همشهری آنلاین: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از ابتدای قبول مسئولیت، تلاشم اجرای سیاست‌های دولت و حفظ کرامت و منزلت اهالی فرهنگ و هنر بود، گفت: متاسفانه از همان ابتدای فعالیت دولت یازدهم، اتاق‌های فکر برای تخریب دولت و بویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کردند.

علی جنتی

به گزارش ايرنا، علی جنتی بعد از ظهر دوشنبه در آیین توديع و معارفه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در تالار وحدت برگزار شد، با تشکر از اهالی فرهنگ و هنر و معان اول رییس جمهوری، ابراز امیدواری کرد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به سوابق فرهنگی بتواند این وزارتخانه را یک گام به جلوتر ببرد.

جنتی با اشاره به روند شروع به کار خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همواره تلاش کردم از نیروهای توانمند، متخصص، کارآمد و معتقد به نظام در این وزارتخانه استفاده کنم.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعارهای انتخاباتی رییس جمهوری در حوزه فرهنگی و هنری، افزود: همواره تلاشم این بود که حمایت از آزادی اندیشه، آزادی بیان، قانون‌گرایی، توجه و اهتمام به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را سرلوحه امور قرار دهم.

جنتی به آنچه كه تحت عنوان «تشکیل اتاق فکر مقابله با موسیقی در خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» مي‌ناميد، اشاره کرد و گفت: این اتاق فکرها با کمک سایت‌ها و رسانه‌های خود، مساله تک‌خوانی خانم‌ها را طرح کردند، در حالیکه فقط سه خانم طی سه سال گذشته مجوز تک‌خوانی، آن هم با شرایط خاص را یافتند.

وی به طرح سووال در مورد تک‌خوانی خانم‌ها در مجلس اشاره کرد و یادآور شد: در کمال بی‌تقوایی عکس خانمی را منتشر کرده و آن را روی میز نمایندگان گذاشتند و به همین بهانه کارت زرد دادند در حالیکه این‌ خانم‌ اصلا بعد از انقلاب در ایران هرگز خوانندگی نکرده و خیلی از مراجع محترم تقلید نیز به همین دلیل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض کردند‌.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این همه در حالی بود که بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، تک‌خوانی یا جمع‌خوانی اصلا مطرح نیست و فقط نباید مفسده‌انگیز باشد.

وی همچنین به موضوع برگزاری کنسرت‌ها اشاره کرد و افزود: همین اتاق‌های فکر ایرادهای زیادی به برگزارکنندگان و موسیقیدانان گرفتند و حتی به پوشش آنان اعتراض کردند تا ما برای همه آنان شیوه‌نامه نوشتیم و رعایت شد اما باز هم به حجاب کسانی که به کنسرت‌ می‌رفتند ایراد گرفتند و بعضی شهرها دیگر کنسرت برگزار نکردند، اول مشهد، قم، شیراز و دستگاه قضایی، ائمه جمعه و نیروی انتظامی و نیروهای خودسر همه در برابر کنسرت‌ها صف‌آرایی کردند.

جنتی در عین حال گفت: البته کار زیادی در قبال اهالی فرهنگ و هنر نشد اما سعی و تلاشم این بود که کرامت و منزلت این اهالی حفظ شده و این قشر همگام با تحولات جهانی حرکت کرده و در ایستایی نمانند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، صیانت از فرهنگ، تقویت فرهنگی و کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، کمک به تشکل‌های فرهنگی، تفویض آزادی‌های قانونی، رونق اقتصاد فرهنگ و خلاق، گسترش ارتباطات و تعاملات بین‌المللی را از جمله سرفصل‌های اولویتی این وزارتخانه عنوان کرد که با جدیت دنبال شده است.

جنتی در مورد آنچه تحت عنوان «اتاق‌های فکر مقابله با هنرهای نمایشی» ناميد نیز خاطرنشان کرد: در همین تهران هر شب ۱۰۰ اجرا روی صحنه می‌رود و امکان نظارت بر همه این اجراها نیست اما این‌ اتاق‌های فکر ناظرانی در همه این ‌نمایش‌ها دارند و به محض اینکه یک‌ دیالوگی خلاف سلیقه آنها در نمایشی گفته می‌شود یا حجاب بازیگری کمی رعایت نمی‌شود آن را در جامعه با قدرت طرح و نشر می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب مدت‌ها می‌گفتند این دولت به ممیزی کتاب اعتقادی ندارد در حالیکه تنها بر اساس وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری می‌خواستیم ممیزی پیش از نشر را به ناشران بسپاریم که آن هم ناشران قبول نکردند و روند گذشته را طی کردیم اما اینطور تبلیغ می‌کردند که نظارتی روی چاپ کتاب‌ها نیست.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نگاه ما در حوزه فرهنگ حمایت از همه نیروهای فرهنگی و هنری کشور در حوزه‌های مختلف بویژه از پیشکسوتان بود تا زاویه اصحاب فرهنگ و هنر را با نظام کاهش داده و هنر آنها را در خدمت نظام قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های مجازی معتقد‌ بودیم که امکان جلوگیری از انتشار اطلاعات وجود ندارد بلکه باید با تولید بیشتر محتوا، فضای مجازی را از محتوای مدنطر خود پر کنیم.

جنتی، استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات، گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی و حمایت همه جانبه از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه را نیز از دیگر سرفصل‌ها و سیاست‌های دنبال شده طی سه سال گذشته در دولت یازدهم برشمرد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین صیانت از فرهنگ، تقویت فرهنگی و کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، کمک به تشکل‌های فرهنگی، تفویض آزادی‌های قانونی، رونق اقتصاد فرهنگ و خلاق، گسترش ارتباطات و تعاملات بین‌المللی را از جمله سرفصل‌های اولویتی این وزارتخانه عنوان کرد که با جدیت دنبال شده است.

جنتی به چالش‌های موجود درگیر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه هر روز برای ما یک چالش و سوژه و حاشیه درست می‌کردند، از این رو مجبور بودم مدت زمان زیادی از وقت کاری را صرف پاسخگویی کنیم و این باعث می‌شد که از کارها باز بمانیم.

جنتی همچنین جمع اندیشه‌های متعارض را دشوار دانست و یادآور شد: معتقدیم کشور 80 میلیونی را با پیشینه تمدنی و فرهنگی دیرینه نمی‌توان با یک فکر و‌ سلیقه اداره کرد و باید همه سلیقه‌ها را در نظر گرفت.

وی گفت: کشور به نشاط و امیدبخشی به اصحاب فرهنگ و هنر نیاز دارد تا آنها به جامعه امید بدهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حفظ سرمایه‌های اجتماعی کشور شد و افزود: باید سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی خود را حفظ کنیم.

جنتی در پایان از صالحی امیری برای پذیرش این مسئولیت، حج‌ الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برای حمایت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای پشتیبانی های فرهنگی همچنین معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد.

در این مراسم لوح تقدیری از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هدایایی از سوی معاون اول رییس جمهوری به جنتی تقدیم شد.

در مراسم تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، محمد خدادی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عباس عظیمی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، منوچهر شاهسواری رییس خانه سینما، فرید فرخنده کیش رییس مرکز گسترش فیلم های مستند و تجربی و محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر حضور داشتند.

شهداد روحانی، مهتاب کرامتی، داریوش ارجمند، جلیل فرجاد، هوشنگ توکلی، حسین ناجی، اسماعیل خلج، غلامحسین امیرخانی، محمد علی بهمنی، حسین مسافر آستانه و مهدی محقق نیز از جمله چهره های فرهنگی وهنری حاضر در این مراسم بودند.

کد خبر 351988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha