سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه نشان داده است که با وجود نقش مزارع بادی در دستیابی به انرژی تجدیدپذیر، اما این مزارع تهدیدی جدی در برابر جمعیت خفاش‌ها است، به طوری که در انگلیس سالانه حدود ۸۰ هزار خفاش را از بین می‌برند.

مزارع بادی، تهدیدی در برابر جمعیت خفاش‌ها

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه انگلیسی "اکستر" Exeter با استفاده از سگ‌های تربیت شده برای کشف لاشه خفاش‌های صدمه دیده در نزدیکی توربین‌های بادی، به بزرگی این مشکل پی بردند.

بررسی 29 مزرعه بادی در انگلیس نشان داد که هر ماه 194 خفاش بر اثر برخورد با این توربین‌ها کشته می‌شوند اما این رقم احتمالا بیش‌تر است زیرا بسیاری از این تلفات طعمه لاشخورها می‌شوند.

در صورتی که این رقم برای همه مزارع بادی ساحلی در انگلیس در نظر گرفته شود، می‌توان گفت که هر سال حدود 80 هزار خفاش بر اثر برخورد با توربین‌های بادی کشته می‌شوند.

این تحقیق همچنین نشان داد که خطر مرگ خفاش به ازای هر متر اضافی طول تیغه توربین 18 درصد افزایش می‌یابد. همچنین برخی توربین‌های منفرد حدود پنج خفاش را در ماه می‌کشند.

دکتر فیونا ماتیوز از دانشگاه اکستر که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت گفت: باید اپراتورها تشویق شوند که توربین‌ها را در جریان اوج مهاجرت خفاش‌ها و نیز فصول زاد و ولد آنها مانند شب‌های تابستان، خاموش کنند.

محققان خاطر نشان کردند که روش‌های موثری برای پیشگیری از مرگ خفاش‌ها وجود دارد، اما متاسفانه در زمان برنامه‌ریزی برای ساخت مزارع بادی، ارزیابی‌ها در زمینه شناسایی پرخطری محل استقرار توربین‌ها بسیار ضعیف بوده است.

با این همه، پروفسور پل لینتوت نویسنده اول این مقاله در مجله Current Biology گفت: مزارع بادی خفاش‌ها را از بین می‌برند، اما یادآوری فواید زیاد انرژی تجدیدپذیر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تاثیر مثبت آن بر تنوع زیستی جهانی، حائز اهمیت است.

این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.

کد خبر 352081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha