درحالی‌که نیروهای عراقی مشغول جنگ خیابانی برای آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده داعش در این کشور هستند نیروهای کرد و عرب مورد حمایت آمریکا روز گذشته آغاز عملیات آزادی رقه را اعلام کردند تا داعش در پایتخت خودخوانده خود در سوریه هم تحت حمله قرار گیرد.

جنگ رقه

فرماندهان نيروهاي دمكراتيك سوريه (اس‌دي‌اف) در نشستي خبري در شهر عين‌عيسي آغاز اين عمليات به‌نام «خشم فرات» را با حمايت هوايي ائتلاف تحت رهبري آمريكا اعلام كردند. اين نيروها تسليحات و تجهيزات نظامي فراوان و جديدي ازجمله موشك‌هاي ضدتانك براي اين عمليات از آمريكا دريافت كرده‌اند. همچنين اوايل سال‌جاري ميلادي صدها نيروي ويژه آمريكا براي آنچه مشاوره به نيروهاي اس‌دي‌اف خوانده شده به سوريه فرستاده شده‌اند.

مهم‌ترين محور عمليات آزادسازي رقه شهر عين‌عيسي به‌حساب مي‌آيد كه در فاصله 30كيلومتري رقه قرار دارد. اين عمليات قرار است شامل 2مرحله باشد؛ اول تصرف مناطق و روستاهاي حومه و محاصره اين شهر و در مرحله دوم عمليات اصلي براي بازپس‌گيري شهر رقه از نيروهاي گروه تروريستي داعش صورت مي‌گيرد. گزارش‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه حداقل 30هزار نيروي كرد در عمليات آزادسازي رقه حضور دارند و اين عمليات از 3محور با حمايت هوايي آمريكا آغاز شده است. هدف اوليه و ابتدايي اين عمليات قطع كردن مسير ارتباطي رقه به ديرالزور است.

درحالي‌كه داعش تحت فشار و حملات شديد در عراق قرار دارد بدون شك در رقه مقاومت سختي خواهد داشت. آزادي رقه به‌معناي ضربه‌اي مهلك به اين گروه خواهد بود و داعش با از دست دادن مركز خود در سوريه مانند عراق بسيار تضعيف خواهد شد. نيروهاي اس‌دي‌اف از غيرنظاميان رقه خواسته‌اند كه از مراكز استقرار داعش فاصله بگيرند و درصورت امكان اقدام به فرار از شهر كنند.

  • كنار گذاشته شدن مجدد تركيه

بخش اصلي نيروهاي اس‌دي‌اف را نيروهاي كرد «يگان‌هاي مدافع خلق» مشهور به ي‌پ‌گ تشكيل مي‌دهند و عمليات با حضور اين نيروها نوعي پشت كردن آمريكا به تركيه به‌حساب مي‌آيد. اين نيروها تركيبي از نيروهاي كرد، عرب و تركمن هستند اما از مجموع بيش از 40هزار نيروي حاضر در عمليات خشم فرات حداقل 30هزار نفر را نيروهاي كرد تشكيل مي‌دهند.

اين نيروها از سال2015 تحت حمايت آمريكا شكل گرفتند و مهم‌ترين گروه متحد واشنگتن در سوريه به‌حساب مي‌آيند. پيش از اين اس‌دي‌اف در شمال سوريه به موفقيت‌هايي ازجمله آزادي شهر منبج از اشغال نيروهاي تروريستي داعش دست پيدا كرده بود.
مقام‌هاي تركيه بارها اعلام كرده‌اند كه خواستار مشاركت در عمليات رقه هستند اما براي اين مسئله بايد نيروهاي كردي كه اين كشور آنها را تروريست مي‌خواند كنار گذاشته شوند. آنكارا به آمريكا پيشنهاد داده بود كه نيروهاي اين كشور جايگزين نيروهاي كرد در عمليات رقه شوند.

گزارش‌ها اما نشان مي‌دهد كه نيروهاي ي‌پ‌گ به توافقي با آمريكا رسيده‌اند كه براساس آن حضور نيروهاي تركيه در اين عمليات منتفي شده است. طلال سلو، از مقام‌هاي اس‌دي‌اف در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه با اشاره به اين مسئله گفت: ما با ائتلاف بين‌المللي تحت رهبري آمريكا به توافق رسيده‌ايم كه تركيه يا نيروهاي مورد حمايت اين كشور هيچ نقشي در عمليات رقه نداشته باشند.


ژنرال استفن تاوزند، فرمانده ارشد آمريكايي در عراق به تازگي اعلام كرده بود كه تركيه به‌شدت با حضور اين نيروها به‌خاطر آنكه آنها را مرتبط با پ‌ك‌ك مي‌داند مخالف است. تركيه وضعيت مشابهي در عراق هم دارد و دولت عراق با وجود پافشاري آنكارا مخالفت خود را با مشاركت نيروهاي اين كشور در عمليات آزادسازي موصل اعلام كرده است. كنار گذاشته شدن آنكارا در عمليات رقه و ترجيح استفاده از نيروهاي كرد، اين كشور را بار ديگر در موضع ضعف قرار مي‌دهد و مقام‌هاي تركيه را خشمگين‌تر از گذشته خواهد كرد.

  • تأكيد بر همزماني با عمليات موصل

اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا هفته گذشته اعلام كرده بود كه واشنگتن قصد دارد عمليات رقه را همزمان با نبرد موصل آغاز كند. ژان ايو لودريان، وزير دفاع فرانسه هم روز گذشته تأكيد كرد كه ائتلاف تحت رهبري آمريكا براي مبارزه با گروه تروريستي داعش بايد نبرد براي بازپس‌گيري شهر رقه سوريه را درحالي‌كه عمليات موصل جريان دارد آغاز كند. فرانسه دومين شريك بزرگ ائتلاف بين‌المللي ضد‌داعش عليه آمريكا به‌حساب مي‌آيد.

حملات هوايي در عمليات موصل هم از سوي آمريكا صورت مي‌گيرد و مقام‌هاي واشنگتن عقيده دارند كه همزماني اين عمليات‌ها مي‌تواند مانع از فرار نيروهاي داعش از موصل و ورود آنها به سوريه شود. اشتون كارتر هفته گذشته براي مذاكره با مقام‌هاي تركيه درباره عمليات رقه به آنكارا رفت اما به‌نظر مي‌رسد كه نتوانسته مقام‌هاي تركيه را در اين رابطه راضي كند. مقام‌هاي نظامي آمريكا عقيده دارند كه اس‌دي‌اف تنها نيرويي است كه مي‌تواند در شرايط فعلي در عمليات آزادسازي رقه تأثير‌گذار باشد. مقام‌هاي آمريكايي هشدار داده‌اند تحت فشار قرار گرفتن داعش به‌صورت همزمان در موصل و رقه به‌عنوان 2پايگاه مهم اين گروه احتمالا باعث افزايش حملات تروريستي در اروپا و آمريكا براي انتقام‌گيري خواهد شد.

  • اسد: غرب اكنون ضعيف شده است

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در تازه‌ترين مصاحبه‌خود اعلام كرده كه غرب بسيار ضعيف شده و ديگر هيچ‌چيزي ندارد كه براي شرح رخدادهاي سوريه به آن استناد كند. اسد در گفت‌وگو با ساندي تايمز اعلام كرد كه اكنون همه شرايط به نفع وي پيش مي‌رود و غرب مجبور به قبول وي خواهد بود. اسد همچنين در نشست ديگري با پژوهشگران و خبرنگاران آمريكايي در مقابل پرسش‌هاي آنها درباره اتهام كشتار غيرنظاميان گفت:

فرض كنيم اين ادعاها درست باشد و من رئيس‌جمهوري باشم كه مردمش را مي‌كشد و غرب و مردم آزاده جهان به مردم سوريه در مقابله با اين مرد بدذات كمك مي‌كنند. اكنون و بعد از گذشت 5 سال چه‌كسي به من كمك مي‌كند؟ اگر من مردمم را مي‌كشم و مردمم عليه من هستند چگونه اكنون رئيس‌جمهور هستم؟ اين مسئله فراتر از واقعيت است.

کد خبر 351860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha