یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

درآمد گیشه سینماهای چین در‌ماه اکتبر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافت. این برای پنجمین‌بار در سال ۲۰۱۶ است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد تا مشخص شود اوضاع سینماها در دومین اقتصاد بزرگ دنیا چندان هم امیدوارکننده نیست.

سینما

به گزارش همشهري، درآمد حاصل از فروش بليت در دهمين‌ماه سال‌جاري ميلادي در چين به 509ميليون دلار رسيد كه حدود 20درصد كمتر از 628 ميليون دلار اكتبر 2015 است. تعداد سينماروها هم از 127ميليون نفر سال گذشته به 110ميليون نفر در اكتبر امسال رسيده كه نشان‌دهنده كاهشي 13درصدي است. البته كاهش 6درصدي ميانگين قيمت بليت را هم نبايد در اين افت درآمد سينماها ناديده گرفت؛ رويدادي كه به‌دليل رقابتي شدن بازار پديد آمده است.

عملكرد سينماهاي پرجمعيت‌ترين كشور دنيا در 3‌ماه ابتدايي 2016نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته چنان خيره‌كننده بود كه خيلي‌ها را به ركوردشكني در پايان سال اميدوار كرد اما اين صعود در‌ماه آوريل متوقف شد و تعداد سينماروها در ماه‌هاي مي، ژوئيه و سپتامبر هم روندي نزولي داشت. با كاهش درآمد سينماها و تعداد تماشاگران در‌ ماه اكتبر، به‌نظر مي‌رسد قهر چيني‌ها با سالن‌هاي تاريك سينما همچنان ادامه خواهد داشت.

سينماي چين سال گذشته با افزايش 49درصدي فروش بليت ركوردي شگفت‌انگيز در تاريخ ثبت كرد و برخي كارشناسان منتظر عبور درآمد سالانه سينماهاي چين از آمريكا در 2سال آينده بودند اما اين روند رو به رشد تا حدودي متوقف شده و بسياري را غافلگير كرده است. انتظار مي‌رود مديران سينماي چين براي به پايان رساندن ماموريت سبقت از هاليوود، برنامه‌هاي خود را بازنويسي و مسيري تازه در پيش بگيرند.

«عمليات مكانگ» با 164ميليون دلار، «من از آن تو بودم» با 100ميليون دلار و «افسانه سلسله‌هاي غارت‌زده» با 47ميليون دلار پرفروش‌ترين فيلم‌هاي چيني در بازار داخلي اين كشور هستند. در يك‌ماه گذشته «مكانيك: رستاخيز» به كارگرداني دنيس گانزل و بازي جيسن استيتم و جسيكا آلبا موفق‌ترين فيلم خارجي اكران‌شده در چين بوده كه كمي بيش از 45ميليون دلار فروخته تا چهارمين فيلم پرفروش پس از 3فيلم چيني باشد.

پيش از اين گفته مي‌شد سينماي چين تا پايان سال 2018 ركورد فروش 11ميليارد دلار را پشت سر مي‌گذارد و بالاتر از هاليوود، موفق‌ترين سينماي جهان لقب مي‌گيرد. با توجه به افت فروش فيلم‌ها در چين و كاهش تعداد تماشاگران، شايد تبديل شدن سرزمين اژدها به سينماي شماره يك جهان كمي بيش از 2سال زمان نياز داشته باشد؛ اتفاقي كه با توجه به تابستان نه‌چندان خوب سينما در آمريكا، دور از دسترس نخواهد بود.

کد خبر 351855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha