، ماري جوانا، گل و حشيش بوده كه نياز است دستگاه‌هاي فرهنگي و رسانه‌اي با ايجاد فرهنگسازي‌ از بروز اعتياد در نوجوانان جلوگيري كنند. وي گفت: آموزش و پرورش يك‌تنه نمي‌تواند در مقابل اعتياد بايستد و در سطح دانشگاه نيز بايد متوليان در حوزه اعتياد وارد عمل شده و در استمرار فعاليت‌هاي پيشگيرانه به‌طور جد تلاش كنند. صرامي درخصوص وضعيت كارگران صنعتي در رابطه با مصرف مواد‌مخدر گفت: در سطح كشور ميانگين نرخ مصرف مواد‌مخدر ترياك و مواد سستي‌زا در سطح كارگران صنعتي 8.7درصد بوده كه در آذربايجان غربي 4.5درصد است.

وي در ادامه همچنين به ميانگين مصرف مواد‌مخدر شيشه و حشيش در بين كارگران صنعتي اشاره كرد و گفت: براساس گزارش‌ها، ميانگين مصرف شيشه در حوزه محيط صنعت 8.3درصد و در آذربايجان غربي 7درصد و ميانگين كشوري مصرف حشيش 6.8درصد كه در آذربايجان غربي 2.5درصد بوده است.

وي با بيان اينكه براساس آمار 58درصد معتادان زير 34سال سن دارند، تصريح كرد: در تحقيقات اخير ميانگين سن شروع مصرف مواد 21 تا 24سال بوده كه در آذربايجان غربي 23سال است بنابراين بايد مسئولان به جد مراقب باشند تا با كاهش سن اعتياد در استان مواجه نشويم.

کد خبر 352151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha