دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

گروه ورزشی: شور و اشتیاق در کنار عملگرایی ترکیبی است که همواره دوران بازیگری و مربیگری فابیو کاپلو، سرمربی سابق رئال‌مادرید را با موفقیت توأم ساخته است.

 در زمان هدایت هر یک از 4 تیم بزرگ میلان، رم، یوونتوس و رئال‌مادرید دستیابی به عناوین قهرمانی در لیگ و جام‌حذفی بخش ثابت کارنامه این مربی بوده و قهرمانی لیگ قهرمانان به همراه میلان در سال 1994 از نقاط درخشان عملکرد سال‌های گذشته وی محسوب می‌شود.

کاپلو پس از هدایت رئال به سوی قهرمانی لالیگا برای دومین بار در فصل گذشته، با جدایی از این تیم در حال استراحت است. او در کنفرانس اخیر یوفا با حضور مسئولان آموزش مربیان،با وب‌سایت یوفا مصاحبه‌ای را انجام داده است:

  •  به عنوان بازیکن کدام مربی بیش از همه شما را تحت تأثیر قرار داد؟

وقتی در رده جوانان بودم، مربی به نام جیووان باتیستافابری خیلی در من اثر گذاشت. بعد از او هلنیو هررا. او به من یاد داد که از حریفان نترسم، مصمم بوده و به پیروزی اطمینان داشته باشم.

  •  چه زمانی متوجه شدید که می‌خواهید مربی شوید؟

وقتی بازی کردن را کنار گذاشتم. مردم می‌گفتند من قابلیت‌های لازم برای مربیگری را دارم و من بلافاصله با فوتبال جوانان شروع کردم. این چیزی بود که واقعاً دوست داشتم چون من یک روستایی هستم، دلم می‌خواهد در زمین باشم. خیلی مشتاق بودم که به بازیکنان جوان یاد بدهم چطور در این دنیا هم به لحاظ فنی و هم به عنوان یک انسان پیشرفت کنند.

  • می‌توانید تمرین به خصوصی را که با اجرای آن به بهبود یک بازیکن کمک کردید، توضیح دهید؟

 برای پیشرفت یک بازیکن ابتدا باید نقاط ضعف او را پیدا کنی، اما فقط زمانی می‌توانی در یک فرد یا بازیکن پیشرفت ایجاد کنی که او بفهمد هر کاری که می‌کنی با هدف بهبود اوست و نه صرفاً به نمایش گذاشتن ضعف‌های او. بهترین اتفاقی که برای من افتاد فکر می‌کنم که ارزش بیان کردن را داشته باشد، زمانی بود که مربی کلارنس سیدورف در رئال مادرید بودم.

 پس از 2 ماه بودن در کنار او از وی پرسیدم «فکر می‌کنی می‌توانی شوت کنی؟» او گفت: «بله، خیلی خوب.» من به او گفتم که او می‌تواند فقط به یک روش شوت کند. در فوتبال شیوه‌های مختلفی برای شوت زدن وجود دارد. با بیرون پا، با بغل پا و من به او درس کوچکی دادم. او بازیکنی با شخصیت فوق‌العاده و مصمم است. شروع به کار کرد و پیشرفت زیادی در او به وجود آمد.

  • اگر شما فوتبال بازی نمی‌کردید شاید نمی‌توانستید مسائل را آن‌طور که باید به بازیکنان توضیح دهید.

بله، در واقع این بحثی است که بین مربیانی که بازی کرده‌اند و آنهایی که بازی نکرده‌اند وجود دارد. مربیانی که بازی نکرده‌اند بیشتر روی تاکتیک‌ها کار می‌کنند تا تکنیک، چون اصلاح یک قهرمان همیشه کار ساده‌ای نیست.

  •  3 توصیه شما به یک مربی جوان چه خواهد بود؟

 باید متواضع و دارای شخصیتی قوی باشد و بازیکنان به او احترام بگذارند. او باید با بازیکنانش صحبت کند ولی با آنها دوست نشود. اگر با بازیکنی دوست شوی، سایرین بلافاصله حسادت و فکر می‌کنند که اگر کسی بازی می‌کند به خاطر این است که با تو دوست است.

 باید راهی پیدا کنی که تیم با توجه به بازیکنان موجود، بازی کند. هیچ وقت فقط با یک سیستم کار نکن. فکر می‌کنم این بزرگترین اشتباهی است که می‌توانی مرتکب شوی. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فقط یک سیستم خوب وجود دارد ولی من این‌طور فکر نمی‌کنم.

  •  درباره این تورنمنت لیگ قهرمانان در مقایسه با فصل گذشته چه فکر می‌کنید؟

بسیار جذاب خواهد بود حتی با وجود اینکه تیم بزرگی مثل بایرن‌مونیخ غایب است. امسال بایرن می‌توانست تیم بسیار خوبی در لیگ قهرمانان باشد. آرسنال، لیورپول و چلسی بسیار جنگنده هستند. همین‌طور تیم‌های ایتالیایی و بارسلونا. من فکر می‌کنم قهرمان از میان آنهاست. حتی با وجود اینکه دیگر تیم‌های اسپانیایی هم می‌توانند رقیبی جدی باشند.

  •  لیگ قهرمانان بیشتر شبیه ماراتن است تا دوی سرعت. تغییر رویه بین مرحله گروهی و دور حذفی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 مرحله گروهی منصفانه است، چراکه همه تیم‌ها فصل را همزمان شروع نمی‌کنند و به همین دلیل این امکان وجود دارد که لغزش را جبران کنی. در مرحله حذفی به روزهای قدیم برمی‌گردیم و کار خیلی سخت‌تر و پراضطراب‌تر می‌شود. تمام بازی‌های لیگ قهرمانان همین‌طور هستند، چراکه فشار زیادی وجود دارد اما در دیدارهایی که مسئله مرگ و زندگی است، قضیه فرق می‌کند. نمی‌توانی هیچ اشتباهی مرتکب شوی و همچنین نیاز به شانس داری.

  • به عنوان یک مربی، تیم‌تان را در لیگ قهرمانان به چه شیوه‌ای آماده می‌کنید؟

 آماده‌سازی برای 2 بازی آخر مرحله گروهی مثل مرحله حذفی است اما به اندازه زمانی که مقابل تیمی که باید آن را حذف کنی، قرار می‌گیری، مبارزه نمی‌کنی. آماده‌سازی برای یک بازی حذفی فرق می‌کند. قانون گل‌های خارج از خانه یک عامل اساسی است و چیزهای زیادی برای ارزیابی وجود دارد. موضوع فقط یک یا 3 امتیاز نیست. همه چیز سخت‌تر است.

کد خبر 35198

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز