دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

سید‌محمد فخار‌ : آسمان دودی بالاسرمان چندی‌است همه را نگران کرده و جامعه در انتظار تصمیم مسئولانه‌ای برای کاهش آلودگی هواست.

هنر مندان

جامعه هنري كشور شامل 5723هنرمند به‌تازگي نامه‌اي به رئيس‌جمهور نوشتند و درباره تبعات خطرناك آلودگي هوا بر زندگي شهروندان هشدار دادند. ديروز نيز 7 نفر از چهره‌هاي شاخص هنري كشور و شوراي‌عالي خانه هنرمندان با همشهري به گفت‌وگو نشستند و از اهميت مسئوليت‌پذيري همه اقشار جامعه در كاهش آلودگي هوا سخن گفتند.

  • درخواست جدي جامعه هنري

محمد سرير، موسيقي‌دان و رئيس شوراي‌عالي خانه هنرمندان درخصوص نامه اخير هنرمندان خطاب به رئيس‌جمهور به همشهري گفت: تداوم حيات و نفس كشيدن نخستين چيزي است كه هر انساني به آن مي‌انديشد. طي سال‌هاي مديد آگاهي‌هايي كه مردم در حوزه شيوع بيماري‌ها و آلودگي‌ها داشتند، روزبه‌روز افزايش پيدا كرد و در 5دهه اخير اطلاعات مردم در سراسر جهان نسبت به اين موضوع افزايش يافت كه با هواي پاك مي‌توانند زندگي سالم‌تري داشته باشند. به گفته وي، امروز بحث اصلي همه همچنان بر سر نفس كشيدن است. ‌سرير تاكيد كرد: در زمينه كاهش آلودگي هوا ما حس كرديم بايد اقدامي جدي انجام دهيم تا بهانه‌اي براي يادآوري مجدد اين معضل مهم را فراهم كنيم.

  • بايد جلوي چشم همه باشد

‌غلامحسين اميرخاني، رئيس شوراي‌عالي انجمن خوشنويسان ايران در مصاحبه با همشهري تصريح كرد: ما در زندگي درگير مشكلاتي هستيم كه برخي به‌دست خودمان پديد آمده است و در پي اجتناب از آن هستيم. بايد در اين راه در برابر آلودگي هوا طوري تدبير كنيم كه دچار مشكل نشويم. اما چه چيز مانع شده كه قدرت اعمال آن را نداشته باشيم؟ سياست در اين راه نبايد قرباني منفعت امروز شود و بايد براي فردا هم برنامه‌ريزي داشت. ما به‌عنوان انسان براي ادامه حيات بايد روزي 15ليتر هوا تنفس كنيم. ‌وي افزود: اگر موضوع لزوم كاهش آلودگي هوا از سوي جامعه هنري عنوان شد براي اين است كه ما شهروندان بايد تذكر دهيم تا اين مسئله همواره جلوي چشم مسئولان باشد و براي رسيدگي آن كاري كنند.

  • ‌هنرمندان پيشقدم شدند

ايرج راد، عضو شوراي‌عالي خانه هنرمندان ايران به خبرنگار همشهري گفت: هواي سالم براي ادامه راه هر انساني لازم است و نبود آن منجر به ايجاد نقص در توانمندي‌ها و مشكلات روحي و جسمي مي‌شود. هم‌اكنون متأسفانه معلوم نيست كه متولي رفع آلودگي هوا چه‌كسي است و همه راجع به آن صحبت مي‌كنند اما هيچ اقدام عملي شكل نمي‌گيرد و ما از رياست‌جمهوري تقاضا داريم تا كار اساسي و عملي را هرچه سريع‌تر چه از طريق نهادهاي ذيربط و چه اختصاصي‌تر انجام دهد. مديرعامل خانه تئاتر ايران افزود: هر سال راهكارهاي زيادي ارائه مي‌‌شود، بدون آنكه بستري براي اجرايي كردن آنها وجود داشته باشد. ما هم ‌به جهت سازمان‌يافتگي‌اي كه داريم، پيشقدم شده‌ايم .

  • آلودگي هوا ‌ ما را فرسوده مي‌كند

آتيلا پسياني، سخنگوي هيأت‌مديره خانه سينما به همشهري گفت: آلودگي هوا همانقدر كه براي همه مردم جدي است، براي من هم جدي است. تنفس ما از آخرين مانده‌هاي اكسيژن به‌زودي قطع خواهد شد؛ اگر به فكر رفع آلودگي هوا نباشيم. در اين مسير هر كس در جاي خودش مي‌تواند كمك‌كننده باشد. اينكه فقط ما از دولت بخواهيم، كفاف نمي‌دهد. من و شما و هر فردي در جاي خودش بايد براي كاهش آلودگي هوا كمك كند. اگر مي‌توانيم بخشي از روزمان را در خارج از شهر و هواي پاك بگذرانيم. بايد هر قدم كوچكي كه مي‌توانيم براي نجات‌ خود و ديگران از آلودگي هوا برداريم.‌ امروز همه‌نوع آلودگي ما را احاطه كرده و به مرور دارد ما را فرسوده مي‌كند.

  • به رئيس‌جمهور تذكر داديم

علي‌اشرف صندوق‌آبادي، نايب‌رئيس شوراي‌عالي انجمن خوشنويسان ايران‌در گفت‌وگو با همشهري در‌اين‌باره گفت:‌ هواي پاك حقي اوليه براي همه شهروندان و خصوصا شهروندان پايتخت است. از 2 زاويه مي‌شود به اين موضوع نگريست؛ اول اينكه ما شهروندان مي‌توانيم با استفاده از خودروهاي عمومي به جاي خودروهاي شخصي به كاهش آلودگي هوا در شهرمان كمك كنيم و دوم‌ اينكه دولت بايد استارت كاهش آلودگي هوا را به‌صورت جدي بزند و هواي شهرها را به سمت كمترين حد آلودگي ببرد. وي خاطرنشان كرد: ما هنرمندان طي نامه‌اي به رئيس‌جمهور اهميت مبارزه با آلودگي هوا را تذكر داديم و اعلام آمادگي كرديم كه اگر كاري از دستمان بر مي‌آيد در اين راه انجام دهيم.

  • جرياني براي سلامت مردم

نادر قشقايي، رئيس هيأت مديره انجمن مجسمه‌سازان به همشهري گفت: شخص رئيس‌جمهور و هر فردي كه مسئوليتي در بحث آلودگي هوا دارد بايد از اقدامات مختلف براي كاهش آن فروگذار نكند. بايد مثل همه نقاط دنيا براي سلامت مردم جريان‌سازي‌ كرد و در پي آن دولت اقدام كند. امروز نسل جديد اين هوا را تنفس مي‌كنند و هيچ بهانه‌اي را نمي‌توان بابت هرگونه كوتاهي پذيرفت. در اين مسير بايد براي كاهش تبعات آلودگي هوا همه مسئولان دست در دست يگديگر بگذارند و مشكل را سامان دهند. هوا عنصر حياتي زندگي هر فردي است. به‌ويژه در جنوب كشور كه ريزگردها زندگي عادي مردم را مختل كرده‌اند.‌ ‌

  • آلودگي هوا يك خطر جدي

فاطمه راكعي، مديرعامل انجمن شاعران در مصاحبه با همشهري گفت: امروز كارشناسان متعدد از خطرات آلودگي هوا سخن مي‌گويند و معضل دود، بسيار جدي است. برخي روزها صبح سردرد سراغ بنده و بسياري از شهروندان مي‌آيد و ساعتي بعد اعلام مي‌شود كه هوا آلوده بوده و اين خطري جدي براي همه ما ساكنان شهرهاي بزرگ است. بايد بودجه‌اي خاص و چشمگير براي كاهش آلودگي هوا اختصاص يابد تا مشكل را به سرعت حل كنند. در اين راه من به سازمان محيط‌زيست خوش‌بينم و اميدوارم بتوانند هشداري كه ما هنرمندان داديم را به سمت و سوي رفع معضل آلودگي هوا ببرند و اين سنگ را از سر‌راه مردم بردارند.

کد خبر 351867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha